Johan Mölleborn | Bicycling.se

Johan Mölleborn


I den här bloggen skriver jag om långcykling och randonnée. Det blir lite blandat med lopp som jag kör själv, lopp som andra har kört och lopp som verkar mulliga runtom i världen. Jag är även en av initiativtagarna till långcyklarklubben Randonneur Stockholm: www.http://stockholm.randonneurs.se/

Följ mitt trams på twitter: @bigmollo

Långcyklaråret 2012.

25 dec 2012

Snart är det här året till ända och det är väl dags att knyta ihop säcken så vi kan börja kika på vad som händer nästa år. Men först kan vi kika på vad som hände i år. Det var ett riktigt händelserikt år. Den största långcyklargrejen var ju självklart Gunnars hjälte-insats på RAAM. Sen gjorde Toni och Jonas succé på Sverigetempot. Men det var en hel del annat kul som hände också. Här kommer några av de sakerna som jag har följt. 

RAAM: Gunnar Ohlanders blev i år den andra svensken som har genomfört loppet. Det här är ju inte bara årets prestation utan den största långcykalrprestationen nånsin, delat med Catrin Berge som cyklade det 2006. Strasser och Schoch fightades stenhårt om segern i soloklassen men vi fick maximal underhållning när vi följde Gunnars framfart på Happymtb.  

Sverigetempot: Sveriges, och faktiskt Europas, längsta randonnélopp gick i början av sommaren. Toni Arndt och Jonas Nilsson kom in på en delad förstaplats. De satte samtidigt ny rekordtid på Sverigetempot. Tiden att slå är nu 106 timmar och 20 minuter. Nästa chans blir förhoppningsvis 2014. Toni skrev en reseskildring här på bloggen. Det gjordes även ett försök att köra distansen Smygehuk-Treriksröset på rekordtid. Men det sprack efter 180 mil på grund av trasiga knän. Där var målet satt till blixtsnabba sub 100 timmar solo, men med support.

Fleche nordique. Kalle Abrahamsson, Staffan Geroensson, Per-Åke Classon och Krister Jönsson vann på fantastiska 662 kilometer. Att köra en Flèche är lite speciellt. Man ska på förhand rita ut den sträcka som man ska köra. Det ska vara minst 36 mil och du ska cykla den på 24 timmar. Varken mer eller mindre. Man besämmer själv var man startar men alla går i mål på samma ställe. I somras var det målgång i Skövde. En kul grej med Flechen är att hur mycket man än googlar eller söker på nätet så är det omöjligt att hitta information om det. 

Randonneur 10000: Klippt från Bengt Sandborghs blogg: ”Kraven för att få en ”Randonneur 10000” är att man inom en 6-års period ska klara av: 2 st kompletta brevetserier (200, 300, 400, 600 och 1000 km) 1 st Paris-Brest-Paris Randonneur, 1 st BRM 1200 + (Alltså ett minst 1200 km långt annat brevetlopp t.ex Mille Miglia, London-Edinburgh-London eller Super Brevet Skandinavia) 1 st Flêche, 1 st Super Randonnée, samt andra randonneurlopp så att man sammanlagt kommer upp i distansen 10 000 km.” Bengt och Niklas Wemberg blev de två första svenskarna som kan kvittera ut den medaljen. Starkt jobbat. Bengt och Jonas körde även Cascade 1200 och Super randonné de haute Provence.

1001 Miglia Italia: Där var vi några stycken som åkte ner och svettades i 160 mil. Vädret var fantastiskt men förödande varmt. Jag skrev en berättelse om det här på bloggen

100-milare, Örebros,  Stockholms,  Västerås: Det blev sammanlagt 12 personer som genomförde någon av de tre svenska 100-milarna. Jag skrev om min upplevelse på Örebros 100-milare här

Det var ett riktigt tunnt år på brevetfronten. De flesta var nog ganska mätta sedan brevethetsen innan och runt Paris-Brest-Paris. Det genomfördes bara 33 stycken 60-milare i Sverige. Själv körde jag bara en 30-milare och en 100-milare. Men det kommer garanterat öka under 2014 och 2015 då PBP går igen. Det kommer en del kul lopp nästa år också så glöm inte bort att cykla nu under vintern. 

Tack alla som har orkat följa bloggen och ett ännu större tack till alla som jag cyklat med eller träffat under året. Nästa år blir ännu bättre. Vi börjar redan den 5:e januari i Linköping med en 20-milare. Kör så det ryker!

/Johan    

Mitt kortaste lopp någonsin.

20 dec 2012

Jag lyckades vinna en av herr Öijers kalendertävlingar, den med en startplats till Göteborgsgirot. Jag kommer köra landsvägsloppet. På hemsidan pågår anmälan för fullt just nu. Så om ni känner ett oemotståndligt sug att cykla runt på Göteborgs vägar och stigar så kan passa på att anmäla er nu. Eller ge bort en startplats till en kompis i julklapp. 

Det här loppet är inte riktigt vad jag brukar köra. Distansen är ungefär samma som det brukar vara till första kontrollen på ett vanligt randonnélopp. Det kan nog vara det kortaste loppet jag varit anmäld till när jag tänker efter. Det lär å andra sidan gå snäppet snabbare än vad jag är van vid, till och med mycket snabbare. Hur som helst så ser jag verkligen fram emot det. Med lite tur så blir det fint väder så man kan göra en bra helg av det. Feskekörkan, Glennar och cykellopp. Vad kan gå fel? 

En vecka kvar till jul.

17 dec 2012

Ni som är intresserade av vad jag vill ha i julklapp kan klicka här. Ja, det är 50 stycken, men ni behöver inte köpa alla på samma gång. 

Ni som inte vet vad ni ska ge till släkten kan ju klicka här. De klapparna blir nån glad över på riktigt. 

Annars hade jag inte så värst mycket att skriva om idag. Den här årstiden går mest till att planera inför nästa år och drömma sig tillbaks till det man gjorde i somras. Jag har en plan på att köra en liten bloggserie med tips om långcykling och utrustning under januari-februari. Om inte en alltför avlägsen framtid kommer vi kunna cykla omkring i kort-kort igen. Glöm inte det.

 

/Johan

Trött på styvt spett i baken?

6 dec 2012

Jag får väl börja med att be om ursäkt över den totala bristen på uppdateringar här på bloggen. Uppslagen för att skriva om långcykling duggar inte direkt tätt på vintern. Men som vi säger i branschen, det flyger sällan stekta sparvar i munnen.

Jag blev tipsad om ett sadelstolpstest idag, tack Patrik, som kan vara intressant för er som vill ha en bekvämare påle i baken. Sadelstolpen själv lär ju inte trolla bort vibrationer och förvandla en obekväm cykel till en Cadillac, utan är bara en del i hela arrangemanget som påverkar komforten. Sadel, ram, däck, hjul och styre är minst lika viktiga. Alla delar tillsammans kan göra stor skillnad. Det var lite synd att de inte testade Syntace P6 HiFlex och Canyons VCLS 2.0. De två har jag nämligen klurat på själv till nästa år.

 /Johan



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!