Varför blir jag så tjock av att springa? - Johan Mölleborn | Bicycling.se

Johan Mölleborn


I den här bloggen skriver jag om mina taffliga försök till långcykling och randonnée. Det blir lite blandat med lopp som jag kör själv, lopp som andra har kört och lopp som verkar mulliga runtom i världen. Nu slinker det även med lite löpning emellanåt. Jag är även en av initiativtagarna till långcyklarklubben Randonneur Stockholm: www.http://stockholm.randonneurs.se/

Varför blir jag så tjock av att springa?

21 dec 2019
av: Johan Mölleborn

Hej hopp. 

Nu har jag sprungit några veckor sedan jag gick sönder. Jag har nästan följt min sjukgymnasts råd att springa 2 kilometer åt gången i några månader. Jag är uppfostrad att man alltid ska ta dubbelt så mycket som det står på paketet. Om det tex står att man ska ta en Ipren så tar jag alltid två för att vara på den säkra sidan. I den andan tänkte jag att om hon säger 2 kilometer så borde det vara mer än dubbelt så bra med 5. När jag märkte att det funkade med 5 kilometer så testade jag att höja till 10 och jag varken dog eller fick amputera benen. Jag antar att det är tack vare att jag är så otroligt ung som jag har så makalöst bra läkekött.

Löpningen har faktiskt rullat på rätt bra de senaste veckorna. Jag har fortsatt springa på löpband med en sko-podd kopplad till Zwift. Jag nått level 2 eller 3 och har uppdaterat både skor och löparoutfit. Om ni ser mig i Watopia så får ni gärna vinka. Jag är mest ute lunchtid men så fort jag har köpt ett eget löpband så kommer jag vara ute dygnet runt. 

Nu till mitt stora problem, och vad som kommer bli mitt första projekt 2020. Varför blir jag bara tjockare och tjockare av löpningen? När jag ser löpare i tidningar och på tv så är de ofta trådsmala. Men inte jag, jag ser ut som en korpulent liten gubbe som har blivit tvingad av sin fru och läkare att börja röra på sig. Jag kan nästan se mig själv växa i spegeln när jag står på bandet. Det var verkligen inte därför jag började springa. 

Sen jag kastade ner cykeln i källaren den där augustidagen efter PBP har jag gått upp nästan 10 kilo. Med tanke på att jag vägde runt 62 då så är det procentuellt helt astronomiska siffror. För er som inte orkar räkna men som ändå vill veta så är det 16%. Smaka på den siffran, 16% viktökning på några månader. Och då har jag ändå sprungit under tiden. Det är nästan 1% viktökning per löppass. I vanliga träningsbloggar skulle du läsa om 1% ökning av Vo2 per pass eller 16% ökning av tröskelwatt efter ett bra träningsupplägg. Men inte här. Jag vänder på den steken och bloggar om 16% fettökning på ett halvår. Om jag inte får stopp på det här så kommer jag behöva köras med pirra till löpbandet.

Well, det var väl det hela. Nu ska jag koka ihop lite tacos och öppna en flaska rött. Jävla löpning asså. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiotvå med siffror i fältet här


Kommentarer


2020-01-01 18:42   disa

God fortsättning <3<3<3
Årets fattigaste månad vill jag tipsa om några SPARTIPS:
Campadre:
https://campadre.se/tipsa/7817?utm_source=mgm&utm_medium=sharelink&utm_campaign=7817
Lyko:
https://referme.to/9vACAmo
Best secret:
https://www.bestsecret.se/r.htm?rc=K5UKQ33DLZE4S&c=se&utm_campaign=copylink_invitation&utm_medium=copylink&utm_source=invitation&utm_content=registration
Refunder
http://www.refunder.se/b/Spara50
eller
https://members.com/se/tipsa/m1401355?utm_source=mgm&utm_medium=sharelink&utm_campaign=m1401355

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!