Johan Mölleborn | Bicycling.se

Johan Mölleborn


I den här bloggen skriver jag om långcykling och randonnée. Det blir lite blandat med lopp som jag kör själv, lopp som andra har kört och lopp som verkar mulliga runtom i världen. Jag är även en av initiativtagarna till långcyklarklubben Randonneur Stockholm: www.http://stockholm.randonneurs.se/

Följ mitt trams på twitter: @bigmollo

Sugen på långcykling 2016?

22 nov 2015

Nu när vintern kommer så är det alltid mulligt att börja planera för nästa sommar. Vilka lopp finns att köra, hur mycket tid finns och hur mycket pengar finns att spendera? Ni som inte har bestämt er för nästa års cykelmål än har en hel del kul att välja mellan. Här nedan kommer några tips om intressanta långlopp. 

1001 Miglia. Ett makalöst läckert lopp som jag har kört två gånger. Man cyklar praktiskt taget runt hela Toscana och man gör även en liten avstickare till Fausto Coppis födelsestad Castellania. Här kan ni läsa min berättelse från 1001 Miglia Italia 2012. Den resan var så krävande att jag friade till Linda när jag kom hem. Testa själva så får ni se vad som händer.

Sverigetempot. Med start i Riksgränsen och målgång i Smygehuk är det ett av Europas längsta randonnélopp. 210 mil från norr till söder. Jag har inte kört det än och jag kommer inte köra det nästa år heller. Toni Arndt däremot gjorde det riktigt snyggt och skrev om sitt äventyr Sverigetempot 2012 här. Bilden är tagen från deras Facebooksida.

Giro Ciclistico delle repubbliche Marinare. Vad sägs om 220 mil längs Italiens kust? Den här kartan får det verkligen att vattnas i munnen. Tänk bara så många bra vindistrikt man cyklar genom. 

Paris-Brest-Paris Audax. För er som inte fick nog av PBP i somras eller ni som föredrar att cykla i grupp i makligt tempo. Nästa år finns chansen att köra PBP audax. 

Ja där har ni lite att drömma om i vinter. Det finns säkert många fler lopp. Ni får gärna tipsa om fler så kan jag lägga upp dem här. 

/Johan 

Kompiskampen!

17 nov 2015

I vinter ska jag också vara så där fräsig och hänga med i Kompiskampen. Förra året startade CK Hymer en utmaning där man kör så hårt man kan i 20 minuter och lägger in sin vikt och snitteffekten i ett excel där man kan jämföra sig med andra elit och motionscyklister. Om ni läste någon cykelblogg förra vintern så kan ni omöjligt ha missat det. 

På min Monark 828 så kan jag inte få ut snittwatt utan där får jag räkna ut den med det antal KCAL som bränns under 20 minuter och dela det med 0,07188. Då får man fram snitteffekten i watt. Det låter kanske krångligt men det är riktigt enkelt. För att göra det ännu enklare gjorde jag en excel där man skriver i sin vikt, KCAL och antal minuter så räknas snittwatt och watt/kg ut automatiskt. Maila mig om ni vill ha den.

Hur som helst. Idag körde jag första testet för att få ett ingångsvärde, som de säger i regeringen. Jag lyckades klämma ur 273 watt ur min 67 kilos blekfeta kropp vilket gav 4,07 watt/kg. Det var svinjobbigt så det får jag vara nöjd med. Nu har jag i alla fall nåt att sikta på. Ett riktigt mål att gnugga på under vintern. Det skulle ju vara kul att kunna komma upp till 5 watt/kg. Mer realistiskt är väl 4,5 watt/kg. Det som är bra med watt/kg är att man kan förbättra det på två sätt. Både genom att öka effekten och att gå ner i vikt. Jag har en bra bit kvar till elitkillarna som i dagsläget klämmer strax över 5 watt/kg. Men jag är ändå med i kampen. Kompiskampen alltså. 

Dags att vakna nu Johan!

12 nov 2015

Nej men vad kul, den där Mölleborn har bloggat igen! Sa ingen när de klickade på det här inlägget. Det är i alla fall så jag själv har tyckt sedan PBP. Jag har inte haft något att skriva om. Inget som någon vettig människa hade varit intresserad av att läsa i alla fall. Jag hade funderingar på att lägga upp en bild på mina fötter på en våg och skriva "oj vad den här feta gubbjäveln kommer få svettas i vinter." Eller en bild på mig själv liggandes naken på en björnfäll med randonnémedaljer regnandes över mig med bildtexten "48:53 hours of pleasure" Men det gjorde jag inte. Så jag har egentligen gjort er en tjänst. 

Men något som kan vara lite kul är att jag har skrivit en krönika i senaste Bicycling som handlar om hur tråkigt det är att cykla långt. Sånt kan ju vara pepp nu när vi har sex kalla och mörka månader framför oss. Tidningen lär ju dimpa in i butik idag eller senast imorgon så spring iväg och köp den. Jag är med på bild också. Bara en sån sak. 

Det är inte meningen att verka gnällig. Jag gillar faktiskt den här mörka årstiden för det är nu jag går in i mitt cykelrum och lyssnar på Armin van Buuren och producerar watt och svettpölar på Monarken. Folk som tycker det är trist att köra testcykel har helt enkelt fel uppfattning av vad som är kul. Det är ju svinroligt. Hur ofta får man ta i så armarna domnar och det svartnar för ögonen liksom? Förutom när man är riktigt hård i magen då. 

En annan grej som har hänt är att jag har gått med i Stockholm CK, CK Stockholm eller Rejlers cycling team eller vad vi kallar oss. Kul är det i alla fall. Klubben bubblar av energi och just nu planeras det för fullt inför nästa säsong. Jag har lovat här hemma att jag inte ska köra några långlopp men det ser ut att bli en hel del roligt för min del ändå.  Vi kommer bland annat köra Mallorca 312, Vätternrundan, Boon Edam Challenge Åre-Stockholm och Tre berg tillsammans. Och så kommer jag köra Jotunheimen runt och med lite tur även Tour de Mont blanc. Och eftersom jag arrangerar Barkarbys randonnélopp så lär det slinka in en brevetserie också.

Apropå randonnélopp. Det rullar på med Randonneur Stockholm också. Vi hade en riktigt trevlig höstmiddag på Lilla Barkarby i onsdags där vi bland annat röstade fram den ultimata Stockholms-brevetserien. Om jag inte minns fel så blev det Södertäljes 20-milare, Täbys 30-milare, Barkarbys 40-milare och Södertäljes 60-milare som de bästa rundorna och således den ultimata brevetserien. Om ni vill köra den så ligger datumen ute på den designmässigt fulländade Randonneurs.se.

Ska vi säga att det räcker så för idag? Nu ser vi till att göra nåt bra av den här vintern. Ta fram ert jävlar anamma och gör er till den människan ni vill vara i vår. Nu kör vi så det ryker!



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!