Träningsprogram inför Cykelvasan | Bicycling.se
MTB / Cykelvasan

Träningsprogram inför Cykelvasan

7 jul 2018

Vid den här tiden på året är du förhoppningsvis ganska varm i cykelkläderna och i samförstånd med de flesta typer av terräng. Det kanske redan har blivit något lopp? I så fall vet du säkert i vilken typ av terräng saker känns bra och var det finns utrymme för förbättring.

Körde du Vätternrundan har du kanske låtit mountainbiken vila i några veckor, men har du inte redan gjort det än gäller det att nu flytta fokus från asfalt till mylla.

Rent generellt får du ut mer av träningen genom att maximera dina styrkor och minimera dina svagheter. Se därför till att träningen innehåller terräng som stimulerar båda dessa ytterligheter, särskilt i samband med de tuffaste passen.

Som MTB-cyklist bör du aldrig släppa styrketräningen för bål och överkropp. Däremot kan all träning för bål och överkropp göras med kroppsviktsövningar hemma. Styrkan för benen kan du köra enbart på cykeln från och med nu, om du inte tycker det är roligt eller praktiskt att fortsätta på gymmet förstås. 

KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT FÅ UPP PROGRAMMET STÖRRE (PDF)

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugotre med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!