Till priset av noll kronor | Bicycling.se
Tidningen

Till priset av noll kronor

30 okt 2017

Ledare: Det började med en kopp kaffe, lite cykelglädje och en idé på en bänk vid Fiskartorpet för 15 år sedan. Då föddes Cykeltidningen Kadens, som senare blev Bicycling. Idag, 15 364 sidor senare, är jag tillbaka på samma bänk tillsammans med resten av redaktionen och Sveriges bästa Emil Lindgren som vältrar sig i smuts framför kameran.

Det känns speciellt och en skvätt vemodigt, för det här är sista samlingen för just det här gänget. Åtminstone med mig som redaktör.

Jag reflekterar över hur fantastiskt mycket cykling jag njutit av, i flera decennier faktiskt. Som ung hade jag mest bråttom, med eller utan nummerlapp. Några gånger gjorde jag det faktiskt så bra att jag fick betalt. Och i hela mitt vuxna liv har jag arbetat med att kommunicera cykel med människor som tar sitt första, största, snyggaste, viktigaste eller snabbaste tramptag. Och så har jag cyklat. Testat. Funderat. Svettats. Och reflekterat. På vägen. Längs stigar. Över berg. Genom öken. På snö och i regnskogar. Anorektiska landsväghojar och snabba stigcyklar har blandats med stygga utförsriggar, smarta pendelcyklar och svintunga cruisers - bara för att dom är snygga.

Några gånger har jag faktiskt försökt att göra annat än att fokusera på cykling. Det har gått så där. Efter några timmars verklighetsflykt är jag tillbaka till den värld jag gillar som mest. Och bara för att jag nu slutar på Bicycling kommer jag inte att sluta älska cykling. Nej, det finns ju massor av andra saker i cykelns värld, som jag bara nosat på. I Sverige är hälften av alla bilresor kortare än fem kilometer. Och i hela västvärlden bor hälften av alla människor inom åtta kilometer från jobbet. Ungefär två tredjedelar av dem väljer bilen till den förflyttningen. Det är pinsamma fakta. Det är inte för mycket begärt av normalfungerande människor att lösa den transporten med hjälp av egna muskler. Tycker jag. Men då behövs en attitydförändring. Och den görs enklast mot barn som ännu inte lärt sig att det är skönare att sitta still hela dagarna. Om barnen tidigt får en naturlig relation till cyklandet blir det också ett naturligt förstahandsval för kortare transporter senare i livet. Och bara genom den lilla förändringen skulle mänskligheten och miljön må väldigt mycket bättre. Det vet vi. Till priset av (nästan) noll kronor. Det vet vi också.

Häromdagen kände också jag ett närmast akut behov av att tillbringa mer tid utomhus än inomhus. Och mina händer vill byta tangentbord och pennor mot spadar och grävmaskiner. Och yxa. Åtminstone lite grand. Min kropp vill också byta mötesrum med välklädda människor mot rullande möten, med smutsiga cyklister.

Det är dom tankarna som far genom huvudet på mig när Emil Lindgren för 23:e gången den där dagen flyger förbi redaktionen i skogen på Fiskartorpet utanför Stockholm, genom dimman och sätter ännu en perfekt landning på den leriga stigen. Allt blötare. Allt smutsigare. Allt lyckligare. Det är så jag vill tackla cykling. Med jävlar anamma och finess. Men framförallt med glädje. Det är också så jag ser tillbaka på redaktörsuppdraget på Bicycling: med glädje.

Tack, så länge, och så mycket – läsare, bransch och medarbetare. För den här gången.

_________________________________________________________________________________________________________________________

BÄST NU:
Fem medaljer till Paracyklisterna på VM, varav två guld. VM-guld till Felix Beckeman i 4X och Emil Johansson är bäst i världen i slopestyle. Ja, jag är svårt förtjust i svenska cyklister som tar för sig i världen.

SÄMST NU:
Det är lite förledande att se ordet miljö nämnas i samma andetag som elmotor. Och när staten premierar batteridrift genom subvention är det som att spotta muskeldrivna människor i ansiktet. Eller som att lansera hälsocigaretter, med rabatt till rökare – och ge fingret till ickerökarna.

Alldeles säkert kommer några att välja bort bilen till förmån för elcykeln genom regeringens nya elcykelpremie, och det är ju bra. Men jag tror att betydligt fler skulle välja cykeln om det blev tryggare att cykla, att cyklar går att parkera säkert och att det finns möjlighet till ombyte på en helt vanlig arbetsplats. Kanske skulle regeringen istället trolla fram en skattelättnad till de fastighetsägare och arbetsgivare som aktivt satsar på cyklism?

 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femton med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-11-16 15:17   Anders

hej jag tänkte predcis skriva att kan det verkligen stämma att en snittbilresa är så kort i sverige? men så räknade jag på min egen dagliga tur och insåg att även jag kör så kort med bilen. jag hade gärna cyklat men måste lämna barnen i skolan på vägen (det är livsfarligt för dom att cykla vägen till skolan). samt att jag har en arbetsgivare som inte tillåter att min cykel står inne på jobbet och vi kan inte heller duscha. så för mig och barnen stämmer allt tyvärr in när det handlar om möjligheten att kunna cykla.

 

2017-11-07 14:06   Ragnar

Oerhört glad över att jag fick ha dig som föreläsare (en överlägsen sådan) när jag åkte ner med ett gäng till Gabicce Mare. Och att dessutom få hoja med dig (och Roberto Conti) var ju totalt storslaget! Hoppas du fortsätter med de sakerna så hakar jag gärna på en till tripp!!

 

2017-11-03 21:29   Jocke

underbar reflektion om elcykling!! ”Hälsocigaretter” är ett underbart uttryck!! Trist att du slutar på Bicycling men tack för många underbara artiklar , vassa tester och skarpa reflektioner om cykling. Jag tycker att du och Åsa Ericsson gav tidningen en jättebra balans. Hoppas att Åsa och Daniel Breece fortsätter på den linjen!!

 

2017-11-03 16:47   Leif Jansson

Jättebra artikel. Jag har exakt samma tankar kring elcykel. Ibland har jag framfört dem och vid några tillfällen fått mothugg--"men elcykeln får igång dem som annars inte skulle cykla"---. Jag tror inte det är så många, det finns andra åtgärder som ger förutsättningar för att få igång fler att cykla, du nämne några åtgärder. Men vi är ju vana vid att man från politiskt håll gör sina populistiska drag och att det blir felsatsningar.

 

2017-11-03 09:45   Håkan

Mitt i prick angående elcykelpremien!

 

2017-11-03 08:41   Börje Ekstam

Du har skrivit mycket bra i dina dagar som aktiv i Kadens/Bicycling men detta var ta mig f... ett av de bästa inläggen. Få fler att cykla säkert och med omdöme är en nobelprisvärdig uppgift.

 

2017-10-31 17:33   Hans Larsson

tack Andreas , för all härlig läsning som du har delat med dig av genom åren. Det kan knappast finnas någon i det här landet som upplevt så mycket som du gjort på två hjul?? Jag har följt er sedan cykeltidningen kadens (tycker fortfarande att det är trist att ni bytte till Bicycling..) och haft ett stort utbyte av det. Hoppas att du stannar kvar i cykelsporten på något vis!!

 

2017-10-31 13:02   Jens Gustavsson

Anderas du har nog varit med mig större delen av mitt vuxna liv fast du inte vet om det. Det började med att du sålde eloxerade aluminium delar till min MTB hos Cykel o Fjäll i Falun på nittiotalet. Jag följde din aktiva karriär via diverse tidningar. Sedan mötte vi en gång i Mörksuggejakt spåret, men det mins du säkert inte. Jag sa något om ung och lovande, men då var du reda i tidningssvängen. Jag har nog sett dig på någon MTB-tävling till, men mins inte så noga. Sedan har jag läst det mesta du har skrivit i Kadens och Bicycling. Det blir spännande och se vad du nu ska hitta på.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!