Är Ingemar Stenmark cykelplanerare? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Är Ingemar Stenmark cykelplanerare?

6 okt 2015
av: Krister Isaksson

 

Se på bilden. Den visar med all tydlighet det fullständigt galna med gång- och cykelbanor.

Fundera lite på hur du ska cykla här. Ett evigt kryssande och plingande mellan gående, hundar, barnvagnar osv. Inte särskilt trevligt, framkomligt eller tryggt. Varken för cyklister eller gående. Men så här planerar vi och utformar infrastruktur för dessa trafikanter – vi klumpar ihop dem. De får ta över ansvaret för att lösa en fullständigt huvudlös utformningsprincip. Och konfliktdesignen bara fortsätter, om och om igen bygger kommuner och Trafikverket dessa usla lösningar. Varför och för vem? Enbart för deras egna plånböcker – absolut inte för gående och cyklisters bästa.

Här ett annat exempel när Stenmark och grabbarna fullständigt flippat ut, kan väl liknas vid någon form av dubbelriktad parallellslalom:


Foto: Ola Kvarnbo

Tänk motsvarande lösning för biltrafiken. Ska vi inte släppa loss Stenis och gänget där också? Lite bilslalom på väg hem från jobbet gillar väl alla?  Så man får träna på att snurra på ratten! Och tänk vad man kommer få använda tutan, åka omkring hela dagarna och tuta bort folk – ur vägen, här kommer jag – de ä bar å åk!

Bilslalom skulle väl i och för sig göra det mindre attraktiv att välja bilen. Så det är kanske lösningen för att minska bilåkandet? Nobelpriset tack!

Nä nu får det vara slut! Upphäv genast detta tvångsäktenskap – ge gående och cyklister den frihet de förtjänar.

Vissa har ju sedan länge fattat detta, inga tvångsäktenskap där inte. Då ser det ut så här:

Frihet! Underbart, tryggt och framkomligt. Ett lyckligt slut på ett äktenskap som var dömt att misslyckas.

Så vad säger ni? Är det inte dags att vi sparkar ut Stenmark och hans slalomgäng från planeringsrummen och ritborden. Sedan sätter vi in personer som inte accepterar tvångsäktenskap och sen slipper vi cykla på alla dessa eländiga slalombanor.

 

Relaterade inlägg:

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugosju med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-04-29 07:12   Gunnar Flygt

Det är ju så självklart. Gående för sig och cyklande för sig!

 

2015-10-16 15:39   Matz

Grattis Stenmark till det nya jobbet

 

2015-10-08 05:58   Krister Isaksson

Ingrid, det finns! FOT- Fotgängarnas förening http://www.fot.se/

 

2015-10-07 20:36   La

Jag går alltid på vänster sida när det är kombinerad gång- och cykelväg. Precis som på en väg där det även kommer bilar och som saknar gångbana. Men det tycks irritera många, både cyklister och fotgängare!

Andra bilden ovan verkar också helgalen där de vill att fotgängarna skall få cyklisterna i ryggen!

 

2015-10-07 11:21   Pelle

Håller helt med, detta måste upphöra. Noterar dock att även i de exempel som lyfts fram är det i grunden så att fotgängardelen har en markbeläggning som uppmuntrar till att åka skateboard, köra rullator, barnvagn mm på cykelbanan. En tävling borde finnas där planerare och arkitekter får komma in med förslag på hur man kan skapa en vacker gatumiljö som även är lättframkomlig för fotgängare med små hjul.

 

2015-10-07 09:36   Ingrid

Det borde finnas även ett "gåfrämjande" eller en "fotgängarombudsman", som för de gåendes räkning påtalar hur otroligt dumma många gc-lösningar är även för fotgängarna.
Som verkade för bra separerade cykellösningar, och att övergångsställen inte ska tas bort för att bilister ska vinna 30 s, eller slippa dirigeras ner i i obehagliga viadukter, tillsammans med cyklister. Inte för att hata cyklister utan för att bekämpa trafikmaktordningen. Det märkliga är hur dåliga många fotgängarlösningar är med tanke på att så gott som ALLA går under någon del av sin resa.

 

2015-10-07 06:57   Cyklist till fots

Och vice versa: cyklister betraktar alla gångbanor som gång- och cykelbanor till nackdel för fotgängare och cyklisters rykte. GC-vägar är ett otyg – uti möjligen där de är få fotgängare eller där alla inblandade betraktar dem som cykelvägar: fotgängarna går som på en "vanlig" väg (å andra sidan, på min lokalgata kan man inte sällan hitta barnvagnar mitt i vägen i st f på trottoaren, så ...).

Mindre slalom: separera mera!

Dessutom vore det förnämligt om inte cykelbanan hade lika många svängar per meter som en slalombana.

 

2015-10-06 22:38   Dmitri F

GC är ett otyg som aldrig ska få existera. :-(
Inte bara är det farligt, men det skapar också ett inlärt beteende hos gående att i princip alla cykelbanor är också gångbanor, vilket leder till att ställen som faktiskt är enbart cykelbanor behandlas av gående som alla andra GC-banor, som en gångväg.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!