Träna för att tävla | Bicycling.se
Träning

Träna för att tävla

22 maj 2012

Det finns många universella sanningar när det gäller träning. En av de starkaste deviserna är att ”tävling är bästa träningen”. Och visst finns det mycket i det påstående som är sant. Kanske inte för alla eller hela tiden men vill du bli bra på att tävla måste du också träna på att tävla.

En gammal klyscha som många cyklister ofta slänger sig med är att ”tävling är bästa träningen”. Jag är benägen att hålla med, även om det är en rejäl förenkling och sanning med modifikation. Under en cykelsäsong arrangeras massor tävlingsträningar runt om i landet. Det kan vara allt från mer eller mindre organiserade lokala tävlingsserier till kompisgäng som helt enkelt bestämmer tid och plats och sen bara kör - stenhårt.

Träningstävling

En riktig tävling som genomförs som ett träningspass. Se helt enkelt tävlingen som en del i träningsplanen där träningseffekten prioriteras framför resultatet som är oin- tressant.Tävlingen behöver inte genomföras i den disciplin som cyklisten normalt tävlar i.

Ofta är skillnaden mellan en riktig tävling och en träningstävling den mentala energi cyklisten lägger på loppet och hur förberedelserna ser ut. Denna metod används framförallt av elitaktiva som av olika anledningar kan behöva köra fler tävlingar än de känner sig kapabla att prestera maximalt på. En topprestation kräver en hög mental insats och förberedelser som kan vara negativa för den långsiktiga utvecklingen mot senare mål som är viktigare.

Tävlingsträning

Ett träningspass som genomförs som en tävling så att det i slutet av passet går att göra en resultatlista om man vill. Passet kan genomföras i den disciplin som du vill prestera bäst i, en liknande tävlingsdisciplin eller som åtminstone innehåller moment som prövar de förmågor som du vill vara bra på.

En tävlingsträning kan genomföras på många olika sätt beroende på vilken typ av tävling du försöker efterlikna och vilka förutsättningar du har. Oftast har tävlingsträningar färre deltagare men lika stor spridning gällande prestationsförmågan som på riktiga tävlingar.

Detta kan göra det svårt att skapa ett utmanande tävlingsklimat eftersom några kommer känna att det är för lätt och andra känner att uppgiften är övermäktig. För att råda bot på detta kan ni exempelvis köra individuell start (tempo) med handikappsystem, jaktstart med handikappsystem eller heat med poängsystem som jämnar ut skillnaderna.

Dessutom kan skillnaden i prestationsförmåga göra det svårt att hålla ihop alla deltagare på passet. Därför är det ofta bra att ha flera mållinjer och uppsamlingspunkter utmed en längre bana eller som ett antal heat på samma bana där man även kan tillåta att cyklister genar ikapp eller står över ett varv om de blir avhängda.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiosex med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!