Test av Ultegra Di2 | Bicycling.se
Prylar / Landsväg

Test av Ultegra Di2

1 dec 2011

Tre år efter Dura-Ace Di2, kommer nu elektroniska växlar i Ultegragruppen. Ultegra Di2 är dessutom mycket billigare. Och förbättrad jämfört med Dura-Ace Di2. Vi har testat elväxlarna som ska frälsa massorna. Läs Stefan Larséns test av gruppen publicerad i nr. 9, 2011.

Den enda tillverkare som hittills lyckats kommersiellt med ett elektroniskt system är Shimano, som lanserade en elektronisk version av sin finaste grupp Dura-Ace 2008. Tre år senare kommer nu alltså även Ultegra i en elektronisk Di2-version.

Ovanligt nog är denna dessutom förbättrad jämfört med Dura-Ace Di2. Annars är det nästan en regel utan undantag att nyheter och innovationer introduce- ras högst upp i produktkedjan för att sedan leta sig ner till de billigare och enklare produkterna. Men det är ingen vild gissning att nästa version av Dura-Ace Di2 får samma uppgraderingar och troligen mer. De komponenter som är elektroniska i Shimanos elektroniska system är växelreglagen, framväxel och bakväxel samt batteriet till dessa. Övrigt i komponentgruppen är precis samma som för den mekaniska versionen av Ultegra – det vill säga vevparti, kassett, kedja, bromsar och pedaler.

Jämfört med Dura-Ace Di2 har Ultegra Di2 främst förbättrats på detaljnivå, det handlar inte om några revolutionerande nyheter när det gäller funktionen. Den främsta nyheten är att man använder två ledare i kabeln, istället för fyra som i Dura-Ace. Detta innebär att kabeln och kontakterna kan göras mindre, vilket i sin tur gör dem lättare att montera på till exempel ramar som ursprungligen är borrade för mekaniska vajerhöljen. Detta kommer förstås att introduceras i nästa generation av Dura-Ace Di2.
Men tvåledarsystemet betyder också att de nuvarande elektroniska delarna i Dura-Ace och Ultegra inte är kompatibla med varandra.

En annan skillnad är att Ultegras kontakter är vattentäta. I Dura-Ace-systemet måste kontakterna tätas med krympslang. Nya distanser som klickas fast på kabeln gör att den nu inte heller ska skallra på ramar där den dragits invändigt, men kablarna finns även för utanpåliggande dragning.

Ultegras system kan även diagnostiseras och justeras av användaren med hjälp av en vanlig pc och tillhörande programvara. Dura-Ace Di2 kräver speciell utrustning, förbehållen butiker. Med Ultegras diagnosverktyg kan felsökning och uppdateringar göras, men för service måste komponenten ändå skickas i väg till Shimano.

Samma – men exaktare

De nya lösningarna handlar alltså i första hand om förbättringar när det gäller montering, underhåll och driftsäkerhet. Tekniskt sett är det inga egentliga skillnader i funktion mellan Dura-Ace och Ultegra. Och det är glädjande, för här pratar vi om ren och skär topprestanda. Rent praktiskt är visserligen skillnaden inte särskilt stor jämfört med ett mekaniskt system. Man trycker en gång och det växlar en gång, för att citera Fabian Cancellara ur en intervju i Kadens från i våras.

Men i ett mekaniskt system trycker man på två spakar som via en vajer flyttar på växeln. Åt ena hållet görs det med handkraft, och åt andra hållet med en fjäder. Skillnaden är att trycket här görs på två små knappar, en för lättare och en för tyngre växlar. Och istället för en vajer och en fjäder är det två individuella motorer i växlarna som flyttar kedjan, vilka i sin tur får kraft från ett batteri. Batteriet håller i cirka 200 mil enligt Shimano och kan laddas på 90 minuter. Batteriets laddning kan också övervakas från en liten monitor som sitter monterad uppe vid styret.

Jämfört med ett mekaniskt system är precisionen och exaktheten bättre. Kedjan forceras mellan dreven vilket snabbar på växlingarna. Att växla under hög belastning är inte heller något problem, och sker mjukare jämfört med mekaniska växlar. Och systemet finjusterar sig självt, både bak och fram, så att kedjeskrap aldrig uppstår. Växlingsfunktionen är kort sagt imponerande. Dessutom är den pålitlig – inte minst under dåliga väderförhållanden. Men skillnaden mot ett vältrimmat mekaniskt system är knappast enorm – och här ligger en del av problemet med Di2.

För visst är det häftigt med ny teknologi och elektroniska växelsystem som fungerar så här bra. Och när priserna nu börjar bli mer humana, Ultegra Di2 hamnar lägre i pris än mekaniska Dura-Ace, så kommer Ultegra säkerligen bli en succé. Och det är välförtjänt.

Men om man väger in alla faktorer är inte Ultegra Di2 en absolut förbättring. Faktum är att elektroniken tillför några förbättringar, men också innebär flera försämringar jämfört med ett mekaniskt system. Framför allt blir de elektroniska delarna något tyngre, mycket dyrare och lite mer komplicerade att serva. Detta ska förstås vägas mot den förbättrade växlingsfunktionen. Som alltså inte är oerhört mycket bättre i praktiken.

Ett klick – en växel

Det finns förstås ergonomiska aspekter när det gäl- ler alla växelsystem, och här spelar förstås personliga preferenser in. På Ultegra Di2 är handtagen lättare och smäckrare än motsvarande mekaniska, och de elektroniska knapparna sitter bakom bromshandtaget. Precis som på de mekaniska handtagen går det att justera avståndet mellan bromsen och styret, vilket framförallt är bra för cyklister med små händer.

Men när det gäller placeringen av växelknapparna känns det som att Shimano fastnat lite i de lösningar som de mekaniska systemen innebär. Man motiverar själva placeringen med att ”Shimanoanvändare känner igen sig” och har säkert goda ergonomiska argument för placeringen. Men det känns som att de möjligheter som elektroniken medför inte tagits tillvara fullt ut. En god nyhet är däremot att lösa växlingsknappar kommer lanseras senare, så att användaren själv kan välja varifrån man vill växla.

Ett annat argument för Di2 är att växlingen är som att klicka på en datormus, vilket vi verkligen kan hålla med om. Ingen kraft krävs, bara ett lätt tryck på knappen. Men det innebär också att återkopplingen blir liten, och det är svårt att känna om man trycker på rätt knapp. Med långfingrade handskar blir det ännu svå- rare. Ett system med en tydligare taktil återkoppling, kanske med en inbyggd rörelseriktning i ett rent peda- gogiskt syfte, skulle göra själva växlingarna tydligare för användaren.

En sista anmärkning handlar också om en försämring i jämförelse med mekaniska system – det går bara att växla en växel i taget bak. Med ett mekaniskt Shimano-system kan man också bara växla ett steg i taget bak – till tyngre växlar. Men fler steg till lättare växlar kan göras med en och samma spaktryckning. Så även om varje enskild växling sker snabbare och mer exakt med ett Di2-system, tar det längre tid att växla flera steg på en gång då varje steg kräver en enskild knapptryckning. Det kanske är mest relevant för den som har bråttom, det vill säga tävlingscyklister, men är ändå värt att fundera på för den som är

Kadens tycker

Shimano Ultegra Di2 kommer utan tvekan att bli en succé, och det verkliga kommersiella genombrottet för elektroniska växelsystem. Växlingsfunktionen är fantastisk, kort sagt, och systemet är väl beprövat. Ultegraversionen har dessutom blivit uppgraderad jämfört med Dura-Ace Di2, men fått ett oerhört mycket mer attraktivt pris.

Men vi är inte övertygade om att elektronik i denna form är svaret – för problemet finns knappt. Förbättringarna jämfört med mekaniska system är tydliga men relativt små, och elek- troniken medför andra nackdelar och baksidor.

Plus

  • Grymt bra växlingsfunktion. Spännande, ny teknologi. Förbättrad jämfört med Dura-Ace Di2 – och billigare.


Minus

  • Tyngre och dyrare än ett mekaniskt system, trots små skillnader i funktion och ergonomi. Viss service måste göras av Shimano.

Cirkapris:

Ännu ej fastställt för den svenska marknaden. Leverantör: Shimano Nordic AB, www.shimano-nordic.com

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiofyra med siffror i fältet här

Kommentarer


2011-12-19 16:38   Kalle Bern

Det testet kommer i nästa nummer av Cykeltidningen Kadens

 

2011-12-19 15:04   Göran

Ser fram emot test av Campas system ;-)

 

Mest lästa just nu



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!