Trimma dina bromsar | Bicycling.se
Prylar / Meka

Trimma dina bromsar

  Foto: Erol Orhun
25 jun 2013

Det tar tio minuter att justera bromsarna på en racer. Resultatet
blir en bättre känsla i bromshandtaget, mer effekt och mindre missljud. Så här gör du!

Det är lätt att ställa in bromsarna, ändå stöter man ofta på cyklar med dåligt justerade bromsar. Känns det trögt att bromsa är det troligtvis vajer och hölje som måste bytas eller smörjas. Känns bromsarna svampiga handlar det troligtvis om att bromsarna måste ställas in bättre. För en distinkt, effektiv och lättkontrollerad broms krävs att den är rätt inställd och att vajrarna är i bra skick.

Viktigt är att bromsklossarna är tillräckligt långt från fälgen för att inte skrapa emot den, samt att båda klossarna kommer i kontakt med fälgen samtidigt när man bromsar. Kom ihåg att det ska vara speciella bromsklossar till kolfiberfälgar. Använder man hjul med fälg och bromsyta av kolfiber är det extra viktigt att ställa in bromsarna noga. Detta eftersom bromsbackarna ofta tar mindre effektivt än vad de gör mot aluminiumfälgar.

1. Börja med att kolla så att klossarna är fräscha. Ibland fastnar aluminiumbitar och annat i bromsgummit. Det försämrar bromskraften och sliter mer på fälgen. Rensa klossarna med en kniv eller fin skruvmejsel. Akta fingrarna!

2. Justera in bromsen grovt med hjälp av centrumbulten, den som håller bromsen på plats på ramen alltså. Att bromsklossarna ligger lika långt från fälgen när bromsen inte är aktiverad, är inte lika viktigt som att de vid bromsning nuddar fälgen samtidigt. När du grovjusterar med centrumbulten räcker det med att titta på avståndet mellan fälg och bromskloss.

3. Nu är det dags för finlir. Med hjälp av den lilla justerskruv som oftast sitter på bromsens vänstersida eller ovansida reglerar man bromsklossarnas centrering i förhållande till fälgen. Provbromsa och kolla så att båda klossarna tar i fälgen samtidigt och att ingen kloss trycker fälgen i sidled när du bromsar med full kraft.

Bromsklossarna ska vara inställda så att hela bromsklossen ligger mot bromsytan,både i höjdled och i vinkel. Hamnar bromsklossen för högt upp, nära däcket kan man snabbt slita hål i däckssidan. Sitter klossarna för lågt ner, får man sämre bromsfunktion. Lossa på bromsklossens skruv, bromsa lite lätt och justera klossen med handen så att den ligger helt och plant mot fälgens bromsyta. Dra åt skruven innan du släpper på bromsen.

Om du har problem med missljud när du bromsar beror det troligen på klossens inställning mot fälgen, eller att fälg eller kloss är smutsig. Börja med att rengöra fälgen ordentligt och kanske rugga upp bromsklossen med en fil eller smärgelduk.

Kvarstår ljudet så kontrollera att klossen ligger helt mot fälgens bromsyta. Det är också bättre att den främre delen av klossen går i före den bakre delen när du bromsar. Går den bakre delen i först blir effekten sämre och bromsen kan tjuta.

Mekaniker Patrik Eklund

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextioåtta med siffror i fältet här

Kommentarer


2013-06-25 22:15   Patric de Boussard

Brukar lossa klossarna, lägga en liten tunn kartongbit i bakkant, klämm ihop, skruva upp sjusterskruven vid vajeränden så allt låser sig, finsjustera klossarna så dom ligger där du vill ha dom och dra åt. Skruva sedan ner sjusterskruven igen, ta da!

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!