60 mil med extra allt. Äntligen super randonneur! - Johan Mölleborn | Bicycling.se

Johan Mölleborn

I den här bloggen skriver jag om mina taffliga försök till långcykling och randonnée. Det blir lite blandat med lopp som jag kör själv, lopp som andra har kört och lopp som verkar mulliga runtom i världen. Nu slinker det även med lite löpning emellanåt. Jag är även en av initiativtagarna till långcyklarklubben Randonneur Stockholm: www.http://stockholm.randonneurs.se/

60 mil med extra allt. Äntligen super randonneur!

26 maj 2015
av: Johan Mölleborn

Jaha, då var man Super Randonneur då. Och äntligen kan jag anmäla mig till Paris-Brest-Paris. I lördags körde vi den avslutande 60-milaren från Barkarby som går upp till Rättvik och tillbaks via Falun. 28 glada laxar kom till start i lördags och 25 glada och trötta Super Randonneurer gick i mål på söndagen. Det här blev en sån där runda där det bjuds på allt. Motvind, medvind, kantvind, sol, regn, kyla. Men aldrig någon riktig värme.

Redan från starten bildades en grupp som mer eller mindre höll ihop under hela rundan. Vi var en ganska jämn grupp med hyffsat erfarna randonneurer. Några mer erfarna än andra. Tex Gunnar som körde RAAM för några år sedan, Bengt och Niklas som kör breveter varenda helg, Amir som har klämt minst 50 mil i veckan det senaste halvåret, Janne som körde 130-milaren i Skottland förra året, Ari som har kört varenda långlopp som finns, Toni som har kapacitet att köra sönder vilken klunga som helst, Daniel som gjorde mos av mig under den här rundan förra året, Calle som både kör randonné och tävlar i H40, och så jag då, som mest skrävlar om hur duktig jag är på bloggen men som aldrig är ute på vägarna.

Tack vare den stora gruppen så jobbade vi effektivt genom kant/motvinden som höll i sig hela vägen upp till Rättvik. Vi försökte ta lite kortare stopp på bensinmackar så inte tiden skulle rinna iväg för mycket. Det var inte heller någon direkt värme att prata om. Så fort solen gick ner blev det riktigt kallt. De sista timmarna innan vi kom till Falun så var det så kallt så jag skakade. Jag hade planerat att klä på mig ordentligt i Falun så nu fick jag istället stå mitt kast och frysa som en hund. Enligt GPS-spåret så skulle vi köra en liten avstickare utmed vattnet så vi kom förbi Henrik Öijers hus. Men just nu höll vi på att frysa ihjäl så vi bestämde vi oss för att köra raka vägen till Falun istället. När vi äntligen kom till värmen på Statoil i Falun så kollade jag igenom alla kommentarer och hejarop på Face så såg jag att Henrik hade stått och väntat på oss utanför sitt hus med sportdricka. Det var väl självaste fan. Här hade vi cyklat 40 mil och när någon väl försökte göra nåt extra för oss så lyckades vi missa det. Tack för omtanken Henrik. Nästa år kör vi rätt väg.

På macken i Falun klädde vi på oss och förberedde oss för natten. När vi rullade därifrån började det regna. Man kan säga att regnet och kylan gifte sig. Det blev en magisk kombination för att suga musten ur oss. När vi väl kom till Mc Donalds i Hedemora så var rejält frusna och hungriga. Från Hedemora är det 15 mil till nästa ställe att få mat och dricka. Jag hade förra årets runda i huvudet och mindes hur otroligt dryg den här biten var så jag packade ner en liten hamburgare i ryggfickan som jag tänkte festa till på när solen gick upp. Till skillnad från året innan så kände jag mig riktigt pigg och fräsch hela natten och precis som planerat så plockade jag upp hamburgaren när solen gick upp. Samtidigt som resten av gänget stod och pinkade i ett dike så mumsade jag på min lilla fickljumna burgare. Vilken fest!

Milen rullade på och till slut kom vi till Welcome Hotell i Barkarby. Jag var fortfarande pigg och kunde konstatera att jag hade tagit mig igenom dygnet utan några större svackor eller problem. När startkorten var stämplade och inlämnade i receptionen rullade jag, Toni och Bjorre hem till mig där det väntade korv och öl. Vi skålade för vår förträfflighet och för att vi var klara med brevetserien. Nästa stopp är Paris-Brest-Paris. Det skålade vi också för.

Gilla artikeln

(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttio med siffror i fältet här