Raggningsknep för cyklister - Ingrid Kjellström | Bicycling.se

Ingrid Kjellström


Liten cyklist med stora drömmar och som just nu tränar med Cape Epic 2020 som största mål. Finns också på Instagram under @ingridkjellstrom

Raggningsknep för cyklister

14 feb 2020
av: Ingrid Kjellström

Idag är det alla hjärtans dag och det är segt att vara singel och se alla bilder i sociala medier på par som hyllar varandra med massa söta hjärt-emojis. Jag tänkte skippa detta i år och istället rikta mig till just singlarna med detta inlägg. Kanske främst också singlarna som allra helst skulle vilja träffa en cyklist.

Jag har cyklat ganska många år nu, och sett många exempel på hur cyklingen har lett till fina relationer. Själv har jag träffat flera av mina bästa kompisar och min sambo genom cyklingen. Och jag känner också flera bäbisar som inte hade funnits till om deras föräldrar inte lärt känna varandra genom cyklingen. Hur fantastiskt är inte detta?

MEN under åren har jag också varit med om och sett vissa andra försök till närmanden – både från killar och tjejer – som inte alltid varit lika lyckade. Därför har jag skrivit ner en lista med lite olika saker som du kanske gjort fel om du försökt närma dig en cyklist. OBS läses med en stor nypa salt! 😊

  • Inlett diskussionen med nyfunna cyklistvänner genom att prata mycket om följande ämnen: märken och prisklass på ditt cykelstall, hur många watt du kan trycka under 20 minuter eller nämna att du gjort en strålade karriär på Zwift och numer tävlar i högsta klassen.  Anledningen till att jag nämner detta är för att det är typen av information cyklister ofta får presenterad för sig – det sticker inte ut i mängden.

  • Berättat detaljerade data om dina träningssiffror: att du cyklat över 500 timmar förra året, tränat flera veckor på raken utan avbrott (#aldrigvila!) eller drar träningsveckor på 20 + h emellanåt. När sjutton ska du ha tid att ses om du bara jagar timmar på hojen?

  • Haft dåliga ben på en distansrunda, men vägrat erkänna att du har just en dålig dag och istället kommit med massa bortförklaringar, typ: ”bromsen måste ha legat på hela rundan” eller ”det är i och för sig tioende dagen på rad som jag tränar nu”. Var hellre ödmjuk och tillåt eventuell person i sällskapet du spanar på att ta vinden om du bara inte pallar det just den dagen.

    ftp
    Foto: cat3memes

  • Stirrat ner i din telefon för att ladda upp pass på Strava / Training Peaks omedelbart efter avslutat träningspass i sällskap med andra. Kanske har du inte ens hunnit ta av dig din hjälm först och i värsta fall även blivit sur pga din Garmin inte ville synka med mobilen. Vi är många som har en hang-up på att ladda upp på Strava – men försök att hålla vissa känslor som associerar till detta med dig själv och dina närmast sörjande.

  • Käkat middag och varit riktigt omständlig vid beställningen av mat för att du går på diet och ska komma ner till ”match-vikt” till våren. Du hinner gå på diet under samtliga mål mat under resten av veckan. Var inte oflexibel (om du inte är allergisk då) och undvik ordet ”race-vikt”, vissa har en känslig relation till det ämnet.

  • Haft med dig en dejt på typ en distansrunda och hängt av denna ”medtagna kompis", som kanske har en dålig dag, för att inte sinka din egen träning just den dagen. Om tempot är för högt för ditt sällskap, se till att denna får bra skydd i vinden alt föreslå att du och denna person cyklar ensamma. Att få egentid med någon som är intressant är ganska mycket mer värt än att logga ett pass med hög snittfart på Strava, eller?

  • Inlett konversationer via SMS genom att skicka bilder med print-screens på erövrade KOMs. Eller ännu värre: skickat filmer där du spurtar ner polare på klubbträningen. Ja, detta har skett på riktigt. Om en person är intresserad av dig har denne nog redan koll på hur snabb du är ändå.

  • Varit ute och cyklat med någon du gillar som fått tekniska problem och du har hjälpt till att fixa detta – eller snarare tagit över situationen och visat upp dina mekaniska färdigheter utan att någon annan fått en syl i vädret. Låt personen med problemet i alla fall försöka att fixa det själv först och känna sig duktig! Samt att det finns oroande många som inte kan laga en punka själva för att de faktiskt aldrig fått chansen att öva själva.

  • Tagit tillfället i akt och skylta med ditt cyklist-CV och radat upp resultat i form av: KOM-noteringar eller ”vi snittade över 40 km/h på träningen i onsdags”. OM det blir läge att skylta med sitt cyklist-CV:t så väger resultat som finns att läsa på en riktig resultatlista – dvs tävlingar – tyngre än diffusa resultat från typ Strava och motionslopp.

Övriga tips:

  • Vill du väcka uppmärksamhet i din omgivning kan du som tjej försöka att ta KOM/QOM overall. De flesta har nämligen stenkoll på Strava-listorna i sina när/revir-områden och kommer snabbt lägga ditt namn på minnet om du hamnar högt upp på listorna.
  • Ha alltid med dig en nöd-gel i fickan. Kanske till dig själv, kanske till för att pigga upp energinivåerna / humöret på någon annan .
  • Ha inte hjälm på profilbilen på Tinder om du ämnar träffa en cyklist där. Undersökningar visar att dessa drar färre swipes åt höger.


Inspiration från Cykelkattens tinder-bilder och Swipe right tinder tips for cyclists.

Lycka till!

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittio med siffror i fältet här


Mest lästa just nu



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!