Trampa smartare och få ut mer kraft i varje pedalvarv | Bicycling.se
Träning

Trampa smartare och få ut mer kraft i varje pedalvarv

10 jun 2016

Fyra knep att testa för bättre effekt! Och förresten – har du koll på det här?

Effekten är resultatet av hur hårt du trycker på pedalerna (vridmoment) och hur snabbt du drar runt dem (frekvens). Om en av dessa faktorer ökar medan den andra förblir densamma, ökar också din effekt.

4 faser för bättre trampteknik:
Toppen, framåt, botten, återhämtning

Trampa fort:
Att cykla med högre kadens kräver mindre kraft för samma mängd arbete. Detta innebär att ditt hjärta jobbar hårdare än dina ben, vilket är bra eftersom benmusklerna blir trötta fortare och kräver längre tid för återhämtning. Med andra ord kan du använda energin mer effektivt om du generellt väljer lättare växlar. Fast överdriv inte.

95-105
Kadensen som de mest erfarna cyklisterna använder på långa platta rundor. Det blir 5 000 till 6 000 pedalvarv per timme.

Gör slut på döda punkter
Tänk dig att du skrapar av lera från sulan på botten av ditt tramptag. Och när foten är högst upp – tänk att du försöker slå tårna genom tåhättan på skorna. I återhämtningsfasen kan du försöka hålla ovansidan av foteni stadig kontakt med lästen på skon.

Sant
Det är omöjligt att använda sig av konstant kraft under hela pedalvarvet och trampa i exakta cirklar. Det finns inget perfekt rundtramp.

Också sant
Det är ineffektivt att bara trycka ner och dra upp pedalerna. Du får ut mer kraft genom att eliminera döda punkter, alltså de ställen i varje pedalvarv där ingen kraft utvecklas – ofta i toppen eller botten.

Souplesse
Det franska ordet för ett tramptag som är så smidigt, elegant och lätt att det trollbinder dem som har turen att bevittna det. Till historien om bäst soupless går Fausto Coppi och på senare tid, 1990-talets stjärna Maurizio Fondriest. Det sägs att Fondriest ägnade vinterträningen framför en spegel för att fullända sin trampteknik.

TESTA DET HÄR:

  • Ett ben
    När du cyklar på trainer – lossa den ena foten och trampa med den andra i 60 sekunder med 80 varv per minut. Byt sedan ben. Upprepa övningen och kör sex repetitioner på varje ben. faser för bättre trampteknik: toppen, framåt, botten, återhämtning.
  • Öka
    Öka gradvis din kadens tills du studsar i sadeln. Målet är att eliminera studsandet och höja kadensen. Gör fyra kadens-ökningar på 30 sekunder med två till tre minuters vila emellan.
  • Hög kadens
    Veva upp kadensen till en hastighet som känns obekväm men som du ändå kan hålla i tre minuter. Sikta på två stycken treminutersset, med tre till fem minuters återhämtning emellan.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettiosju med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!