Lidingöloppet MTB-läger - MTB-bloggen - Kalle | Bicycling.se

Kalle Lööw


Lidingöloppet MTB-läger

23 apr 2018
av: Kalle Lööw

I helgen var jag på Rönneberga konferens för Lidingöloppets MTB-läger, igen. Jag tyckte förra året var bra men det här året var faktiskt ännu bättre. Lärorikt i en härlig miljö med fantastisk mat och skön stämning.

Fullbokat med 35 deltagare och flera personer på kölistan. Ni som är intresserade bör boka tidigt nästa år. Inte lika många tjejer som förra året, ett åldersspann på imponerande 50 år och varierande kunnande/ambitioner.

Calle (Friberg) och Henrik (Sparr) levererade smarta svar även på dumma frågor och de delade upp gruppen när det var behövligt. Både Calle och Henrik är väldigt inspirerande i sitt förhållningssätt, de är personliga och professionella samtidigt, har hög energi, är tydliga och strukturerade men också lekfulla. Det blir aldrig tråkigt. Ibland är det svårt att tro att det finns så mycket stenhård betong innanför deras pannben, de skojar och verkar emellanåt mänskliga (hårt pannben är inte att förväxla med den betongkeps som drabbade vissa av oss andra under lägret). Calle och Henrik kom på 23:e plats i Cape Epic för en dryg månad sedan, ett resultat som säkert varit annorlunda om de haft bättre möjligheter att förbereda sig. Att prestera resultat i världseliten kräver sin uppbackning.

 

Fredag

Incheckning klockan 16:00, sedan hälsade vi på varandras high-endcyklar innan vi rullade delar av Rönnebergas MTB-spår i den sena eftermiddagssolen. Termometern visade 23 grader, även om jag tyckte det var gött så var det inget jämfört med de tillresta norrlänningarna, som fortfarande har en meter snö att smälta bort därhemma. Mitt ofrivilliga träningsuppehåll på dryga två månader gjorde att jag fick kämpa för att hänga med, även om det inte gick särskilt fort i skogen. Avslut med middag och mekanikersnack; justering av växlar och bromsok, sadelposition, däckval, däcktryck, etc.

 

Lördag

Frukost 08:00 och sedan rullade vi mot Bosön, backarna vid Grönsta och illa omtalade Abborrebacken, som är 550 meter lång och 48 meter hög. Det viktigaste gällande de 4-5 knepigaste backarna är att komma in först för att slippa köbildning och att i värsta fall behöva klicka ur. Så ett tips från coachen är en kort spurt innan backarna, förutom om ni ser mig, då lägger ni er bakom!

 

Efter lunch smälte vi maten och lyssnade på MIPS som berättade om vetenskapligheten bakom deras verksamhet. MIPS hq ligger i Täby och sysselsätter cirka 25 personer med att bygga hjälminredning, som är tänkt att minska risken för rotationstrauman i samband med fall. Hjälmar görs i olika material, EPS är engångshjälmar som måste kasseras efter fall, EPP klarar flera smällar, exempelvis hockeyhjälmar. MIPS graderar säkerheten hos varje hjälmmodell där låga nummer betyder hög säkerhet. Jag trodde att det var viktigast att skydda bakhuvudet men enligt MIPS sker 80% av fallen framåt. MIPS menar också att huvudet inte faller rakt mot marken/stenen/trädet, utan i vinkel vilket medför att hjärnan sätts i rotation = dåligt. Jag har arbetat en del med personer som fått förvärvade hjärnskador så jag har stor respekt för att skydda huvudet mot yttre slag. Cykla inte utan hjälm. Även om det än så länge saknas vetenskapliga bevis för att MIPS minskar skadorna så tror jag ändå på deras idé, surt bara att jag köpte en KASK förra veckan utan MIPS, KASK verkar vara det enda hjälmföretag som inte samarbetar med MIPS. Till och med POC och MIPS är vänner numera, efter att ha legat i fejd med varandra en tid. Förhoppningsvis kan jag hitta en passande MIPS-hjälm (jag har KASK-huvud) innan sommarens MTB-resor. På tal om säkerhet så fick jag hem en ny ryggsäck med säkerhetsplatta i förra veckan, EVOC Enduro Blackline i storlek XL. Lite oklart om den är på 16 eller 18 liter men tillräckligt rymlig för hela MTB-lägrets packning och inte för stor eller tung för en vanlig tisdagsrajd. Har cyklat fyra mil med den, Än så länge är jag väldigt nöjd, bra passform och jag blev inte svettig på ryggen.

 

På eftermiddagen tränade vi teknik och det trillades till höger och vänster. Även jag fick bita i gräset vilket egentligen bara kändes bra, som en reality check. På kvällen trängdes vi i pubbelpoolen, drack öl och ljög lagom om våra cykelbedrifter.

 

Söndag

Efter frukost vände jag på styrstammen och tog bort en distans för att göra min S-WORKS Camber redo för race. Jag ska också montera en 36-klinga fram snarast jag kan. Calle och Henrik kör vanligen med 36 fram och ibland 38 men det är inte alla cyklar som har plats för det. Nu är mitt största huvudbry hur jag ska förse mig med vätska under loppet, flaskhållaren på min Camber sitter för långt ner för att jag ska kunna använda den på ett säkert sätt under loppet så antingen köper jag en flaskhållare till sadeln eller så kör jag med en vattenrygga. Jag är också lite sugen på att testa Maurtens energidryck under loppet. Men jag måste prova innan.

 

Anyway, idag lite mer fysiskt och tekniskt utmanande cykling. Även om Lidingöloppet MTB inte är tekniskt krävande så finns det gott om stökiga stigar på ön, riktigt trevligt. Vi avslutade med en stafett där mitt lag, The Lemondheads, kom på en överlägsen andraplats. Laget som kom sist hade oturen att tappa bakhjulet 10 meter ifrån mållinjen, tveksamt om det hänt förut?

Ytterst tacksam för att både Lidingöloppet MTB och Rönneberga konferens ville viga en plats till mig i år igen, grymt bra helg och suverän förberedelse inför loppet om två veckor.

Min fysiska kapacitet är inte som den var i slutet på januari, då hade jag avverkat 200 landsvägsmil och 20 000 höjdmeter på tre veckor. Dock tror jag inte det ska ta så lång tid att ta mig tillbaka dit med rätt träning, fokus och lite tur. Min plan ser ut som följer:

Måndag 23    Styrketräning          Maxstyrka ben + core

Tisdag 24      Intervallträning       Hammarbybacken eller spinning (regn)

Onsdag 25     Långpass               Lanterne Rouge med Cafécykling Le Mond

Torsdag 26    MTB                       LMXCC + Hammarbybacken

Fredag 27     Vila                                                  

Lördag 28     MTB                       Mountainbikeskolan + Hammarbybacken

Söndag 29    MTB                       Mountainbikeskolan + Hammarbybacken

Måndag 30    Styrketräning         Maxstyrka ben + core

Tisdag 1        Intervallträning      Hammarbybacken eller spinning (regn)

Onsdag 2      Styrketräning         Maxstyrka ben + core

Torsdag 3     Vila

Fredag 4       Vila

Lördag 5       Lidingöloppet MTB

Kategorier:
MTB Profiler Tävlingar XC 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugo med siffror i fältet här




Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!