Jag skar mig efter Göteborgs-Posten - Erik Nohlin | Bicycling.se

Erik Nohlin


Mörkare än din vevlagerhylsa, hårdare än 7075 aluminium, långdistanscyklist, flahuteaspirant och lead designer på Specialized. Basecamp i San Francisco. Instagram: @hellhommus Web: thegrreatescape.tumblr.com

Mest lästa


Jag skar mig efter Göteborgs-Posten

20 feb 2015
av: Erik Nohlin

Desperat tog jag ett hårt och krampaktigt tag om brödkniven. Det kom snor ur näsan, jag hyperventilerade och kände att blicken flackade. Jag slog kniven i mellangärdet och kände hur jag omedelbart återfick fokus. Detta var bara några timmar sedan men det var värt det och det enda jag kunde göra i den desperata situation jag infann mig i efter att ha läst ett inlägg på Göteborgs-Postens ledarblogg. Det var en av de få gånger i mitt 36 åriga liv jag känt mig så desperat och förrvirrad av andra människors dumhet att jag inte visste hur jag skulle hantera situationen.

Jag är fortfarande svag, en påse blod och 29 stygn senare. Först och främst borde detta inte komma som en sådan chock. Göteborgs-Postens ledarsidor har tidigare framkallat liknande, dock inte riktigt lika desperata, känslor i mig. Under de nio år jag bodde på Hisingen fick jag Göteborgspostångest och panik cirka en gång i månaden. Hur kan de släppa igenom sådan smörja, hur fan fungerar en av sveriges största dagstidningar om sådan smörja får publiceras i en ledare. GT, Göteborgs andra tidning, har länge haft patent på lågvattenmärke så som att dela ut gratis kött då Way Out Westfestivalen i Slottskogen proklamerades vegetarisk då de inte längre kunde motivera kött i den aktiva strävan att minska sin miljöpåverkan.

Att Göteborgs-Posten nu tagit upp jakten på GT's dumhetsmonopol kan bara tolkas som att Göteborgs och västsveriges största tidning är i desperat behov att med hjälp av populistisk skitjournalistik rädda den dinosaurie Peter Hjörnes flaggskepp är. Göteborgs-Posten har alltid suttit i bilindustrins knä men den senare har på sistnämnda offentliggjort en rad vettiga initiativ som ska hjälpa bilister och cyklister att samverka på våra gemensamma vägar. Förmodligen för att cykling som transportmedel växer oerhört mycket fortare än bilismen samt att en avsevärd del av Volvos kunder även är cyklister. Medans Volvo håller utkik efter cyklister med hjälp av teknik, åker Göteborgs-Posten bakåtvänd i baksätet likt en sur gubbjävel och hytter med näven. Gert Gelotte & Company i Göteborgs-Postens ledarredaktion, ni är så hopplöst efter i detta race att det är dags att ge upp, er samtid varvar er och skrattar åt er dumhet. Ni är redan förlorade. (Och, Memils, slutade inte media att använda det ordet för fem år sedan?)

Saxat från Göteborgs-Posten och VARNING, stoppa undan vassa föremål, det höll på att gå riktigt illa här. Alltså, det är på allvar det här: VARNING

I en totalt världsfrånvänd debattartikel i torsdagens GP föreslår miljöpartisten Karin Svensson Smith och Christer Hydén, professor emeritus Institutionen för teknik och samhälle vid Lunds tekniska högskola, om att de memils (racercyklister i lycra) som i dag utan urskillning susar fram och skrämmer slag på både andra cyklister, gångtrafikanter och bilister, bör tillåtas köra på vägbanan.

Svensson Smith och Hydén anser också att cyklar generellt bör prioriteras framför bilar i staden. Som om den aggressiva antibilpolitik (alltifrån ”ett ton plåt” till chockhöjda P-taxor) som i dag förs inte redan drabbat Göteborg och dess utveckling negativt.

Det är oerhört svårt att förstå hur de två debattörerna resonerat sig fram till sina slutsatser. Visst är det jättebra om människor kan och vill cykla och naturligtvis bör det satsas en hel del på att bygga ut och underhålla cykelbanor. Men om en stad av Göteborgs storlek – därtill glesbebyggd och med ofta uselt fungerande kollektivtrafik – skall fungera måste man inse att bilen har en självklar plats och är alldeles nödvändig för många av stadens medborgare. Vid sidan om parametrar som miljö måste också livskvalitet, stress, näringsliv, evenemang, turism och så vidare räknas in. Att Göteborg blir en oframkomlig eller i värsta fall stängd stad för alla som inte kan eller vill dra på sig lycrastället och cykla flera mil om dagen, samt sitta svettig på jobbet, gynnar i längden ingen. Bilarna behövs och det tas dessutom ständigt nya steg bort från beroendet av fossila bränslen.

Med tanke på hur olycksstatistiken skjutit i höjden i samband med att de höghastighetscyklister Svensson Smith och Hydén refererar till blivit fler borde man kanske inte öka riskerna genom att låta dem ta över gatorna utan istället satsa på en informationskampanj där man ber memilsen ta det lite lugnt?

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittionio med siffror i fältet här


Kommentarer


2015-02-26 08:15   J

hahaha, älskar! "en informationskampanj för att få memilsen att ta det lungt!" *asgarv* Denna tro på informationskampanjer som världens frälsning! Haha!

Och för att ytterligare förstärka det som redan sagts här i kommentarerna. Jag undrar hur många olyckor som handlar om att memils skadat någon annan och hur många som handlar om att memils antingen kört in i typ omarkerade betongsuggor eller blivit påkörda.

 

2015-02-21 01:30   Kalle

Stort heder till GP:s lysande initiativ!!!

Cykelbanor i Göteborg är nästan obefintliga och mycket riktigt fungerar racercyklarna klart bättre på vägen ihop med biltrafiken än på cykelbanor med hundar, rullatorer, fotgängare, barn, cyklande barn och cyklister som rullar i 12 km.
Jag kör bil i stan och cyklar racer till 90% på bilvägar. Funkar bra!
Men visst, 6-filiga cykelbanor skulle jag tacka ja till!

 

2015-02-20 20:42   Michael Åhman

Det enda som känns riktigt skönt i denna förfärliga soppa är att vi Memils kommer att överleva både GP och GT.

 

2015-02-20 09:16   Michael Koucky

En typisk Bäm-Kib reaktion, så blir det när och rädslan och bitterheten över att vara akterseglad tar över och man söker trygghet i bekräftelser från andra Bäm-Kibs.

(Bittra Äldre Män - Kära i bilar)

 

2015-02-20 08:50   Jon Jogensjö

Ledarbloggen i Göteborgsposten har verkligen blandat ihop korten. Det mest allvarliga är kanske att det är journalister som veta hur fakta ska kollas, men i blogg går det bra att sjunka till en nivå som känns igen från trollande nätkommentarer. Göteborgspostens ledare kanske ska bestämma sig för om de vill framstå som journalister eller inte. Det verkar som om ilskan i bloggen initialt handlar om de som cyklar fort och farligt. Men sen blandar de ihop korten helt "livskvalitet, stress, näringsliv, evenemang, turism". Alla de faktorerna skulle troligtvis fungera bättre om fler cyklade. Studier visar att livskvalitet ökar och stress minskar för cyklande.
Visst kommer bilar att behövas, men de flesta bilresor är korta och kan enkelt ersättas med bekväm cykling utan att ens bli svettig, i helt vanliga vardagskläder. Det allvarliga problemet med att trafikanter inte har tillräckliga säkerhetsmarginaler finns givetvis också bland cyklande, men det blir olyckligt för trafiksäkerheten att koppla trafikantens val av säkerhetsmarginaler till typen av fordon. Det finns ingen sådan koppling alls. Däremot finns skillnader i krockvåld mellan olika typer av fordon.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!