Varför ska man träna med watt? | Bicycling.se
Träning / Garmin Watt-träning

Varför ska man träna med watt?

13 maj 2014

Bicyclings träningsexpert Fredrik Ericsson har mångårig erfarenhet av att träna och coacha elitcyklister med hjälp av effektmätare. Här förklarar han varför du ska börja träna med watt.

1. Detaljstyr din träning

Analysera tävlingar och se vilka egenskaper som krävs för att lyckas på just den typ av tävlingar som du vill prestera bra på. Vad är snitteffekten för ett helt lopp, för de mest avgörande momenten eller hur mycket varierar effekten under ett lopp? Med hjälp av denna kravprofil kan du styra träningen att bli mer specifik mot dina mål.

2. Objektivt mått på din fysiska kapacitet

 Förutsatt att din mätare är av god kvalitet och rätt kalibrerad är effektutvecklingen det mest objektiva måttet på din totala fysiologiska prestationsförmåga. Andra mått på träningen är väldigt trubbiga i jämförelse. Skattad ansträngning är per definition subjektiv. Hastighet och tid påverkas av exempelvis vind och terräng. Pulsen kan variera beroende på en mängd olika yttre faktorer såsom temperatur, tidigare genomförd träning, kosthållning, återhämtning och höjd över havet.

En watt är en watt i princip oberoende av väder, kupering, om du cyklar i skogen eller på landsvägen och om tränar med polarna eller tävlar. Att träna utan en effektmätare kan liknas med att "bygga ett hus utan att använda en tumstock" eller "gå till gymmet och inte ha en aning om hur mycket vikt man lyfter". Man tränar i blindo eller med skygglappar på. Med en effektmätare är det inget mer gissningsarbete.

3. Tydliga tester

Du kan genomföra väldigt specifika tester för att till exempel utvärdera styrkor och svagheter eller avgöra om du verkligen blivit bättre. Dessutom är testerna i sig oftast extremt effektiv träning och all träning är även i viss mån minitester där du på daglig basis får ett kvitto på din utveckling.

4. Träning över tid

En effektmätare kan användas för att styra och utvärdera din träning. Effektmätaren ger dig viktig information om hur din träning påverkat dig över tid. Med tillförlitlig data över träningsbelastning och prestationsförmåga är det lättare att ta beslut om exempelvis hur mycket träningen kan ökas i framtiden eller varför prestationsförmågan förändrats, positivt eller negativt, efter en längre period med ovanligt hård eller lätt träning.

5. Effektmätaren är en vindtunnel

Är du aerodynamiskt intresserad och på sekundjakt kan du använda effektmätare för att mäta luftmotståndet. Satsar du hårt på tempolopp, och redan har en hygglig tempocykel, är effektmätaren kanske den utrustningsdetalj som kan förbättra din prestationsförmåga allra mest. För tempoentusiaster kan det även vara intressant att veta att du kan utföra aerodynamiska tester som nästan är lika noggranna som de i vindtunneln. Med hjälp av dessa kan du ta reda på om all den "aeroutrustning" du köpt verkligen gör dig snabbare.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettionio med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!