Test: Specialized Ambush med Angi - Hjälmen som messar dina kompisar | Bicycling.se
Prylar

Test: Specialized Ambush med Angi - Hjälmen som messar dina kompisar

25 apr 2019

Att cykla ensam i skogen har sina risker – själv märker jag att jag cyklar försiktigare än när jag har sällskap, tar färre risker och hellre leder cykeln över ett riktigt knöligt stenparti i, säg Hellas, än chansar och ”hoppas på det bästa”.

Men senaste gången jag gjorde mig illa var det på grund av ett banalt bakdäcks-tapp under en solotur, och helt plötsligt låg jag vid foten av en stenhäll med en axel ur led. Oavsett hur försiktigt man cyklar är krascher och olyckor en del av cyklingen. Nu hade i och för sig Specializeds nya Ambush-hjälm med Angi-systemet inte hjälpt mig just då, för det är inställt på att larma främst vid kraftiga smällar mot huvudet. Men tanken med ett automatiskt larmsystem som kopplar på om det värsta skulle hända ute på stigen är bra – och ligger helt i tiden nu när allt fler av våra saker blir uppkopplade.

”Angi” står för Angular and G-Force Indicator och är en tio gram lätt sensor som sitter monterad i mitten på hjälmens nackparti. Accelerometern och gyroskopet drivs av ett knappcellbatteri och kommunicerar via Bluetooth med appen Ride som Specialized tagit fram för smarta mobiler. För att aktivera kraschsystemet väcker du först hjälmen med några skakningar, sedan startar du en ny tur i appen – där du på förhand lagt in kontakter, med telefonnummer och mejladresser, som larmas om Angi-sensorn känner av att en krasch har skett. Om det är falskt alarm eller om du är okej har du ett fönster (valbart mellan 15–90 sekunder) innan ett sms med din gps-position skickas i väg till dina utvalda kontakter. Med det sagt har jag ännu inte råkat ut för att larmet gått i gång av vanlig stigcykling – med mindre hopp, sidförflyttningar och så vidare – utan den är inställd att reagera först vid kraftiga krascher. Att starta larmet ”manuellt” har vi testat genom att hålla den i handen och svänga runt armen i en cirkel ­– och då krävs en kraftig ”snärt” i slutet för att trigga Angi.

Angi-systemet kommer med en kostnad, för närvarande ligger den på 29,90 amerikanska dollar per år, som ska täcka Specializeds serverdrift och annat arbete bakom kulisserna. Men första året efter hjälmköpet är gratis, och Specialized hoppas förstås att du är så nöjd att du gärna fortsätter använda Angi.

Andra funktioner i Ride-appen som vi uppskattar är att du kan välja vilka kontakter som bara ska ha få nöd-sms men inte ett mejl om att du startat och slutat turen – nöd-sms:en kanske du till exempel vill sprida till fler personer. Om du vet att du ska ut i ett område med dålig mobiltäckning kan du också ställa in vilken tid du ska vara ”hemma” – och är du inte det så går larmet. Bra framförallt i svensk fjällmiljö kanske.

Känns larmsystemet igen? Specialized köpte i tysthet upp företaget ICEDot för ett tag sedan och har utvecklat deras affärsidé i och med Angi. Och på tal om utveckling har Specialized satt sin prägel på Mips-funktionen i hjälmen, under namnet ”SL”, som är smidigare än vanliga Mips. Hjälmkomfort är ju väldigt subjektiv, men Ambush känns välbyggd och har en skärm som är lätt att ta av och på.

Inte bara Ambush utan flera andra hjälmmodeller (även landsvägdsmodeller) har utrustats med Angi, och köper du en Specialized-hjälm utan Angi finns nu en dedikerad plats att sätta den på om du vill köpa till sensorn i efterhand.

Specialized Ambush med Angi

Vikt: 270 gram (utan skärm, i storlek M).

Pris: 1 999 kronor.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiotre med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!