Bygg din egen Lastfarcykel. - Johan Mölleborn | Bicycling.se

Johan Mölleborn


I den här bloggen skriver jag om mina taffliga försök till långcykling och randonnée. Det blir lite blandat med lopp som jag kör själv, lopp som andra har kört och lopp som verkar mulliga runtom i världen. Nu slinker det även med lite löpning emellanåt. Jag är även en av initiativtagarna till långcyklarklubben Randonneur Stockholm: www.http://stockholm.randonneurs.se/

Bygg din egen Lastfarcykel.

8 feb 2014
av: Johan Mölleborn

Lastfarcykling är den hetaste trenden i Stockholm just nu. Alla med en gnutta självrespekt har varit på Friends Arena och susat runt utmed lastfaret. Runt runt runt.

Lastfaret är alltså den vägen som går under läktarna på Friends Arena. Vägen är byggd för att man ska kunna frakta in scener till konserter, sand till Monster Jam, is till bandy och gräs till fotboll. Ja ni fattar. 

Men det räcker förstås inte med att bara komma dit och cykla sig trött. Nä man måste ju så klart ha en speciell cykel för endamålet. En Lastfarcykel alltså. Mitt bygge består av delar som har legat hemma och skräpat. Och lite nytt. 

Risken är rätt stor att man dundrar in i någon av de fyra branddörrarna så man bör utgå från en ram som man inte skulle grina ihjäl sig för om den skrotades. Min ram är en gammal USA/Kina-import som jag köpte genom ett gruppköp på Happymtb för tusen år sedan. Den visade sig vara oerhört lämpad som lastfarcykel. 

Framgaffeln kommer från min trogna Specialized som jag sålde för några år sedan. Den är styv som ett spett och tung som bly så den byttes ganska snabbt ut mot en S-works så den har bara legat och samlat damm sen dess. Röda nipplar är också viktigt. Det är snabbt. 

Däcken bör vara hyfsat nya eftersom betonggolvet är halt redan innan. Ett par gamla torra däck kan göra lastfarcyklingen lite väl spännande. 

På lastfaret får man inte ha vattenflaska på cykeln på grund av halkrisken. Därför behöver man inte ha flaskhållare heller. Det är precis som på cykelcross, det är bara nybörjare som har flaskhållare. Eller folk utan stil eller respekt för sporten.

Spd-pedaler är ganska smutt så man slipper klappra runt med landsvägsskorna på betongen. Välj också en styrlinda som ger bra fäste. Du vill ju inte tappa styret när du skyfflar på effekt efter kurvorna. Vi lastfarcyklister kommer ofta upp över 12000 watt. Minst.

Sådär, nu har ni några tips på hur ni kan bygga er egen lastfarcykel. Med lite tur kanske vi ses på lördag igen. Vi kommer vara sjukt bra på vänstersvängar i vår, den saken är säker. 

/Johan 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttio med siffror i fältet här


Kommentarer


2014-02-08 16:36   Johan Mölleborn

Det är jättesynd om er, Anders och Axel. Ni kan väl bygga en egen arena och cykla i?
SIngelspeed borde vara klockrent där. Men då finns risken att man kliver över gränsen och blir för hipp. Måste tänka på imagen liksom.
/Johan

 

2014-02-08 16:27   Cosmo

+1 på Nypan.......(fast jag mår som en hund så hade ändå inte kunnat komma och nån extra cykel byggd av delar i skåp och lådor kan jag inte uppbringa heller)

Fast, eftersom du inte finns med på bilderna själv är jag inte säker på att du vart där.....bara din cykel.

 

2014-02-08 15:32   (anonym)

25 mm däck och singelspeed är inte så dumt heller :-)
Trevlig artikel!

 

2014-02-08 15:29   Anders Nyström

Fast det räcker ju tydligen inte med självrespekt eftersom man måste vara anmäld till Stockholm Gran fondo för att ens få köra där.
Där sprack mina planer på att träna vänstervarv.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!