Torkad frukt - en lättäten nyttighetsbomb | Bicycling.se
Träning

Torkad frukt - en lättäten nyttighetsbomb

5 apr 2014

Sätt färg och smak på din nästa cykeltur med dessa väl beprövade snacks i gult, rött och lila.

Innan du helt avskriver skrumpen frukt som sockerbomber med onödiga kalorier bör du begrunda detta: olika livsmedel får helt ny smak och konsistens när de torkas, och är lika enkla att ha med sig som geler och energibars. De är dessutom utmärkta energikällor. När man tar bort vattnet från frukt får man en koncentration av kolhydrater, vitaminer, mineraler och antioxidanter, torkade munsbitar som är proppfulla med näring och energi.

FÖRE TRÄNING

Före träning är det bra med frukt som håller en måttlig nivå i glykemiskt index, och som bryts ned långsamt under matsmältningen. De ger ihållande energi istället för korta kickar som bara gör att du kommer att känna dig sockerlåg snart igen. 

RUSSIN innehåller massor med kalium vilket är bra för musklernas funktion.

APRIKOSER är fulla med betakaroten som stärker ditt immunförsvar.

PLOMMON är rika på järn och betakaroten. När de torkas blir järnhalten ännu högre.

UNDER TRÄNING

Tugga i dig fyra eller fem av dessa sega frukter i timmen. Det här är kolhydrater som du smälter snabbt, och som kommer att hålla dina energinivåer uppe.

DADLAR ger snabb energi och är lätta för kroppen att ta upp. Och så smakar de gott förstås. Nästan som kola.

FIKON innehåller mycket kalcium vilket stärker ditt skelett.

EFTER TRÄNING

Torkade bär och körsbär ger en rejäl dos av energi och antioxidanter som behövs för bra återhämtning.

BLÅBÄR innehåller inte bara fibrer, vitaminer och mineraler, utan är också antioxidanter med antimikrobiell förmåga. Kort sagt, de är bra för dig, din återhämtning och din mage.

KÖRSBÄR är fullproppade av de antiinflammatoriska antioxidanterna som kallas antocyaniner.

TRANBÄR är rika på antioxidanter, vitaminer och olika mineraler. De innehåller dessutom antioxidanten PAC som hindrar bakterier att få fäste i kroppen.

Våga vägra den bruna bananen på nästa cykelpass! Eller är den gula böjen det enda du kan tänka dig att äta på cykeln? Kommentera gärna nedan. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiofem med siffror i fältet här

Kommentarer


2014-04-06 14:57   Björn

som emma skriver, fullt med socker, så att ta med sig sockerpaketet och ta en bit då och då, är samma sak, fast utan konserveringsmedlet då.

 

2014-04-05 10:17   Jakob

Började käka torkad frukt på cykeln efter att ha läst Tim Krabbés roman Cyklisten. Beskrivningen av hur huvudpersonen lägger ned fikon i ryggfickorna innan loppet är precis som hela boken fantastisk.

 

2014-04-05 09:40   Emma

Nyttighetsbomb är väl lite överdriven....

Jag kan hålla med om att det är praktiskt med torkad frukt under träning. I övrigt är den dock för det mesta proppad med socker och konserveringsmedel, så då undviker jag det hellre.

Ett annat vanligt problem med just torkad frukt är att det på grund av sin krympta storlek är alldeles för lätt att överäta.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!