Test: FR-X Shala - cockpit med svensk design | Bicycling.se
Prylar / MTB

Test: FR-X Shala - cockpit med svensk design

17 okt 2017

”Svensk design, taiwanesiskt komposit” – det är vad det relativt nystartade märket FR-X lutar sig tillbaka mot.

Varumärket som startade 2016 har fokuserat på komponenter såsom styren, styrstammar, flaskställ och sadelstolpar. Ännu ett varumärke som köper en redan färdig produkt och hänger på egen dekal, tänker du. Men njae, säger vi. Så går det att göra, men det finns många fallgropar att fastna i för den som satsar på den enkla vägen. Att FR-X hittat tillverkare som kan sin sak är helt uppenbart när vi kollar igenom hela deras sortiment.

Totalt finns fem olika styren, med olika resning, vinkel och bredd – lite beroende på vilken typ av cykling du helst föredrar. Och så klart vilken smak du har. Vårt teststyre heter Shala och är 750 millimeter brett, med 15 millimeter resning och 3 graders vinkel. Det väger 210 gram och är främst avsett för stigcykling. Till det har vi blivit serverade en styrstam som heter Zaqar, som väger 83 gram i 80 millimeters utförande.

Om styren och stammar ska testas riktigt seriöst är det labbtester som gäller, för test i både utmattning och maxbelastning. Då kan en siffra sättas för hur bra prylarna håller och vilken typ av fjädrande egenskaper de har. Eftersom vi inte har något eget labb måste vi göra en försiktigare bedömning; allt annat vore direkt oseriöst. Den första bedömningen görs med blotta ögat och handlar om design och detaljer – och här ger vi FR-X högsta betyg. Den andra bedömningen gör vi genom att kolla med vilken precision bultarna sitter och hur passformen är mot styret. Ett dåligt jobb brukar betyda bultar som glappar mot gängor och att styret inte får maximalt stöd från stammen i kontaktytan. Även här finns det ingenting som skvallrar om dåliga toleranser. Tvärtom.

En del styren kan direkt kännas för uppenbart mjuka eller hårda, eller att flexet inte är jämnt fördelat över hela längden. Men efter tre veckor i sadeln, med lite olika testcyklister, kan vi inte påstå att FR-X misslyckats på någon punkt när det handlar om känslan.

Vår sammanfattning är positiv, och vi gillar så klart att det dyker upp svenska varumärken som är betydligt mer än bara ett klistermärke. Att någon konkret utveckling eller tillverkning skulle ske i Sverige är för stunden inte realistiskt. De bästa fabrikerna i Asien slår oss på fingrarna i det mesta – särskilt när man i slutänden sätter allting i relation till priset. Så enkelt är det.

+ Snyggt detaljarbete och bra precision

- Designen på styrstammen är tråkigt likt allt annat som normalt sitter på en mountainbike. En starkare identitet och signum hade vi önskat.

Cirkapris Zaqar styrstam: 450 kronor

Cirkapris Shala styre: 850 kronor

Leverantör: FR-X

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiotre med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!