Vägval | Bicycling.se
Cykelkultur

Vägval

25 maj 2018

Ledarkrönika: Som tidning är vi politiskt oberoende, vi har ingen hemvist hos vare sig fågel, fisk eller mittemellan. Hur mycket vi än svänger höger eller vänster när vi cyklar är vi fortfarande neutrala.

Samtidigt är vi som cyklister beroende av politiska beslut: Att vi faktiskt får cykla där på stigen i skogen, och att det finns cykelbanor och rättigheter för oss cyklister.

Just nu vurmas det för cykling som aldrig förr, och på många sätt är det fantastiskt. Alla pratar cykling. Konstigt vore det annars. Den mest direkta lösningen på klimatförändringar, trånga städer och sviktande folkhälsa stavas faktiskt cykel. En 200 år gammal framtidslösning. Sett till pendling och vardagscykling händer det statistiskt sett dessvärre väldigt lite – på vissa håll inget alls. I Göteborg har andelen cyklister legat stabilt runt sex procent de senaste tio åren. En liknande siffra som Svensk Cykling tagit fram är att 22 procent av svenskarna cyklar minst tre dagar i veckan. Siffror som inte förändrats sedan 2013, då de ställde frågan för första gången. Trots att vi har minst två extremt föredömliga cykelstäder nästgårds, Köpenhamn och Amsterdam, fortsätter våra politiker att klia sig i skägget, tillsätta utredningar och fundera på hur de ska få andelen cyklister att bli fler. Kanske är politik lite som att cykla, om man inte rör sig kommer man inte framåt? Är inte trafikmiljön säker blir det svårare för fler att välja cykeln. Blir det för trångt och hetsigt på våra cykelbanor finns risken att folk faktiskt ställer cykeln hemma. Saknas handlingskraft tappar vi moment. 

Det är sällan (eller aldrig) lätt att navigera sig fram genom valsnack, men vi kommer nu fram till valet att ta tempen på våra riksdagspartier och deras perspektiv på cykelpolitik. Vilka är de brännande cykelpolitiska frågorna just nu? Vad vill de? Två riksdagspartier i varje nummer av Bicycling fram till valet i september. Första krönikorna hittar du i nummer 4 som finns ute nu!

Bäst just nu: Lyckan i att få möte våren i hyffsat god form och på nya fina cyklar gör att det egna cykelåret känns lovande.

Sämst prioritering just nu: NTF vill nu att cykelhjälmslagen, som säger att barn upp till 15 år måste använda cykelhjälm, ska gälla upp till 18 års ålder. Hjälm är jättebra, använd den! Men att lägga fokuset på hjälmanvändningen – för vilken gång i ordningen? – gör att den viktigare frågan, HUR vår gemensamma trafikmiljö är utformad och om den passar våra behov som cyklister hamnar i bakgrunden. För så länge säkerheten för cyklister i våra städer och längs vägarna nedprioriteras (se bara på antalet stolpar som placeras i eller nära cykelbanor, 2:1-vägarna, och så vidare) är en hjälmlag fortfarande bara en fråga om skadereglering.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sexton med siffror i fältet här

Kommentarer


2018-05-26 13:23   Erik Sandblom

Väl skrivet! Cyklister lever längre, för det är hälsosamt. Det är alltså viktigare att cykla än att bära hjälm. Ju fler som cyklar, desto fler liv kan räddas! Se filmsnutt från OECD/ITF:
https://www.youtube.com/watch?v=5P65tkfz8yo

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!