Zwift och syltryggen Mölleborn. - Johan Mölleborn | Bicycling.se

Johan Mölleborn


I den här bloggen skriver jag om långcykling och randonnée. Det blir lite blandat med lopp som jag kör själv, lopp som andra har kört och lopp som verkar mulliga runtom i världen. Jag är även en av initiativtagarna till långcyklarklubben Randonneur Stockholm: www.http://stockholm.randonneurs.se/

Följ mitt trams på twitter: @bigmollo

Zwift och syltryggen Mölleborn.

26 dec 2018
av: Johan Mölleborn

Ja jäklar vilken tunnpannkaka jag har blivit. Bekväm och väderkräsen som värsta 90-talisten. Just nu pågår Rapha festive 500 för full men det är inget jag kommer ägna mig åt. Förr i tiden när vi drog igång Ötzi-rundorna och var ute och gnuggade mil i vilket väder som helst hade jag ändå lite råg i ryggen. När man ser mig nu skulle man kunna tro att jag är en dålig kopia tillverkad i sockervadd.

Men det var inte min tunnpannkakighet det här skulle handla om. Jag tänkte slå ett slag för min räddning i vintermörkret, inte vin och ost utan Zwift. Det är för jäkla smidigt att gå ner i källaren och välja bland alla gruppcyklingar, tävlingar, träningspass och utmaningar som finns där. Det går lopp och gruppcyklingar dygnet runt. Den svenska gruppen SZR, Swedish Zwiftriders, arrangerar både tävlingar och gruppcyklingar. På typiskt svenskt manér körs helgcyklingarna alldeles för tidigt. På facebook hittar man all information om SZR.  

Jag har några pass som jag försöker hänga med på. Favoriterna är SZRs joyride på måndagar, där väljer man grupp efter förvalt tempo och kör med den gruppen i en timme. Riktigt kul och bra uppstyrt av ledarna. Tyvärr krockar den ibland med jobb och ungarnas aktiviteter men när jag väl hinner så lyckas jag alltid köra mig dundertrött. WBRs långa lördags och söndagspass är en annan favorit. Där håller de ihop gruppen riktigt fint så länge man håller 3 watt/kg. Där kan man också räkna med att bli ordentligt slutkörd efter några timmar. 

Min senaste upptäckt är Zwifts egna träningspass. Det finns över tusen färdiga pass som går att ändra och kombinera till förbannelse. Du kan enkelt hoppa på ett 12-veckors program eller välja enstaka pass eller lägga upp helt egna träningspass om du vill. Jag är en sucker för sweetspot så mina favoriter än så länge är TSS short, medium och long. Självklart finns de klassiska 2x20 med. Om man tycker att passet ser för hårt eller soft ut så är det bara att ändra effekten, antingen när man väljer passet eller under tiden man cyklar. När du har valt det passet som du vill köra så är det bara att sätta igång och trampa. Det står tydligt vilken effekt du ska hålla. Om du har ERG-mode inställt behöver du bara hålla jämn kadens så sköter trainern resten.

Det här med att träna efter sitt FTP utvärdera sin träning med regelbundna tester då? Det är inbyggt i Zwift. Om Zwift upptäcker att du har hållit en högre snittwatt i 20 minuter än du gjort tidigare så kommer Zwift höja din FTP och anpassa dina träningsprogram efter det. Det finns flera olika FTP-test att välja mellan men oftast kommer höjningarna när man tävlar eller kör nån riktigt hård gruppcykling. 

Det går till och med att köra randonné i Zwift. Tidigare i veckan var det ett gäng från SZR som cyklade 30 mil. De höll på i över 8 timmar. Jag har som längst cyklat 16 mil. Det finns de som har suttit i 24 timmar också. Det är alltid nån dåre som ska testa gränserna för vad som är görbart. En vacker dag ska jag testa var gränsen går för mig med men nu ska jag nog gå ner och köra nån timme innan jag växer fast i soffan. 

Hoppas ni får en riktigt bra avslutning på året och att ni startar nästa år på bästa sätt.

God jul och gott nytt år! 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiofyra med siffror i fältet här




Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!