Träna som Sveriges bästa cyklister | Del 4: Jenny Rissveds | Bicycling.se
Träning

Träna som Sveriges bästa cyklister | Del 4: Jenny Rissveds

2 dec 2015

Vintertid är gymtid. Vi har frågat några av Sveriges bästa cyklister vilka övningar de gillar mest. Här är Jenny Rissveds favoriter!

Vår träningsexpert Fredrik Ericsson berättar varför du också ska göra dessa övningar.

VILKEN GYMÖVNING ÄR DIN FAVORIT?
Min favoritövning är knäböj med uppkast. Du gör en vanlig knäböj, men på vägen upp kastar du upp en medicinboll eller sandsäck som du fångar på vägen ner i knäböjen. Jag brukar köra med en 10-kilos medicinboll och 20-30 repetitioner. Det är en övning som tränar både flås och styrka.

Dessutom måste du fokusera så att du kastar vikten rakt upp och kan få till övningen i en rörelse. Efter ett antal repetitioner när man börjar bli trött är det lätt att man kastar medicinbollen lite snett så att den landar mitt i ansiktet på vägen ner. Det är väl det enda negativa med övningen.

Fredrik tipsar:
Övningen aktiverar ben och bål tillsammans på ett liknande sätt som vid cykling. Samtidigt får du även arbeta med armarna och koordinera alltihop med ett visst mått av precision. Den passar bäst när det gäller styrkeuthållighet och istället för ett antal repetitioner och set kan du köra den i intervallform, exempelvis Tabata.

VILKEN ÖVNING GILLAR DU MINST?
Jag avskyr frivändningar. Mest för att jag är så himla dålig på det. Jag fick ingenting av det som kallas koordination och på grund av det får jag helt enkelt inte ihop det i hjärnan. Rycka, trycka till med höften och vända och allt vad det är – det är omöjligt för mig
att få ihop allt i en rörelse.



Fredrik tipsar:
Frivändningar är bland det svåraste man kan göra med en skivstång i nävarna, så det är inte ovanligt att ha en lång startsträcka innan man kan utföra övningen explosivt med bra teknik.

Vanligaste misstaget är att man drar stången för långsamt genom rörelsen och vrider upp stången med armarna så att den tar en bana ut från kroppen när den passerar bålen. Stångens rörelsebana ska vara helt vertikal, och när stången nästan svävar fritt vid högsta punkten i brösthöjd ska man snabbt som ögat hinna komma under stången och fånga den i slutpositionen.

För att få till tekniken i frivändning är det ofta bra att ta hjälp av någon kunnig och kanske filma sig själv för att se så att allt går rätt till.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttioett med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!