Tre superenkla mektips - så här gör du! | Bicycling.se
Prylar / Meka

Tre superenkla mektips - så här gör du!

17 sep 2013

Även om du råkar ha tummen mitt i handen så kan du genomföra enkelt underhåll som inte bara kommer bespara dig pengar, utan också kommer förlänga din cykels livslängd - och kommer få dig att trivas bättre på den.

Om du cyklar så är det ofrånkomligt att du förr eller senare måste utföra en del underhållsarbete på din cykel. Detta behöver inte vara särskilt omfattande eller svårt. För nedanstående serviceråd kräver endast eltejp, kedjeolja och sunt förnuft.

För en tidsinvestering på fem minuter så ser du till att din cykel fungerar effektivt, går att justera och inte är upphovskälla för svårfunna och eliminerade oljud. 


1. Rengör och fetta in sadelstolpen

Märk ut din rätta sadelhöjd med en bit tejp.

Det finns få saker som är så frustrerande, tidsödande och samtidigt lätt förhindrat som en sadelstolpe som vägrar att ge med sig. Så här undviker du en orörlig stolpe:

1. Märk ut sadelhöjden med en tejpbit genom att vira ett varv precis där stolpen möter ramen.

2. Dra ut stolpen och rengör den med en trasa.

3. Kör ner trasan i ramens sadelrör så djupt ned du kan och dra sedan ut den.

4. Fetta in insidan av sadelröret och för in sadelstolpen så långt att tejpen är dikt an med ramen.  

5. Dra åt sadelklämman. Använd gärna en momentnyckel till detta steg om du har en ram särskilt känslig för åtdragningsmoment. Till exempel en tillverkad av kolfiber.

6. Cykla med ett rent samvete där du vet att sadelstolpen till etthundra procent kommer att vara lättjusterad nästa gång du måste ta isär cykeln eller vill laborera med din sitthöjd. Genomför denna sadelstolpsinfettning minst två gånger per år. Eller annars... 

Och ja, du kan använda vanligt smörjfett till kolfiberdelar. Men använd särskilt kolfiberfett eller -pasta OM sadelstolpen glider ned i ramen när du cyklar. 

2. Smörj vajerförningen under vevlagret

På bara tio sekunder kan du förbättra din cykels växelprestanda med ett par droppar olja. Vajerstyrningen under vevlagret befinner sig på en av de värsta platserna på din cykel.

Energidryck som rinner ned från flaskhållarna och smuts från väg och vind ser effektivt till att introducera friktion till systemet och försämrar växelprestandan. Se till att lätt olja vajerförningen varje gång du smörjer kedjan.

 3. Torka av överflödig olja från kedjan

Undvik att bli smutsigare än nödvändigt när du arbetar med din cykel. När proffsen talar om att smörja en kedja så menar de specifikt:

1. att tillföra smörjmedel mellan sidoplattorna och...

2. under länkens mittenrullar.

Olja som hamnar någon annanstans på kedjan kommer enbart fungera som en smutsmagnet utan dess like. Och ju mer smuts, gucka och annat som fastnar på kedjan, desto mindre effektivt kommer du att trampa. 

Låt smörjmedlet sjunka in i kedjan varje gång du oljar den och torka därefter av så mycket av överflödet som möjligt. När du kommer hem efter din tur ska du torka av kedjan igen. Och igen efter nästa tur. Det finns ingen anledning att smörja kedjan igen förrän den börjar låta och gnissla. 

Låt en trasa finnas till hands där du förvarar dina cykleskor. När du kommer hem och tar av dig skorna så passa på och torka av kedjan samtidigt med trasan. Innersidan av din högra vad kommer också tacka dig för detta. 


Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiosex med siffror i fältet här

Kommentarer


2013-09-23 11:58   Erol Orhun

Tja, kan du inte höja sadelstolpen för att få rätt sittställning pga att den seizat fast för att ägaren inte fettat in stolpen, så har du inte optimala förutsättningar för att trampa snabbt, eller hur?

 

2013-09-20 08:41   Chrille

Oj så snabb min cykel blev när jag smorde sadelstolpen... ;)

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!