Är det verkligen detta vi behöver 2017? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Är det verkligen detta vi behöver 2017?

18 sep 2017
av: Krister Isaksson

”Tjänsten som projektledare innebär att du ska leda utvecklingsinsatsen, som handlar om att främja ett ökat och säkert cyklande. I ditt uppdrag ingår att samla, lyfta och sprida goda exempel på beteendepåverkande insatser som genomförts i kommuner och som bidragit till ett ökat och säkert cyklande. På sikt tror SKL att det bidrar till att fler kommuner på ett effektivt sätt kan utveckla sitt eget arbete med att främja ökad och säker cykling.” 

Detta är alltså en del av den Nationella Cykelstrategin. Fler sammanställningar om cyklandets alla fördelar och hur vi ska prata ut människor på något som inte riktigt finns. Vet vi inte det 100 gånger om redan? Är vi helt historielösa och har så liten omvärldskoll att vi inte vet vad andra länder som är framgångsrika har gjort?

Ska vi nu ta få fram bättre och ännu fler ord som gör att vi kan cykla på 2+1-vägar? Roligare och färggladare affischer så att alla singelolyckor plötsligt upphör. Kanske ytterligare en hjälmkampanj som gör att massorna väller ut på de obefintliga cykelbanorna.


15 års lovord till cykeln. Behöver vi fler? Foto: Krister Spolander

Vi vet ju att vi måste göra detta om vi vill få fler att cykla:

  • Att separera cyklister och fotgängare
  • Att separera cyklister och bilister
  • Att bygga för flow, det ska flyta när man cyklar
  • Att bygga breda och framkomliga cykelbanor
  • Att bygga gena cykelbanor
  • Att cykelanpassa alla dessa trafiksignaler
  • Att sopsalta, renhålla och sköta om cykelbanorna
  • Att belysa cykelbanorna
  • Att skyndsamt bygga bort felande länkar – framkomligt från A till B - ett cykelvägnät över stor geografisk yta
  • Att ge cykeltrafiken den plats som den behöver i våra städer
  • Att förbättra vid vägarbeten
  • Funktionella och säkra cykelparkeringar

Attitydpåverkan är mer eller mindre bortkastade pengar och förlorad tid. För det handlar om att det vi försöker sälja, det vi vill ska öka, måste ha en grundläggande och förväntad kvalitet – det vill säga möta basbehoven. Det gör inga roliga och färgglada kampanjer. Men det är ju avsevärt billigare än att bygga och ställa om transportsystemet. Inte så mycket konflikter heller, behöver så att säga inte ta strid för något, eller prioritera. Och så kan vi ju fortsätta måla upp kulisser att vi faktiskt gör något, sen att människor inte förstår är ju deras eget fel, liksom, typ…

Tänk, när det gäller biltrafiken gör vi precis tvärtom. Vi säger att det vore bra om vi körde lite mindre bil. Och så bygger vi fler och fler vägar. För miljarder, många miljarder. Om och om igen…

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextioåtta med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-10-08 21:54   Daniel K

Tänk vad jobbigt om någon skulle bli arg för att vi ger cykeln plats på bilens bekostnad, enklare då att ropa ut i sin megafon och hoppas att någon lyssnar. Det gäller att låtsas göra mycket och få ned det på papper medans man gör så lite man bara kan. Annars kanske någon upptäcker att man är klar och då finns kanske inget kvar att göra.

Byråkrati i sitt esse.

 

2017-09-21 19:52   Stellan

Citatet betyder inget av vad du skriver nedanför utan kan endast läsas som att projektledaren ska se till att kommuner som är långsamma med att genomföra cykelåtgärder ska fås att ta till sig hur man kan göra.

Att avsiktligt misstolka dem som i praktiken bestämmer över cykelinfran och dra på sig en offerkofta kan säkert värma, men det är ack så kontraproduktivt. Fortsätt istället ditt goda arbete på bloggen med att lyfta bra exempel och hugga på riktiga problem - dåligt underhåll, stolpar och stenar i vägen etc.

 

2017-09-20 11:51   Erik Sandblom

Finns ingen motsättning här! Det behövs både kampanjer och bättre cykelinfra.

Problemet är att både kampanjerna och cykelbanorna ofta är undermåliga. Cykling marknadsförs som något töntigt och hurtigt och som kräver att man klär sig som en vägarbetare. Cykelkampanjer måste utformas mer som bilreklam, alltså snygga och attraktiva människor i vanliga kläder. Inte hjälmar och reflexvästar.

Jag har utvecklat mina tankar här:
http://www.ecoprofile.se/thread-2639-Mitt-Romney-metoden-for-okad-cykling.html

 

2017-09-19 16:35   Anders J

Formuleringen "sprida goda exempel på beteendepåverkande insatser...bidragit till ett ökat och säkert cyklande." fick mig direkt att tänka på insatser att (mest för bilister) öka medvetenheten om och hänsynen till cyklister i trafiken.

 

2017-09-19 15:23   Ove Sigvardsson

Väldigt kloka tankar! Behövs ett seriösare arbete för cykling.
Jag cykelpendlar längs landsväg i norra Sverige och har köpt en elcykel. Superskönt i motlut! Men varför får motorn bara hjälpa till upp till 25 km/h? För oss med lång sträcka och ingen trafik vore det superbra om motorn kunde jobba upp till 30 km/h istället. Då skulle elcykeln bli ett alternativ även i restid. Nu tycks enda alternativet vara att olagligt trimma den till dubbla hastigheten och det vill jag inte.

 

2017-09-18 13:11   Ulf Fornander

Word

Det är bara att klubba igenom och sätta igång!

 

2017-09-18 11:45   Mikael Karlsson

Håller helt med, verkligen på tiden att det händer nått!

 

2017-09-18 10:48   Arne B

Tolv punkter som är vad en cykelstrategi skulle vara. Kan inte göras bättre, Krister!

 

2017-09-18 10:06   Katja

Tack Krister! Skriver under.

 

2017-09-18 09:43   Peter Zethraeus

Helt enig. Gärna snack, men först en ordentlig verkstad.
Riksdagen är ju full med förslag om lagändringar - kör! Behoven i infrastrukturen är väl uppenbara, nu är det budgettider - kör! Det är väl ingen raketforskning direkt.

 

2017-09-18 09:27   Cornelis Harders

Helt rätt Krister. Vi skulle behöva prata, diskutera, utreda, möta, kolla, studera, osv i mindre omfattning och göra lite mera konkreta saker: bygg! Det finns folk som vet hur man ska göra. Bygg enkla robusta lösningar.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!