Varför håller vissa alltid vikten? Här är deras bästa knep! | Bicycling.se
Träning / Kost och näringslära

Varför håller vissa alltid vikten? Här är deras bästa knep!

4 mar 2016

Vissa människor verkar utan ansträngning hålla sig smala år ut och år in – och alla vill veta deras hemlighet. Här är några gemensamma nämnare som forskare funnit hos de som lyckas hålla vikten.

Frukost
Jepp, vi har hört det förut. Och blir alltid motsagda av en handfull icke-frukostätare, som menar på att de mår bra även utan frukost. Grattis till er! Men i det stora hela är det väl underbyggt: Frukost är onekligen en faktor som hjälper många att hålla vikten. Ägg, grönsaker och frukt är stående inslag i en nyttig frukost.

Cyklister går ibland upp tidigt för en tur på fastande mage – och det är ok. Men är du ute längre än 90 minuter – se till att få i dig någonting under tiden eller ät en rejäl frukost så fort du kommer fram.

Mindfullt ätande
Hur ofta ser du människor med bra matvanor i all hast pressa ner en korv med ena handen under tiden som de kollar Facebook? Många hänvisar till en syn på mat som är "icke-restriktiv" men mindfullt och grundar sig på hemlagad, oprosessad och ren mat. Dessutom känner de efter huruvida de är hungriga eller bara sugna. Som cyklist kan det bli många bars och fikastopp längs vägen. Och det är ju en härlig del av upplevelsen. Men känner du att du borde hålla igen – tänk på vilka val du gör.

Motion i princip varje dag
Inte så överraskande kanske. Men eftersom du läser det här, ligger du förmodligen bra till på den här punkten.

Grönsaker varje dag
De människor som äter mest grönsaker har minst fall av kroniska sjukdomar och har lättast att hålla vikten. Hur går det med dina 500 gram?

Banta inte
Surprise: De som håller vikten bantar inte. Vet du varför? För att bantrningskurer inte håller i längden. Och cyklar du hårt kan en restriktiv diet göra att du inte får i dig tillräckligt med näringsämnen för att prestera och återhämta dig rätt.

Snaska smart
Frukt och nöter är vanliga val hos de som håller vikten. Ingen större utmaning för en cyklist inte! Bananer är stapelvara och nötter är perfekt energi under eller före ett pass.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiotre med siffror i fältet här

Kommentarer


2016-03-04 08:55   Marcus Philip

Om du inte redan gjort: Sälj bilen och dra ned alkoholförtäring till max en stöl i veckan.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!