Tre effektiva 40-minuterspass | Bicycling.se
Träning

Tre effektiva 40-minuterspass

29 okt 2015

Har det kört ihop sig lite, men du vill verkligen ändå hinna med ett träningspass? Här får du tre snabba pass som gör jobbet på bara 40 minuter!

1. NÄR DU BARA VILL MALA PÅ
• 5 minuter uppvärmning på lätt växel och eventuellt lite lätt stretch innan den intensivare delen av passet.
• 30 minuter som körs progressivt. Börja alltså lätt och kör sedan hårdare och hårdare tills du de sista minuterna kramar ur det sista.
• 5 minuter lätt trampande för att varva ner kropp och själ.

2. NÄR DU VILL HA LITE AVBROTT I HÅRDKÖRNINGEN
• 5 minuter uppvärmning på lätt växel och eventuellt lite lätt stretch innan den intensivare delen av passet. 
• 6 x 3 minuter på tung växel. Om du vill variera dig lite kan du varva intervallerna i både sittande och stående. Vila 2 minuter mellan varje intervall.
• 5 minuter lätt trampande för att varva ner kropp och själ.

3. NÄR DU VILL TA I RIKTIGT MYCKET EN KORT STUND
• 5 minuter uppvärmning på lätt växel och eventuellt lite lätt stretch innan den intensivare delen av passet.
• 10 x 30 sekunder där du hellre satsar på hög kadens än högt motstånd. Vila 2:30 minuter mellan varje intervall.
• 5 minuter lätt trampande för att varva ner kropp och själ.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettiotvå med siffror i fältet här

Kommentarer


2015-11-13 09:10   John the Baptist

AT Watt = Den Wattén du har vid ca 4,0 MMol Laktat I blodet.
(AT= Anarobic Threshold)
Erhålls vid ett Conconi test (eller motsvarande test) på en Testklinik.

Har du inte möjlighet till att testa detta så är det " vid det motståndet som du börjar samla på dig rejält med mjölksyra, dvs precis innan du stumnar "den s k mjölksyra tröskeln".
Glöm inte att du skall klara ALLA 20 st på samma motstånd (kan ta några gånger innan du får reda på detta motstånd...)

Lycka till!

 

2015-11-13 08:33   Torbjörn

Ursäkta en okunnig, men vad exakt är "AT Watt"?

 

2015-11-09 16:06   John the Baptist

Kör istället:

* 20 st 1 minutare på 120% av din AT Watt, 110 kadens
* med 2 min aktiv vila (riktigt soft, ca 60-80Watt )

Du skall klara av ALLA 20 st på samma motstånd.

Svårare än då är det inte att bli "hård" på cykeln.

John the Baptist från "Götet"

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!