Test: Tacx Neo 2 - När bäst blir (lite) bättre | Bicycling.se
Prylar

Test: Tacx Neo 2 - När bäst blir (lite) bättre

29 mar 2019

En av markandens bästa trainers har fått några små uppdateringar

Det första som slår oss, och som direkt blir ett plus, är att Neo 2 levereras komplett. Alltså med olika axlar för olika nav, så den går att anpassa efter så gott som alla system på marknaden, även boost. Den kommer även med ett hjulblock för framhjulet. Två saker som tidigare oftast har fått köpas till.

Kassett medföljer inte, något det gnällts om i en del forum på nätet. Men det är kritik vi inte förstår för vad ska de skicka med? 10-delat Shimano eller kanske 12-delat för Campa? Bättre att vi som kunder får köpa just det vi behöver till vår cykel. Självklart kan du använda kassetten som redan sitter på din cykel, men det kommer bokstavligen bli ganska meckigt när du är i en period då du vill köra ute och inne samtidigt. 

I övrigt är Neo redan känd som en av de bästa trainers som finns därute, men så kostar den också runt 13 000 kronor. Vad får man då för dessa pengar? För dig som är helt obekant med den här typen av trainer monterar man alltså av hjulet och monterar sen cykeln direkt på trainern. På just Neo är cykeln direkt påkopplad på svänghjulet, det finns alltså ingen rem eller liknande mellan kassett och svänghjul. Det gör att Neo är så gott som helt tyst, det enda som hörs är ljuden från din cykel och kedjelinan, något som påverkas av inställningar och hur väl underhållen den är.

Lite ny elektronik gör att Neo 2 till och med ska vara snäppet tystare än föregångaren, men det rör sig i så fall om mycket få decibel. En annan mindre och ganska obetydlig detalj är att uppföljaren är blå i botten i stället för helt svart, i övrigt är de närmast identiska. Neo är enkelt ihopfällbar, men samtidigt inte den minsta trainern därute. Den har inte heller något handtag, något som hade underlättat hanteringen en smula.  

Neo är inte bara direktdriven utan även smart, vilket gör att den alltså automatiskt anpassar motståndet efter det träningsprogram du kör. Detta görs främst på två sätt. Antingen genom ”ERG mode”, där trainern ger ett specifikt motstånd, till exempel 280 watt vid en viss kadens, oberoende av vilken växel du väljer. Den kan också gå i simuleringsläge genom att du, eller programmet då, bestämmer ett visst motstånd, till exempel en backe på 13 procent, sen väljer du utväxling efter önskemål. När man kör träningsprogram med kraftigt varierande motstånd, ex ett 40/20 intervallpass är övergångarna extremt distinkta, direkta och precis. Sällan har det varit så lätt att köra exakta intervaller som nu.  

Neo 2 har även en lampa undertill som lyser i olika färg beroende på vilken effekt du utvecklar, en kul liten detalj. Men den simulerar inte bara när motståndet ökar utan som en av få trainers även när det går nedför. Som om det inte räckte har den något som kallas ”road feel”. Den simulerar alltså känslan som uppstår när du kör över grus och andra ojämna vägytor i till exempel Zwift eller Tacx Films . Just den funktionen uppskattar vi nog bara när vi kör över korta träbroar, under längre partier på ”grus” blir det mest störigt och skakningarna kan även framkalla vibrationer som faktiskt kan störa grannar. 

Den kan hantera påfrestningar på upp till 2200 watt och simulera backar på upp till 25 procent, vilket så vitt vi vet är det brantaste på marknaden. Som de flesta smarta trainers går även denna på ström, men till skillnad från många andra i samma klass kan denna köras utan att vara inkopplad i väggen, den funkar alltså på den kraft du själv genererar. Vill du ha alla program i gång och allt klart innan du kör startar ditt träningspass måste du dock först koppla in dig i väggen.  

Vad är det då för skillnad på denna och föregångaren? Förändringarna är inte gigantiska utan relativt små och på marginalen för de flesta av oss: Den har precis som vissa effektmätare tramptagsanalys (Neo 1 fick nyss samma uppgradering men ny hårdvara gör att den ska vara mer exakt i tvåan.) Info om höger/vänster effekt. Mer minne och chip som ska vara bättre och mer exakt när det gäller ERG. Ökad noggrannhet för kadens. Tacx säger även att det finns funktioner på gång som inte är släppta än, så det återstår att se exakt vad som är nytt.

Har du redan en Neo är uppgraderingen tveksam, men om du står inför ett trainerköp och vill ha det bästa, då har Neo 2 bara några få konkurrenter därute.

Tacx Neo 2

Pris: 13 000 kronor

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiotre med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!