TEST: BMC Speedfox 01 ONE | Bicycling.se
MTB

TEST: BMC Speedfox 01 ONE

8 jun 2018

Speedfox är en de första stigcyklarna med helt integrerad dropperpost och trailsync – en helt ny funktion där dämparen låser sig samtidigt som sadeln höjs

En stig kan vara allt från platt slät, flowig singeltrack, som drar sin linje under ett tak av bokskog, till något som mest bjuder på stora stenar, rötter och dropp, där en helt annan teknik krävs jämfört med i en meditativ bokskog. Finns det då cyklar som fungerar för allt detta? Heter man inte Jenny Rissveds kan en hardtail med 100 millimeter fjädring fram vara begränsande när man kommer till riktigt stökiga partier. En heldämpad endurohoj med 150 millimeter fjädring fram och bak är å andra sidan mindre rolig när det går uppför, eller när det är platt – i alla fall om du vill vara snabb och underlaget är otekniskt. Mitt emellan dessa två ytterligheter hittar vi de så kallade stigcyklarna. Speedfox är precis en sån cykel. I storlek medium kommer den dels med 27,5-tumshjul och 130 millimeter fjädring, samt en 29:a med 120 millimeter fjädringsväg. Vi la vantarna på den senare modellen.

En revolution?
Innan vi snöar in på detaljerna ska vi beta av det mest intressanta, för i uppdaterade Speedfox döljer sig en spännande uppfinning, som är patenterad av BMC och går under namnet Trailsync. Ramen har en integrerad dropperpost, som är direkt synkad med funktionen av dämparen. Stolpen bjuder på 100 millimeters färdväg, vilket är något mindre än exempelvis en Rockshox reverb, som rör sig 125 eller 150 millimeter.

Vi imponeras dels av hur otroligt snabb BMC:s stolpe är och att den även är befriad från störigt glapp – något som är en irriterande dysfunktion på flera dropperposts. Och vi blir direkt kära i det lilla reglaget som sköter sadelstolpen och dämparen – det funkar nämligen åt alla håll och kanter, vilket gör att monteringsmöjligheterna blir så gott som oändliga: höger, vänster, pekfinger eller tumme? Du väljer själv.

Självklart är det singelklinga och Sram Eagle-kassett, där den största klingan bak, med sina 50 tänder, ser ut som en mindre LP-skiva. I sin helhet ger det Speedfox en väldigt avskalad cockpit, som förutom bromshandtagen har ett växelreglage och ett reglage för Trailsync. Motsatsen är när ett reglage sköter dämpargaffeln, ett sköter bakdämparen och ett sköter sadelstolpen.

När sadelstolpen är utsträckt i sitt högsta läge befinner sig dämparen, en Fox Float DPS, i trampläge. Det betyder inte att den är helt låst, men närapå. Så fort du sänker stolpen så skickas parallellt en mekanisk signal till dämparen att öppna sig helt och förbereda sig på stökigare terräng. Systemet har tre lägen: när stolpen är högst upp med dämparen låst, när stolpen är längst ner med dämpare öppen, samt ett mellanläge där dämparen är öppen och med stolpen på mitten.

Efter två dagar på cykeln i schweiziska alperna – där det både gick uppför och utför (milt uttryckt) – ger vi systemet en stor tumme upp, med den lilla brasklappen att vi själva inte har tagit isär detaljerna och kikat på hur krångligt det är att serva. Men konstruktionen är helt mekanisk och inte alltför komplicerad, om vi ska tro teknikerna på BMC. Sadelstolpsklämman sitter på drop- per-röret, så är det för högt är det kapning som gäller – lite som på hardtails eller landsvägscyklar med integrerade sadelstolpar.

Geometrin då?
Framvagnen har en styrvinkel på 68,25 grader – en hardtail på världscupen har idag runt 69,5 grader, medan endurocyklar oftast ligger runt 67 grader. Speedfox lägger sig alltså exakt på mitten, vilket gör den allroundvänlig. Rockshox nya Pike RCT3, med 34 millimeters gaffelben och 120 millimeters fjädring, är både styv och jobbar fint genom hela slaget. Och låsningen, som sköts med ett vred, är effektiv.

Något förvånande har man valt att förlänga kedjestagen med en centimeter från fjolårsvarianten så att de nu är 445 millimeter, vilket är ganska långt i sammanhanget. Det gör cykeln mer stabil när det går fort utför, men påverkar klätteregenskaperna och den kreativa cyklingen en aning negativt. Rätt eller fel – det handlar om vad du själv värdesätter mest.

Så vad tycker vi?
Att bygga den perfekta endurocykeln handlar om att bygga den perfekta kompromissen, i ett väldigt brett spann. BMC har en tradition av lyckas väldigt bra med den kompromissen och i det här fallet upplever vi Speedfox 01 One som en lekfull cykel som inte behöver be om ursäkt oavsett vad den tvingas utstå. Deras kombinationslösning av att synka dämparens funktion till aktuell sadelhöjd är mycket smart och väl fungerande. Det är definitivt något vi kommer att se mer av i framtiden. Tror vi.

För några år sedan testade vi en prototyp där sadelhöjden istället var synkad till framväxeln, vilket även det är en intressant tanke, baserat på att utväxlingen – och därmed hastigheten –är det som bestämmer dämparens funktion. Men eftersom de flesta numera kör med singelklinga så spricker möjligheten att synka valet av klinga till höjden på sadeln. Då är BMC:s Trailsync en mer begåvad lösning och en detalj som vi till och med vågar kalla gamechanging.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiotre med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!