Alla dessa "sportcyklister" - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Alla dessa "sportcyklister"

4 mar 2014
av: Krister Isaksson

 

Till och från i mitt arbete får jag ofta höra att i min stad är det en massa hjälm- och lycraklädda ”sportcyklister”. Enligt mångas uppfattning dominerar de stadens cykelflotta och det är ofta dem som får klä skott för dåligt beteende och regelöverträdelser i trafiken. De ska fort fram, visar liten hänsyn till andra och bryter mot en hel del trafikregler. Min bild efter att ha arbetat med cykelplanering i över 15 år är lite annorlunda. Dessa ”sportcyklister” utgör en liten del av stadens cykelflotta, kanske runt 10-15 procent. Andelen ökar lite under vintermånaderna då en del ”sommarcyklister” slutar cykla. Tyvärr finns det lite forskning och studier på området men en studie som finns är studien Att cykla i Stockholms innerstad. Den visar att få instämmer helt i att de använder cykeln som träningsredskap men använder i större utsträckning speciella kläder när de cyklar. Många anser även att det är viktigt vilken typ av cykel de använder.

Är det då dessa ”sportcyklister” som är de värsta trafiksyndarna bland cyklisterna? Samma studie visar att cyklister som ofta cyklar mot rött använder i lägre utsträckning hjälm, cyklar oftare fortare och väljer i lägre utsträckning cykelväg på grund av att den upplevs trafiksäker. Så om definitionen på en ”sportcyklist” är hjälm- och lycraklädd så dominerar de i varje fall inte rödljuscyklandet…

Min erfarenhet är att de flesta gör så gott de kan, majoriteten följer trafikreglerna och visar varandra hänsyn. Detta säger sig självt om man bara tänker efter en liten, liten stund. Skulle majoriteten INTE följa reglerna skulle det verkligen vara kaos och oordning i trafiksystemet. 

Så låt oss ta en tur på Stockholms cykelbanor. Vilka är det som cyklar omkring i staden, hur ser de ut, vilka kläder har de och vilka cyklar har de? Här följer ett litet bildkollage på den typiske stockholmscyklisten:


Lite lycra på cyklist nr 2 och 3 i bilden. Sportcyklister?


Inte så mycket lycra här. Men kanske lite i form av tajts på cyklist nr 2? Men ingen hjälm! Ingen sportcyklist!


Ingen lycra, men orange funktionsjacka! Sportcyklist?


Ser ingen lycra här...


Ingen lycra här heller!


Men här har vi väl allt en renodlad sportcyklist!


En ung fotbollscyklist! Nog är det lite lycra i den tröjan allt!


En lycraman och en kvinna i tajts och träningsoverallsjacka. Sportcyklister?


Någon sportcyklist här då?


Inte någon sportcyklist här inte...


Kanske en sportcyklist i gul/svart funktionsjacka?


Nix, ingen sportcyklist så långt ögat når


Kanske dessa två är sportcyklister, finns lite lycra och hjälm har de ju


Så många cyklister och inte en enda sportcyklist!


Mannen i gul väst ser lite sportig ut, kanske en sportcyklist!


Ingen sportcyklist här inte!


Har inte cyklist nr 2 cykelbyxor? En sportcyklist alltså!


Nej ingen sportcyklist här


Ingen här heller...


Men här kanske vi ser två stycken!


Reflexväst och cykelbyxor på kvinnorna längst bak, sportcyklister!


Cyklisten till höger, funktionskläder. Är det en sportcyklist?


Nej, ingen sportcyklist här inte


Sportcykel, men hur är han klädd? Är detta en sportcyklist?


Kanske en sportcyklist här?


Men ingen sportcyklist här


Är detta en sportcyklist eller en cyklist väl rustad för vintercykling?


Aha, cykelbyxor! Lite härlig lycra att klämma in kroppen i! Sportcyklister dessa två?


Och så ytterligare två sportcyklister!

Som ni ser är den typiske stockholmscyklisten vem som helst, män och kvinnor, klädd lite hur som helst och på olika cyklar. Det är det jag gillar. Cykelns fördel och styrka är att det är ett billigt och enkelt transportmedel, det bara är hoppa upp och sticka iväg. Eller om man vill kan man lägga ner hur mycket pengar som helst på cykeln, tillbehör och kläder och det är ok det också. Och alla är väl välkomna i systemet, eller?

 

 

 

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextionio med siffror i fältet här


Kommentarer


2014-11-14 15:18   Aliide

Ursäkta, vad ÄR problemet med att använda funktionskläder att svettas i och duscha när man kommit fram? Ohygieniskt att köra i vanliga kläder och sen låta svetten torka in!

 

2014-03-09 13:32   Sven-Erik

Det dina bilder visar, framförallt den sista, är att cykelbanekonceptet är förfelat om det inte byggs cykelväg som det byggs motorväg. Dubbelfil, separerade körbanar, broar och särskilda på- och avfarter är vad som krävs.

Om något år eller så, så är fartdårarna på cykel de som klädda i mäklarkostym kör trimmade elcyklar.

Dela vägen! Sänk bilarnas fart i tätort till max 40 (a la Malmö) så kan lycrafolket köra förbi dem utan besvär.

 

2014-03-07 23:31   Krister Isaksson

aNNa, tack för din feedback. Vill försöka vara konstruktiv och visa att det ofta finns andra vägar att gå, att det finns annan fakta ock kunskap. Kul att du upplever det på det sättet!

 

2014-03-07 19:39   aNNa

Krister,

Tack för att du alltid är konstruktiv och balanserad när du snackar stadscykling. Det är troligen det bästa (kanske det enda?) sättet att få till en bra dialog med dem som verkligen kan göra skillnad för oss som cyklar. Om jag inte blundar nästa gång du är ute med kameran ska jag vinka till dig.

 

2014-03-06 15:11   Sommarcyklisten

Medelålders man: ja. Lycra: ja. Dyr cykel: nja. Hög fart till jobbet: nja (beroende på vad man menar med hög fart: jämfört med en tävlingscyklist står jag i princip still). Borde alltså se till att jag blir överkörd vid första bästa tillfälle. (Å andra sidan, väldigt lite trafik kring klockan 6 på morgonen.)

Men om man har ett par mil eller mer (en bekant pendlar mellan Årsta och Kista) behöver man hålla en viss fart för att det inte ska ta orimligt lång tid (men man ska naturligtvis anpassa farten ...). Vem vill ägna ett par timmar eller mer till att ta sig till jobbet?

Jag använder pendlandet som träningspass (på sträckor där och när jag cyklar det oftast är få cyklister och helst färre bilister) eftersom jag inte har tid annars och att cykla till ett gym för ett spinningpass skulle hur som helst kännas mer än lite dumt (och IMHO är att sitta inne & trampa trist: att göra det ute inte). Och det är i snitt ett par mil till någonstans där ingen (cyklist) skulle titta snett på en för att man cyklar så fort man kan.

För övrigt brukar det inte vara lycra-nissar som kommer på fel sida, tar upp hela gc-vägen genom att cykla i bredd, eller som vinglar från sida till sida medan de knappar på sin telefon ... Cyklisters benägenhet att bete sig hänsynslöst verkar IMHO inte bero så mycket på valet av klädsel eller på prislappen på cykeln.

Trots allt, det största problemet är att cykelinfrastrukturen är sorgligt underdimensionerad, illa planerad, klantigt skyltad, och dåligt underhållen (heldämpad MTB rekommenderas; med renodlad landsvägscykel är lite väl mycket inte farbart).

PS. Avogssamhet mellan cyklister kan få en eller annat cyklist att välja annat färdmedel ...

 

2014-03-06 15:04   Krister Isaksson

emma, tack för att du delar med dig av dina tankar. Uppskattar särskilt: "Ahhhhhhhhh eller egentligen är det här missriktad ilska, det handlar ju bara delvis om lycratyperna. Framförallt är detta en fråga om kvaliten på infrastrukturen: att den är så jävla pissdålig för cyklister."

 

2014-03-06 14:20   emma

jag tänker så här
http://hurta.blogg.se/2014/march/att-hurta-till-jobbet.html

 

2014-03-05 21:59   Krister Isaksson

Bitte, stort tack!

 

2014-03-05 21:16   Bitte

Krister - vilket härligt inlägg och så talande bilder! Tack!

Och tack till Sommarcyklisten också, jag undrar också ofta varför det tittas snett på varandra bland cyklister. Onödigt och fånigt.

 

2014-03-05 15:03   Erik Sandblom

Sommarcyklisten, det spelar nog inte så stor roll vad olika cyklister tycker. De som måste omvändas är den bilburna majoriteten. Ett gäng cykelprofiler skriver på Expressen:

"Det handlar totalt om närmare 25 tjocka dokument sedan sekelskiftet, där skälen för ökad cykling utförligt beskrivs: vi får bättre stadsmiljö, bättre folkhälsa, minskad klimatpåverkan och färre giftiga utsläpp om människor väljer cykel i stället för bil." http://www.expressen.se/debatt/cykel--och-gangpolitik-utan-mal-och-mening/

Ändå händer det inget. Vi skulle ju kunna fortsätta på samma väg och skriva ytterligare 25 tjocka dokument, men jag är tveksam till att det hjälper.

Jag tror nyckeln ligger i att försöka förstå attityder, alltså icke-cyklisternas attityder.

 

2014-03-05 13:55   Krister Isaksson

Pelle, tack!

 

2014-03-05 13:54   Krister Isaksson

Sommarcyklisten, jo det var lite av min tanke, lite trött på alla fördomar och okunskap...

 

2014-03-05 13:53   Krister Isaksson

Tobias J, det kanske är Johan Olsson!
http://www.bicycling.se/artiklar/bicycling-moter-bragdguld-vinnaren-johan-olsson.htm

 

2014-03-05 13:28   Pelle

Härliga bilder! Är själv stundtals en memil, mycket heller det än en memib (medelålders man i bil).

 

2014-03-05 10:27   Sommarcyklisten

"Myth busted" kanske man kunde säga.

Blir alltid lika förundrad när t o m cyklister anser att vissa andra cyklister är suspekta/förkastliga: de klädda i lycra, de med hjälm, de med dyra landsvägscyklar, de som använder cykeln som motionsredskap, de som målmedvetet försöker ta sig från A till B på ett rimligt effektivt sätt, de som tycker att trafikregler bör följas. Varför?

Om det är av ondo för cyklingen att cyklister sticker ut, så borde an väl i konsekvensens namn få folk som cyklar på tempocyklar, liggcyklar, tandemcyklar, lastcyklar, osv – cyklar som sticker ut oavsett klädsel – att sluta med detta ofog? (Med tanke på att jag helst cyklar liggis, inget jag förespråkar.)

 

2014-03-05 10:22   Tobias J

Noterar att vintercyklisten kör med skidglasögon! En vintersportcyklist alltså!

 

2014-03-05 06:27   Krister Isaksson

Erik, ett annat sätt är genom fakta och kunskap samt med en dåres envishet motverka okunskap och fördomar.

 

2014-03-05 06:25   Krister Isaksson

elin, tack!

 

2014-03-05 06:04   elin

Hahaha vilket härligt bildkollage, skrattade gott.
Klockrent inlägg.

 

2014-03-05 00:45   Erik Sandblom

Krister, hur ska vi få fram infrastrukturen? Jo genom att trafikborgarrådet Ulla Hamilton blir entusiastisk för cykling och att trafikkontoret följer cykelmanualen. Det är alltså en fråga om attityder och vad som påverkar dem.

 

2014-03-04 20:42   Krister Isaksson

Johan G, stort tack!

 

2014-03-04 20:41   Krister Isaksson

Olle, själv väljer jag det som för min färd är lämpligast. Hur enkelt som helst!

 

2014-03-04 20:39   Krister Isaksson

Håkan, mannen i röda benvärmare på väg upp för Liljeholmsbron är en hård konkurrent! ;-)

 

2014-03-04 20:35   Krister Isaksson

Erik, tack! Så du har koll på hur icke cyklande stockholmare är klädda? ;-) Det har inte jag...

Delar inte din uppfattning att det är en central fråga hur cyklister betraktas om vi vill få fler att cykla. En central och helt avgörande fråga är att det finns något att cykel på...

 

2014-03-04 20:28   Krister Isaksson

Jon, tack och visst är det en härlig blandning av människor som färdas på cykel i staden.

 

2014-03-04 20:04   Johan G

Håller med Jon.
Bra bilder; du går från klarhet till klarhet Krister!

 

2014-03-04 17:29   Erik Sandblom

Olle, hur klär du dig då om du ska cykla till stranden eller ett snickarjobb?

 

2014-03-04 16:41   Olle

Om jag har badbyxor när jag badar och snickarbyxor när jag snickrar, varför skulle jag inte vara praktisk och rationell och ha cykelbyxor när jag cyklar?

 

2014-03-04 15:09   Håkan

Mannen i reflexväst måste väl ses som den sportigaste av samtliga fotograferade cyklister?

 

2014-03-04 14:56   Erik Sandblom

Tack för fint bildreportage och intressanta uppgifter om vem det egentligen är som cyklar mot rött!

Jag tycker ändå dina bilder visar att cyklande stockholmare, som grupp betraktat, har ett annat klädval än övriga stockholmare. Det tror jag påverkar hur den ickecyklande majoriteten betraktar den cyklande minoriteten. Det kan också förklara lite varför det finns ett sådant motstånd mot cykling.

Hur cyklister betraktas är en central fråga om vi vill att fler ska cykla. Därför är det viktigt hur cykelorganisationer och myndigheter porträtterar cyklister. Allt som gör att den ickecyklande majoriteten inte känner igen sig är kontraproduktivt. Det stöter bara bort folk.

Som enskild cykelkramare tycker jag också det är praktiskt att förstå psykologin. Om någon ondgör sig över lycracyklister eller memils så spelar det ingen som helst roll om lycra är världens skönaste klädmaterial, eller att det egentligen är de utan hjälm som cyklar mot rött. Helt enkelt för att lycra är lycra. Det sticker ut, och det är det folk lägger märke till. Sådan är psykologin.

 

2014-03-04 14:40   Jon Jogensjö

Vilka fina bilder! Jag upplever att de som cyklar är väldigt blandade. Det är gummor, gubbar, tjejer, killar, barn. Med vanliga kläder, sportkläder, lycra, retrokavajer. Kvinnor i sportkläder, män i sportkläder, funktionskläder. Det finns inga generella strukturer alls egentligen kopplat till att dessa trafikanter för dagen har valt fordonet cykel. Samma sak gäller vilka val av säkerhetsmarginaler trafikanterna på cykel gör. Det finns lika många som väljer farliga beteenden i alla trafikslag. Farliga beteenden i trafiken är inte heller kopplat till något typ av klädsel, inte i bil och inte på cykel. Det är individen som gör val, inte en viss typ av fordon eller en viss typ av klädsel.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!