Kitta cykeln rätt inför nästa brevet. - Johan Mölleborn | Bicycling.se

Johan Mölleborn


I den här bloggen skriver jag om långcykling och randonnée. Det blir lite blandat med lopp som jag kör själv, lopp som andra har kört och lopp som verkar mulliga runtom i världen. Jag är även en av initiativtagarna till långcyklarklubben Randonneur Stockholm: www.http://stockholm.randonneurs.se/

Följ mitt trams på twitter: @bigmollo

Kitta cykeln rätt inför nästa brevet.

29 dec 2013
av: Johan Mölleborn

Först och främst, vilket jävla rim jag fick till i rubriken! 

Nästa helg går ju Stockholms första brevet, den som jag tjatade om tidigare. Som de flesta av er redan vet så finns det några enkla saker att tänka på när man ska cykla på vintern. Framför allt om man ska cykla lite längre då både ljuset och temperaturen skiftar unden rundan. Det behöver inte vara så jättekrångligt.

Ta en cykel du trivs på. Föredragsvis en cykelcross eller en hybrid så det får plats med dubbdäck och skärmar. Mtb går också bra. 

Här är min gamla pendlarcross. Den har hängt med länge och har fått stå ut med en hel del. Notera att framskärmen längden på framskärmen. Det sparar dina fötter från att bli blöta och kalla, det är också en snällt mot ditt drivpaket. 

Se till att ha en ordentligt lång bakstänka med kompislapp. Även om det är poppis på film så brukar det inte vara lika uppskattat att spruta sina kompisar i ansiktet. 

Ett ordentligt baklyse behövs på vintermörka vägar. 

I sadelväskan har du slangar, verktyg och en reflexväst om du inte har den på redan från start. Det är ofta krav på reflexväst på randonnélopp och detsamma gäller för Stockholms breveter.  Kolla så slangarna är för rätt dimension. Om du har breda dubbdäck så ska du ha slangar som passar. 

En GPS börjar snart bli standardutrustning för randonné. Det finns inget enklare sätt att navigera. Och eftersom Barkarbys breveter saknar vägnoter så är GPS nästan ett måste.  

Lyse! Det blir mörkt klockan tre. Då kommer vi ha några timmar mörkercykling kvar. Lita inte på att du kommer ligga i en klunga och klara dig utan lyse. Om du vill vara riktigt säker så har du två lysen. En stor och en liten diod som reserv.

Att kunna bromsa är aldrig fel. Se till att ha fräscha gummin när du cyklar randonné. Man vet aldrig vad som kan hända. Förr eller senare kommer du säkert vilja bromsa också.

Ge kedjan och växlarna lite kärlek innan start. Det behöver inte vara kliniskt rent men kör ett varv med en trasa så trissorna rullar och att kedjan inte ser ut som en överkörd snok som hänger på klingorna. 

Se så, fixa cykeln och anmäl er till breveten den 4:e!

/Johan 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiotre med siffror i fältet här


Kommentarer


2013-12-29 20:57   Axel

Vafan, måste man göra rent drivlinan?

 

2013-12-29 16:32   Nypan

Föredömligt!
Och det behöver inte vara krångligare än så, dvs sunt förnuft gäller.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!