-16,2 grader. Så klär jag mig - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

-16,2 grader. Så klär jag mig

18 jan 2016
av: Krister Isaksson

Efter blogginlägg och twittrande om cykelpendling i minus 16,2 grader fick jag en del frågor på mejlen om hur jag klär mig.

Så här kommer en redogörelse över hur jag klär mig när jag cyklar i 16,2 minusgrader: 

Fötter:
Tunna cykelstrumpor, tjockare ullstrumpor och vintercykelskor (1 - 2 strl större än vanliga cykelskor)

Ben:
Först knickers. Ovanpå knickers långa, fodrade vintercykelbyxor. 

Överkroppen:
Först ett tunt långärmat underställ i ull. Ovanpå det ett tjockare långärmat underställ i ull. Ytterst en lätt fodrad jacka med windstopper.

Huvud:
Hjälmmösa i ull

Händer:
Handskar, hummermodell.

Så klär jag mig och det fungerar bra för mig. Jag cyklar oftast mellan 35 - 50 minuter enkel resa.

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiosex med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-01-22 20:03   dinop

Det kallaste jag cyklat var det i -13C.

Av ren erfarenhet kan jag säga att man inte bör klä sig i för mycket ull eller bomull, man blir så varm i kroppen ändå.
Underställ och vindtäta regnkläder är mitt val vintertid.
Det är fingrar och tår som är känsligast, har man bra grejer där då är det lugnt.

 

2016-01-22 09:23   Lars Sahlberg

Fantomenluva och goggles ska man ha.
Närmast kroppen ett Ninja superunderställ med huva.
På händerna hummerhandskar med tunna fingervantar inunder.

Cykeldäcken är Schwalbes Ice Spiken med 400 dubb/däck
Cykellampa med 1000 lumen/halvljus räcker
Sadelvärmare

Cyklar hela vintern även när det är - 25 grader

 

2016-01-19 13:44   peter larsson

Hej! bor i Luleå och cyklar året runt till jobbet 14 km enkel.I går -23 och lätt vind.
det går att klä sig mot kylan. Har ett par neoprenöverdrag från Biltema på mina vintercykelskor.Handskar tum med bomullsfingervantar,dubbla långkallingar och craft storm skidbyxor,kallingar med vindstopper i fronten,cykelmössa kompletterad med buff,cykelglasögon,lätt vadderad jacka.Cyklast som kallast -28 på en Ridley cyclocross och det tar 35-40 min beroende på väder.
Mvh Peter

 

2016-01-18 20:12   Dmitri F

Respekt åt er som cyklar 35-50 min.
Själv cyklar jag mellan 20-30 min enkel väg och klär mig rätt vanligt för det.

Skor:
Vanliga vinterskor med två par ullstrumpor.

Handskar:
Svårt, men just nu kör jag skidhandskar modell större.

Byxor:
Långkallingar i ull, jeans.

Överkropp:
Underställ i ull, ulltröja, vanlig vinterjacka som går ner över rumpan. Men ibland kör jag en vindtät softshell eller liknande.

Över över:
Klassisk rysk mössa, yllehalsduk över munnen och näsan ibland. Glasögon!


Lycka till :)

 

2016-01-18 09:25   Jocke von Scheele

Min klädsel när det är kallt är ganska lik min vanliga klädsel:

Fötter: grova skor med vanliga strumpor i. Problemet med kalla fötter är mycket mindre när man cyklar än när man går tycker jag, eftersom man inte blir lika nedkyld av marken.

Ben: vanliga långbyxor, precis som vanligt

Överkropp: t-shirt, fleecetröja och vindtät jacka.

Huvud: öronlappar och en tunn mössa

Händer: Tjocka tumvantar.

Det enda som skiljer från när jag cyklar i "normal svergietemperatur", dvs 5-10º, är mössa/öronlappar, fleecetröja och tumvantar istället för fingervantar. Jag har ca 15-20 minuter till jobbet, men tycker det blir varmare ju längre man cyklar. Hade jag haft längre till jobbet hade jag haft tunnare klädsel - även när det var -18º var jag snudd på svettig under tröjan när jag kom fram. Måste nästan alltid öppna jackan för att inte bli överhettad.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!