Färdig inför Lidingöloppet MTB - MTB-bloggen - Kalle | Bicycling.se

Kalle Lööw


Färdig inför Lidingöloppet MTB

3 maj 2018
av: Kalle Lööw

Nu är jag FÄRDIG med min träning inför Lidingöloppet på lördag. Planen höll hyfsat, i fredags tog jag en extra vilodag men jag cyklade mer än vad jag räknat med under både lördag och söndag. Det blev även en vilodag på valborgsmässoafton, istället för träning gick jag med personalen till Thailändska Tigern, men det är en helt annan historia. I tisdags tränade jag maxstyrka ben och senare cyklade jag ut på Färingsö i kvällssolen. Gött. Jag mötte utan att överdriva 100 cyklister mellan Brommaplan och Ekerörondellen, kul med så många cyklister men mindre kul att nästan inga hälsar. - Hej hej, sa jag men inget svar och jag kände mig som en tiggare på stan.

 

Igår onsdag ville jag köra ett tömningspass och velade mellan att cykla Le Peloton CX på min Camber eller hänga med Lanterne Rouge på landsvägen ut till Gustavsberg. Cykla själv eller i sällskap? Valde sällskap och det var härligt att rulla iväg med 25 andra från caféet men mindre härligt att bli avhängd redan i Nacka. Kände mig helt FÄRDIG. På platten kändes det ok och jag kunde hålla hjul men i backarna hade jag inte en chans, mot någon. Med förra veckans strikta diet har jag tappat några kilo, bland annat körde jag en klassisk italienare och drack enbart ett glas rödvin efter att vi varit ute och cyklat. Men jag är fortfarande för tung, 97 kilo blir en utmaning att hantera på lördag.

 

I morse kom jag knappt ur sängen, träningsvärk i ben, rumpa och allmänt FÄRDIG. Som tröst har jag inlett kolhydratladdningen, kanske det bästa med att vara cyklist. Inför förra årets Lidingölopp körde jag rödbetsladdning, det var roligt i en dag men sedan mådde jag mest illa, funkade inte alls för mig. Inför tidigare lopp har jag använt Enervit och det har fungerat bra. Inför helgen blir det en blandning av Enervit, choklad och godis. Känns tryggt och beprövat. Och fylla på med magnesium och järn. Har bestämt mig för att cykla med vattenrygga på lördag, fylld med elektrolyter. Övrig föda blir en energibar på startlinjen och två gels gömda i byxorna.

 

Utifrån gårdagens avhängning har jag bestämt mig för att kliva tillbaka ett startled, om det är möjligt. Anmälde mig till tävlingsklass men det var i slutet av januari när jag cyklat 200 mil och 20 000 höjdmeter på tre veckor. Nu är formen usel i jämförelse. Tyvärr, för jag såg fram mot att prestera en bra tid.

 

Under förra årets Lidingölopp mådde jag rätt risigt första timmen (rödbetorna) men sedan blev det bättre, jag hittade min sweet spot med lagom ansträngning och fick en behaglig resa till mållinjen. Kanske ska jag sikta på högre ansträngningsnivå i år, jag skulle inte vilja beskriva det som en kommande mjölksyrafest men åtminstone komma i mål och känna att jag gjort allt vad som är rimligt för en 43-årig halvtränad amatör utan direkta prestationsambitioner. Min förhoppning är att de långa och långsamma milen tidigare i år har lagt en grund för att jag ska hålla distansen ut, det är när pulsen blir riktigt hög som jag kroknar lättare än vanligt. Så jag hoppas jag tål många pulstoppar innan jag bonkar totalt.

 

Ska lämna in Cambern på service ikväll, lyxigt att bo 100 meter från Cykelspecialisten vid Hornstull. Även om jag köpte min cykel i Specialized Concept Store så kan jag få den servad hos min LBS. Får inte glömma att köpa en ringklocka också.

 

Anyway, hoppas vi ses på lördag! Inför förra årets lopp skrev jag kaxigt att ni inte skulle bli så ledsna om ni blir omkörda av mig men i år vill jag nog säga att ni borde bli ledsna om ni blir omkörda av mig! :-) Lycka till i vilket fall!

Kategorier:
XC 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugosex med siffror i fältet här




Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!