300 mil längs Norska kusten - cykeläventyr avklarat! - Johanna Johansson - Adventshare | Bicycling.se

Johanna Johansson


Johanna är ett stort fan av cykeläventyr. Förra sommaren cyklade hon från nordvästra Georgien till Teheran och sommaren dessförinnan genom Östeuropa. Självklart nalkas nytt cykeläventyr denna sommar! Denna gång i mer näraliggande trakter, nämligen i vårt natursköna grannland. Med start i augusti ska hon cykla från norr till söder längs den norska kusten och hon ser fram emot att dela med sig av magiska naturupplevelser, berikande möten och utmaningar längs vägen.

300 mil längs Norska kusten - cykeläventyr avklarat!

14 sep 2018
av: Johanna Johansson

Så har jag kommit i mål med mitt cykeläventyr längs den norska kusten! Efter drygt 300 mil och efter att ha klättrat mer än 21.000 höjdmeter trampade jag förra veckan in mot Lindesnes Fyr, tillika Norges södra spets. Väl där kom ett gäng norrmän fram och frågade varifrån jag hade cyklat. Jag sa att jag kom från Nordkap, något som möttes av utrop, hyllningar och varma handslag. Det var härligt med lite uppmärksamhet och wow-faktor i min ensamhet. Och jo, ganska häftigt ändå, äntligen var jag i mål efter att ha cyklat hela vägen från den mest norra till den mest södra punkten. En titt i backspegeln och det kändes som att jag hade befunnit mig en lång tid längs de norska vägarna, många minnen och erfarenheter att se tillbaka på. Denna sista cykeldag blev en dag fylld av regn och gråmulen himmel, men oavsett väder var det fantastiskt att blicka ut mot fyren och ut över havet. Äntligen var jag i mål, jag hade gjort det!

 

Nu efter mitt äventyr har jag fått flera frågor kring mitt upplägg och detaljer, så som mathållning, packning, utrustning, dagsetapper och hur jag klarade nätterna i det blöta vädret. I detta inlägg ska jag därför ge mig på att skriva lite kring just detta. Först dock en kort status vad gäller hur min kropp mår efter 300 mil på cykelsadeln. Jag ska då inte sticka under stolen med att min kropp känns matt. Sen jag kom hem har jag varit ut och sprungit en sväng och kört lite yoga, men det har varit med trötta ben och med en utpumpad kropp. Ska satsa att fylla på mina depåer, förlorat en hel del energi under den dryga månaden på cykeln. Under cyklingen hade jag från början till slut en del problem med öm och inflammerad hälsena, men mycket bättre nu, den behövde nog bara en längre tids vila från att trampa en tungt lastad cykel framåt. Summa summarum, det blir inga längre cykeldistanser den närmsta tiden och jag ska äta mycket mat. Med det sagt kommer det väl till pass att jag i morgon (lördag) åker till Portugal för att guida två vandringsveckor, ingen cykling och en massa god mat.

För att gå lite mer till upplägget och detaljerna, börjar med lite siffror. 

  • Total sträcka: 3003 kilometer. Startade från Nordkap (Knivkjellodden) och avslutatde vid Lindesnes Fyr
  • Antal klättrade höjdmeter: 21.576
  • Antal dagar för äventyret: 37 varav 4 dagar som jag vilade från cykeln. Dessa fyra dagar stannade jag en extra natt i ett hem längs vägen och passade på att utforska naturen till fots, hålla mig borta från cykeltrampanande samt hänga med de personer jag bodde hos
  • Antal färjor och bussar: 22 färjor och 4 busstransporter genom förbjudna tunnlar (och om någon undrar, jag slog av all form av distansmätning på färja liksom buss :) )
  • Antal tunnlar: En massa, den värsta av dem alla var en 7 km undervattenstunnel som gick ner mer än 200 meter under havsytan
  • Antal regnfria dagar: 6 av 37
  • Antal vurpor: 1 som skedde i stillastående läge där jag tappade balansen i riktning mot fot som var iklickad i pedalen

 

Färdväg och distans

Jag har gett mig på ett försök att rita ut min färdväg på karta, se nedan bild. Inte exakt hur jag har cyklat men ger en ganska bra bild. Ser man till mina cykeldagar så har jag cyklat i genomsnitt cirka 10 mil per dag.

 

 

Packning

När det kommer till packning och vikt så borde jag helt klart ha haft lite mindre saker med mig. Jag var ganska tungt lastad, min packning vägde cirka 35 kilo, sen min cykel och min egen vikt på det. När jag föreläst om tidigare cykeläventyr har jag mässat om betydelsen att inte ta med onödiga saker och att se med kritiska ögon på sin packning. Att lägga fram all packning, se över vad som kan tas bort, ta bort dessa saker och sedan göra om denna övning några gånger. Men som vi alla vet, det är lätt att ge tips, men inte alltid lika lätt att leva efter dem :). Samtidigt skulle jag vara borta över en månad i ett oförutsägbart klimat och då behövs en hel del saker för att ge ett så enkelt, säkert och flexibelt äventyr som möjligt. Dock skulle jag kanske inte ha tagit med mig både tält och hängmatta och både gaskök och eldkök, speciellt inte med facit i hand då både eldkök och hängmatta bara användes vid ett tillfälle vardera. Men samtidigt, hade jag haft fler ljumma och soliga kvällar hade jag med säkerhet lagat mer mat på mitt eldkök och sovit fler nätter i min hängmatta. 

Vad gällde mat ville jag ha med ett litet förråd för att inte vara avhängig att behöva passera matbutiker. I utgångspunkt hade jag med cirka åtta portioner frystorkat, nötter och energibars, müsliblaning och torrmjölk för frukost, buljong, couscous, grönsaker, knäckebröd, mjukost, kaffe, te och kakor. Lunchmålet blev ofta bröd, ost och något grönt och middagen blev ofta frystorkat eller något annat som inte direkt behövde tillagas för att ätas, detta då de flesta middagar tillreddes i mitt tält. Jag fyllde ofta på hett vatten i min termos från någon bensinmack under eftermiddagen så att jag lätt kunde värma mat när jag väl var i tältet. Som tidigare nämnts, hade det inte varit för det dåliga vädret hade jag lagat mer mat ute i grönskan, men kall efter en blöt cykeldag så låg prio på maximal enkelhet.

 

Inför natten

Tält hade jag med ett tvåmans tunneltält som alltsom oftast var fuktigt och inte sällan sjöblött. Med tanke på alla regniga och kalla kvällar så gick jag oftast direkt från färdig cykeldag till att sätta upp tältet, torka ur det och sen in och fixa mat och göra mig redo för natten. Jag hade också med ett fiskespö, men detta förblev oanvänt. Jag hade sett framför mig hur jag skulle avsluta dagarna i fyratiden, sätta upp mitt tält nära något vatten och sedan fånga fisk och koka mat ute i det fria. Denna bild infriades dock inte, istället cyklade jag ofta fram till 19-21 och tältplatsen blev ofta någon form av "okej" plats. Många kvällar var det svårt att hitta tältplats då underlaget ofta var för vått eller för stenigt eller så var omgivningarna för bergiga eller för öppna och i det för utsatta för vind och näraliggande trafik. Men den som letar, den finner :). Under natten hade jag hela tiden ett och samma set kläder på mig och detta användes enbart under natten för att hålla det torrt. Efter avklarad cykeldag krängdes de blöta kläderna av, kroppen tvättades med våtservetter och de torra kläderna sattes på. Jag torkade också ur tältet i bästa mån inför varje natt för att inte blöta ner liggunderlag och sovsäck och ibland användes min skaljacka som överdrag för nedre delen av sovsäcken så att den inte skulle bli blöt när den låg mot det fuktiga innertältet. De nätter jag bodde inomhus passade jag på att tvätta mina kläder samt torka ur sovsäck, liggunderlag och andra blöta ting.

 

Cykeldagarna

Dagarna har ju så klart skiljt sig åt från varandra, men här följer exempel på hur en dag kunde se ut. Jag vaknar runt klockan 6, 7 och hör smattrande regn mot tältduken. Jag tar fram telefonen och kollar in yr.no för att senanste prognosen, kommer regnet att hålla i sig hela dagen? Ser att det ska vara uppehåll runt klockan 8/9 och inväntar den tiden innan jag packar ihop mig, det är ju grymt att kunna torka av tältet något, att packa ihop ett blött tält istället för ett dyngsurt. Bra både inför kommande natts uppsättning samt att det inte blir lika tungt. Jag äter någon form av frukost, kollar in dagens färdväg, tittar om det är några tunnlar jag måste ta hänsyn till och om det är någon färja jag ska hinna med. Sen packar jag ihop mina saker och drar på gårdagens fuktiga cykelkläder. Hör att det är uppehåll, skyndar att komma ut och få ner tältet. Får fast all packning på cykeln och börjar trampa vidare längs kusten, i lurarna har jag någon ljudbok eller någon podcast. Jag cyklar 3-5 mil och kämpar på i uppförsbackar samtidigt som jag tänker kring vad jag ska äta när jag pausar. Och var kommer matpausen att bli? Kommer det att bli på en mack längs vägen, vid en campingplats, under taket i en busskur eller på ett kafé längs vägen? Det kommer att utvisa sig, beror på vad jag passerar. Pausar inomhus och passar på att värma upp mig, ladda telefon och interneta. Blir sittande ett bra tag innan jag cyklar vidare. Runt klockan 19 har jag fått nog, jag är trött och har cyklat närmare 10 mil, nu är det dags att hitta en tältplats. Cyklar sakta och spanar och stannar till på flera platser, men inte direkt passande mark för tält. Mindset går från bra tältpltas till okej tältplats. Grön åkermark, tar av på den och sätter upp mitt tält i dyblött gräs där jag inte syns från vägen. Sen följer den kvällsprocess som jag redan har varit inne på :). Detta var ett exempel på en regnig dag och med en natt i tält, men jag har också haft regnfria dagar med sol och nätter då jag har bott under tak i folks hem. Dessa har sett annorlunda ut. Det är en behaglig känsla att inte oroa sig för att bli blöt och kall och det har varit fantastiskt att få komma in i människors hem och att få värme, mat och umgänge. Och varenda natt i ett hem i Norge har också inneburit en god och rejäl frukost samt ett matpaket att ta med!

 

 

Cykel och utrustning

Generellt har den utrustning jag haft med mig fungerat utan större problem. För tredje sommaren i rad har jag avklarat ett cykeläventyr utan en enda punktering (peppar, peppar...). Jag har smörjt kedjan vid några tillfällen, justerat växlar och också fått lite cykelomsorg från cykelkunniga personer längs vägen, tackar för det då jag inte är något proffs på den biten. Mycket tacksam att min cykel har fungerat så bra och tackar också Cykloteket för deras support inför mitt äventyr.

 

Mina hållare för mina cykelväskor börjar känna av all tyngd de har fått bära de senaste somrarna och börjar bli lite trötta, krävdes rejäl kraft och extra stadgande av stark fisktråd ett par dagar in i äventyret för att säkra att hållaren fram inte skulle åka ner och ta emot bromsskivan, men sen fungerade det fint hela vägen i mål.

 

Tältet har varit med mig flera år och har fungerat finemang. Det har varit några nätter då jag trott att det nästan skulle braka ihop av kombinationen av rejäla skurar och stark vind, men det har stått pall. Dock är det mitt tält som har stått för det största utrustningshaveriet detta äventyr, detta då en av mina tältstänger bröts sönder. Det var sent en regning kväll och jag hade äntligen hittat en plats för mitt tält efter en lång och blöt dag. Jag lastade av alla väskor från cykeln och drog ut den våta tältduken. Satte i tältstången och spände upp och då kom braket. Stod några minuter och frustade, sen fram med kameran för att ta bildbevis och sen därefter spred sig ett mycket vackert ljus på himmelen, något vackert mitt i eländet. Jag såg över mina alternativ, klockan var runt 20.30 och inte nära någon större by så ingen idé att cykla vidare. Kvarstående alternativ var att laga stången eller att knacka på något näraliggande hus och fråga om de kunde ge mig tak över huvudet. Började med det tidigare, tänkte att silvertejp ju brukar kunna lösa det mesta, men att stadga upp en tältstång med silvertejp var så klart dömt att misslyckas :). Gick till närmsta hus och knackade på, ingen som öppnade, men en öppen bod som jag kollade in i, tänkte om jag skulle se någon form av järnrör för att stadga upp brutna stången, men ingen lycka. Ut i regnet igen och upp över sankig åker till ett hus där jag möttes av en kvinna. Hon kunde inte hjälpa mig att laga stången, men en nybäddad säng och dusch kunde hon förse mig med. Och morgonen efter lämnade jag det vackert belägna huset med magen full av scrambled eggs och bacon och ett rejält matpaket. 

 

Vad gäller telefonen och laddning passade jag på att göra det så snart jag stannade någonstans och på alla färjor, jag hade också med en rejälare power bank och en solcellsladdare (men med tanke på att jag inte direkt hade så mycket sol så kom den fram först näst sista dagen).

 

Ja, det var lite om mitt upplägg och mina dagar. Frågor välkomnas så klart, bara att skriva till mig på @adventshare.

Kan också bli ett till inlägg med lite fokus kring den mentala inställningen, får se :)
 

Fredag så passar på att önska fin fredag och helg, hoppas ni har något härligt framför er!

 

Kategorier:
Cykelkultur Landsväg 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tolv med siffror i fältet här




Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!