Alla dessa broar - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till jobbet
  25. > Cykla till skolan
  26. > Cyklande barn
  27. > Danmark
  28. > Davos
  29. > Debatt
  30. > Design
  31. > Desire lines
  32. > Drift & underhåll
  33. > Däck
  34. > Elcykel
  35. > Felanmälningssystem
  36. > Framkomlighet
  37. > Gatubantning
  38. > Groningen
  39. > Grus
  40. > Gå på cykelbanan
  41. > Gång- och cykelbana
  42. > Gästbloggare
  43. > Hinder på cykelbanan
  44. > Hinderbana
  45. > Hjälm
  46. > Hjälmlag
  47. > Holland
  48. > Humor
  49. > hållbart samhälle
  50. > Kläder
  51. > kollektivtrafik
  52. > Konfliktdesign
  53. > Konst
  54. > Köpenhamn
  55. > Lastcykel
  56. > Lådcyklar
  57. > Lånecyklar
  58. > Lövhalka
  59. > Media
  60. > Miljö
  61. > Motormännen
  62. > Nacka
  63. > Nationell cykelstrategi
  64. > Nederländerna
  65. > New York
  66. > Nollvisionen
  67. > Norra Djurgårdsstaden
  68. > Nya Slussen
  69. > Omklädningsrum
  70. > Packning
  71. > Polisen
  72. > Politik
  73. > Popup-cykelbana
  74. > Regional cykelplan
  75. > Regionala cykelstråk
  76. > Rullstolscykel
  77. > Ryggsäck
  78. > Rödljuscykling
  79. > Samhälls- och trafikplanering
  80. > Samhällsekonomin
  81. > Shimano
  82. > Självkörande fordon
  83. > Skärmar
  84. > Snabbcykelväg
  85. > Sollentuna
  86. > Solna
  87. > Sopsaltning
  88. > Sportcyklist
  89. > Stella Fare
  90. > Stockholm
  91. > Stockholms Handelskammare
  92. > Stolpar i cykelbanan
  93. > Svensk Cykling
  94. > Svängfest
  95. > Torkrum
  96. > Trafiklagstiftning
  97. > Trafikmaktordning
  98. > Trafikplanering
  99. > Trafikrapportör
  100. > Trafikregler
  101. > Trafiksignaler
  102. > Trafiksäkerhet
  103. > Trafikverket
  104. > Täby
  105. > Tävling
  106. > USA
  107. > Vintercykling
  108. > Vinterväghållning
  109. > VTI
  110. > Vägarbeten
  111. > Väjningsplikt
  112. > Västerbron
  113. > Växtlighet
  114. > Åland
  115. > Önskelista

Alla dessa broar

4 jul 2013
av: Krister Isaksson

 

Korta som långa, breda som smala, höga som låga, branta som flacka. Barriärer försvinner och de blir ofta landmärke i staden. Alla är de en förutsättning för att kunna cykla i Stockholm och på många andra platser.

 

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femton med siffror i fältet här


Kommentarer


2013-07-09 22:21   Krister Isaksson

Dmitri F, ja det är märkligt att staden inte i större utsträckning följt sin egen handbok, då hade vi bland annat sett fler sk brevlådebrunnar. Se sid 53 i handboken: http://foretag.stockholm.se/PageFiles/305416/Cykel%20i%20staden%202009.pdf

 

2013-07-09 16:53   Dmitri F

Erik J: Jag har svårt att tro att man har varit så snäll och tänkt på det faktiskt. Det finns ju trots allt en hel del brunnslock i cykelbanor annars.

Undrar varför de inte har använt en cykelvänligare variant av brunnslock, typ: http://bicycledutch.wordpress.com/2013/06/06/drainage-in-the-netherlands/

 

2013-07-09 16:50   Dmitri F

Krister - självklart vore det ballt om hela sträckan var bredare... Jag misstänker dock att det blir svårt att få igenom en breddning av hela sträckan...

Men i det här fallet var det egentligen bara en "petitess". Det finns ju trots allt en hel del "lösningar" i Stockholms cykelinfra där man undrar varför saker är som de är, och där cykelbanans bredder är inte alls så konsekventa.

Tidigare nämnda Tranebergsbron är ju ett exempel där cykelbanans bredd avgörs av slumpen, den blir bredare på toppen och sen smalare igen vid brons mynningar, det finns även extra breda sektioner på Stadsgårdsleden och andra platser.

Poängen var väl att ett lite bredare cykelfält även om det bara är på ett ställe, ökar komforten lite grand, lite som en "oas". Samtidigt förstår jag din poäng om att man inte får rita linjer hur som helst ;-)

Framför allt känns det som slöseri med yta, när cyklister har så lite yta redan...

Stockholms cyklister är nog vana vid att det går huller om buller och tar hellre ett emellanåt bredare cykelfält även om linjen går lite snett ibland ;-)

Men jag kan mycket väl ha fel också.

 

2013-07-06 13:48   Krister Isaksson

Erik, Tänk om fler broar och sträckor än Transbergsbron hade den möjligheten! Samt en bättre separation mellan gående och cyklister. Istället ser det ut som på många av de övriga bilderna: för smalt och ibland ingen separering mellan gående och cyklister och den separering som finns är en målad linje...

 

2013-07-05 23:08   Erik Johansson

Håller med bra fart i bilderna som vanligt.

Tranebergsbron, där gillar jag att cykla så långt som möjligt från bilvägen för att det dundrar så. Helt omöjligt att prata i det oljudet. "det skadar ju ingen" att cykla långt ut där... :-/

DimitriF: http://goo.gl/drscO tror att det är för att undvika mini-brunnslocken.

 

2013-07-05 20:30   Krister Isaksson

Jocke, Tack! Funderade om jag skulle skriva ut namnen på broarna eller inte, beslutade att det kunde vara kul att fundera/gissa och så reagerade du så, kul!
Vid inventeringen av regionala cykelstråken så var just toppen på Tranebergsbron en av de få platser/sträckor som uppnår en acceptabel standard, skrev ju en blogg om det tidigare: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/99-procent-ar-uselt.htm

 

2013-07-05 17:40   Jocke von Scheele

Fina bilder! Kul att sitta och försöka känna igen vilken stockholmsbro det är på de olika bilderna.
För övrigt är det en fröjd att se Tranebegrsbron - den enda bro med tillräcklig bredd på cykelbanan. Och på gångbanan. Synd bara att de ligger tillsammans, endast åtskilda av ett streck...

 

2013-07-05 09:50   Krister Isaksson

Dmitri F, men är inte din kritik egentligen att det är för smalt på HELA sträckan? Att då låta den inre linjen vandra fram o tillbaka med olika bredder på sträckan som följd är väl inte den bästa av lösningar. Istället ska ju sektionen ökas på hela sträckan så att det går att skapa ett bredare cykelfält på HELA sträckan.

 

2013-07-05 09:40   Krister Isaksson

Sommarcyklisten, Ja det är höjden av kvalitet på dessa broar/sträckor! Tänk motsvarande på körbanorna som ligger brevid, icke sa nicke...
Har några bilder på dessa sträckor i dessa två inlägg:
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/titta-en-cykelbana-vad-kan-vi-10.htm
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/regionala-cykelstrak-jag-tror-det-nar.htm

 

2013-07-05 08:00   Sommarcyklisten

På Mälaröarna finns många fantastiska cykelvägar, speciellt om man vill cykla lite fortare. Synd bara att man på vägen dit och tillbaka måste passera skärseldarna Nockebybron och Drottningholmsbron: smala, ojämna cykelbanor fyllda av kantiga broskarvar, gupp, djup liggande dräneringsgaller och annat elände, och på väg in mot Brommaplan har man intensiv mötande trafik (70+ km/h) på armslängds avstånd till höger: inga säkerhetsmarginaler.

 

2013-07-04 15:40   Dmitri F

Förvisso, men då kan man rita en sned linje som leder en förbi kanten eller sätta upp en skylt som indikerar avsmalning...

Dessutom är "tvärgående kantsten" en numera standard metod av att leda cyklister från cykelbanor in i korsningar.... Just sayin ;-)

http://goo.gl/maps/PKDmM
http://goo.gl/maps/IsE0e
http://goo.gl/maps/BXGcm

 

2013-07-04 12:56   Krister Isaksson

Dimitri F, Nja är mitt svar. Om du studerar hur det ser ut vid övergångsstället närmast i bild så ser du en utbyggnad, ett sk öra. Tar du bort/flyttar in den inre linjen kan det ju innebära att du leds in i den tvärgående kantstenen vid övergångsstället.

 

2013-07-04 12:37   Dmitri F

Undrar varför de har målat en inre linje på cykelfältet över bron på lugnets allé i Hammarby sjöstad... Som skydd mot trottoarkanten eller?
Istället kan ju cykelfältet göras mycket bredare om den inre linjen tas bort vid bron... Suck.
(har mailat denna åsikt till Tk förresten)

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!