Våra 10 bästa tips inför Cykelvasan | Bicycling.se
MTB / Cykelvasan

Våra 10 bästa tips inför Cykelvasan

3 aug 2017

Den 12 augusti arrangeras Sveriges största mountainbikelopp Cykelvasan för nionde gången. Ska du cykla för första gången eller har du bara lite fjärilar i magen inför loppet? Oroa dig inte. Här kommer Bicyclings bästa tips i sista stund för en lyckad Cykelvasa.

Ladda rätt
Veckan innan loppet ska du se till att fylla på dina förråd ordentligt. Ät bra, nyttigt och håll dig till en varierad kost som du vet att du mår bra av. Kolhydrater är bra men lev inte på pasta i en vecka.

Cykelvasan är lång och du behöver även fylla på med protein och fett. Du behöver inte överdriva ätandet men du ska bli ordentligt mätt. Drick också ordentligt men håll dig till rätt dryck.

Champagne och annat man blir glad i hatten av kan du fira med efter mållinjen! Se också till att sova bra inför loppet, det är i drömmarnas värld kroppen gör sig redo för utmaningen.

Välj rätt däck
Bra grepp är A och O i mountainbike. Men att det rullar lätt är på lopp som Cykelvasan nästan lika viktigt. Är dina däck slitna, se till att investera i ett par nya. Du kommer inte att ångra dig. Men får du för dåligt grepp kommer du däremot att göra det.

Välj dock inte de djupmönstrade traktordäcken. Nej lagom är bäst, mellandjupt mönster och relativt lätta däck är det som gäller. Tänk på att smalast däck inte rullar lättast, inte heller ett lågt mönster är en garanti för lågt rullmotstånd. Gummiblandning och däckets konstruktion spelar större roll.

Mekförbud sista dygnet
Justera, spänn, pumpa i och dra gärna åt cykelns alla delar. Men inte för nära startskottet. Då är det lätt att någonting bra blir sämre. Känn efter själv veckorna innan loppet.

Är du nöjd med hur din cykel fungerar när du tränar – ändra ingenting! Även om kompisen har en annan inställning på framdämparen eller en annan sadelvinkel.

Låt dina komponenter vara. Alla cyklar olika. Fungerar din cykel bra för dig så kommer den att göra det även under loppet.

Kom packad
Punktering, blodsockerfall eller andra oförutsedda händelser inträffar. Packa gärna ned en extra slang, verktyg för slangbyte och en pump. Lite energi-bars eller annan mat du gillar är bra att ha med sig även om man tänkt sig att använda depåerna.

Lär dig att använda en kedjebrytare och lägg den i sadelväskan. Gå igenom allt du kommer att behöva under loppet i god tid innan det är dags. Köp det du behöver och planera var du ska ha det under själva loppet.

Om du gillar att ha allt i cykeltröjans fickor är det jättebra. Gillar du inte det är det värt att prova att cykla med en liten ryggsäck förberedd för vätskesystem.


Banprofil Cykelvasan 2017

Ligg på rulle
Cykelvasan är mestadels så lättåkt att man kan använda sig av samma teknik som på landsvägen. Alltså cykla bakom en annan cyklist för att få lägre luftmotstånd.

Träna ihop med andra cyklister innan loppet så att du är van vid att cykla nära andra cyklister. Tänk också på att hålla en jämn fart och att aldrig bromsa kraftigt om du har en annan cyklist bakom dig.

Lägg upp loppet
Cykelvasan följer Vasaloppets bansträckning och höjdprofil i mångt och mycket. Tufft och lite brant i början, ett par ytterligare stigningar de första milen och sedan mer och mer utför och en snabb finish.

Många gasar igång och tar försöker ta rygg på täten. Men säkrast är att smyga igång lite lagom, känn på cykeln och hitta ditt eget tempo. Sedan kan du öka allt eftersom. Det finns gott om kilometer att bli trött på. Disponera kraften smart, trött kommer du nog bli även om du sparar dig.

Kör som folk
Cykling är en trevlig sport där man respekterar sina kompisar oavsett om det är trångt, varmt eller hällregnar. Ta det lugnt i början av loppet, tid finns att köra om längre fram och vid omkörningar – håll ut till vänster om du vill köra om och ta extra marginal.

Ropa gärna ett "kommer vänster" så att framförvarande är beredd. Och vill du inte köra om, håll dig gärna till höger.

Ät dina vänner
Kör du snabbt på grova ostkex med jordgubbssylt eller lämnar du aldrig hemmet utan bananer och sega gubbar? Då är det vad du ska äta även under Cykelvasan.

Det du ätit och druckit under dina träningsrundor under våren och sommaren är det du ska plocka med dig som extraenergi i fickor och flaskställ. Har du inte druckit så mycket sportdryck tidigare – ta då det lugnt med den även under loppet. Vatten är då en utmärkt dryck. Sportdryck med enbart electrolyter är ett annat säkert kort då det är snällt mot magen. 

Fyll på
Att få kontinuerlig påfyllning med energi under ett så pass långt lopp som Cykelvasan är viktigt. Ät och drick redan från start, det är alltid bättre att få i sig energi innan den tar slut. Även om det inte kurrar jättemycket i magen vid en matkontroll – stanna till lite och ät. Det tjänar du på i långa loppet.

Eller ta i alla fall med dig mat i fickorna tills dess att du blir hungrig igen. Drick också regelbundet – 1,5 deciliter, eller tre munnar vätska var femtonde minut, är en bra tumregel. Vattnet gör mer nytta i kroppen än i flaskan.

Njut!
Att cykla ett lopp kan vara jobbigt och tufft men ska först och främst vara roligt. Se loppet som en högtidsstund och höjdpunkten på en träningsperiod. Förhoppningsvis får du blodad tand och är snart med i ännu ett roligt cykellopp. 

Och du, kom ihåg och att ha kul!

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtioåtta med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-08-05 08:06   Christer

Kom packad,ät dina vänner och njut😂

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!