Test: TRP Quadiem | Bicycling.se
Prylar / MTB

Test: TRP Quadiem

26 jul 2018

Det är ingen lätt sak att slå sig in i skivbromsvärlden utifrån den position Shimano och Sram har på marknaden. Det finns fler märken som gör ytterst kompetenta prylar, men få lyckas ta någon större plats på den publika arenan.

Det gäller också amerikanska TRP, från Utah, som tidigare varit nischade med lite specialprodukter i bromsvärlden. Men tillsammans med downhill-stjärnan Aaron Gwin har TRP gjort en ordentlig satsning med sina nya Quadiem-bromsar. Och precis som namnet antyder så är detta bromsar med fyrkolvsok, alltså inget för viktjagande crosscountry-cyklister. Till skillnad från Sram och Shimanos fyrkolvsbromsar är Quadiem lite bulkigare, fast med snyggt och effektivt utformade kylflänsar på mastercylindern. Även bromsreglagen är något större än normalt och sammantaget andas allting lite motocross, fast i lightversion.

Efter att vi kapat bromsslangarna till rätt längd var bromsarna lättluftade. TRP använder mineralolja och klossarna finns i olika material. För att kapa lite vikt använder TRP en kombination av stål och keramik till kolvarna. Känslan är mycket god, däremot går inte bromspunkten att justera vilket är ett litet minus. Men självklart går avståndet till bromsreglagen att justera med en indexskruv som motverkar rörelse under cykling.

I jämförelse med Shimanos Saint-bromsar med fyrkolvsok är stoppkapaciteten inte lika bra. Men för dig som hellre bromsar i mellanregistret känns Quadimen väldigt nyanserade genom hela registret. Vi har inte testat bromsarna utför långa berg i högsommarvärme, men det har däremot våra amerikanska kollegor gjort. Och de upplevde inte några förändrade eller negativa nyanser när arbetstemparaturen ökade drastiskt. Vi upplever inte heller några tendenser till irriterande spökbromsning. TRP Quadiem är stadiga och pålitliga, både i det korta och långa loppet.

Vi summerar TRP Quadiem som en god utmanare för den grova stigen eller för parkcyklister som gillar hög fart. Kvaliteten i detaljerna är hög och både känslan och bromseffekten är mycket bra, dock med undantag för den absoluta stoppkapaciteten, här saknas lite bett för att sänka farten till 0.

+ Bra känsla och hög kvalitet.

- Går ej att justera bromspunkt.

Cirkapris: 1 900 kronor, exklusive bromsskivor. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtio med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!