Asfalten skriker – kom cykla på mig! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Sollentuna
  90. > Solna
  91. > Sopsaltning
  92. > Sportcyklist
  93. > Stadsgata
  94. > Stella Fare
  95. > Stockholm
  96. > Stockholms Handelskammare
  97. > Stolpar i cykelbanan
  98. > Svensk Cykling
  99. > Svängfest
  100. > Torkrum
  101. > Trafiklagstiftning
  102. > Trafikmaktordning
  103. > Trafikplanering
  104. > Trafikrapportör
  105. > Trafikregler
  106. > Trafiksignaler
  107. > Trafiksäkerhet
  108. > Trafikverket
  109. > Täby
  110. > Tävling
  111. > USA
  112. > Vintercykling
  113. > Vinterpendling
  114. > Vinterväghållning
  115. > VTI
  116. > Vägarbeten
  117. > Väjningsplikt
  118. > Västerbron
  119. > Växtlighet
  120. > Åland
  121. > Önskelista
  122. > Örbyleden

Asfalten skriker – kom cykla på mig!

2 nov 2015
av: Krister Isaksson

Se på bilden. Tom och öde asfalt. Så är det nästan alltid, nästa alla årets timmar - helt öde. Där ligger en fin och bra asfaltsyta som bara skriker - kom cykla på mig!

Se på nästa bild. Samma bro, fast på andra sidan. Fullt av gående och cyklister som trängs på ett begränsat utrymme:

Hur kan detta komma sig?

Den östra sidan, den tomma asfaltsytan, är en serviceväg som används vid underhåll av spår och bro. Det innebär att den stora delar av årets alla timmar är tom - helt öde. Man är ju inte där och mekar med bron och spåren 24 timmar om dygnet.

Är det att utnyttja våra gemensamma investeringar och resurser på bästa sätt?

Trafikverket har ett arbetssätt för att verka för ett mer hållbart resande, ett arbetssätt som kallas för fyrstegsprincipen. Så här lyder den:

Fyrstegsprincipen

  1. Tänk om
    Det första steget handlar om att först och främst överväga åtgärder som kan påverka behovet av transporter och resor samt valet av transportsätt.   
  2. Optimera
    Det andra steget innebär att genomföra åtgärder som medför ett mer effektivt utnyttjande av den befintliga infrastrukturen.
  3. Bygg om
    Vid behov genomförs det tredje steget som innebär begränsade ombyggnationer. 
  4. Bygg nytt
    Det fjärde steget genomförs om behovet inte kan tillgodoses i de tre tidigare stegen. Det betyder nyinvesteringoch/eller större ombyggnadsåtgärder.

Jag fastnar särskilt vid punkt två, optimera: "...effektivt utnyttjande av den befintliga infrastrukturen"

Här har vi alltså en yta som står helt tom majoriteten av årets alla timmar, och en annan yta som många gånger är fylld av trafikanter. Vad skulle hända om trafikanterna även kunde utnyttja den östra sidan - det vill säga om man optimerade utnyttjandet av befintlig infrastruktur. Utnyttjandet av servicevägen som serviceväg är totalt sett inte många dagar om året. Resten av tiden är servicevägen tom och då kan gående och cyklister använda ytan. Fördubblad kapacitet över en natt - vilken enastående trimning och effektivisering av trafiksystemet - och till en låg kostnad!

Här kommer då en del invändningar att komma.

En invändning är att det inte går att ha en massa gående och cyklister när man utför servicearbete. Helt rätt, det vore högst olämpligt. Då gör vi som Trafikverket gör vid servicearbete i till exempel Södra och Norra Länken - förbindelsen stängs av för trafikanterna och de hänvisas till andra vägar. Lämpligen till andra sidan bron. Inte särskilt märkligt, finns redan rutiner för sådant och med ett bra informations- och avstängningssystem upplyses trafikanterna i god tid om förutsättningarna på bron. Och allt styrs från trafikledningscentralen Trafik Stockholm. Även trafikredaktionen på P4 Radio Stockholm kan meddela när förbindelsen är stängd, numera sänder de ju trafikinformation för cyklister.

En annan invändning som kommer att komma är säkerhetsaspekter - spårområdet är tillgängligt från servicevägen. Lös det säger jag då.

Nästa invändning är att det finns ju inga ramper i var ände av servicevägen som ansluter till gång- och cykelvägnätet. Då bygger vi dem säger jag då. Ett statligt verk som byggt Södra Länken, Norra Länken, Citybanan, Citytunneln och till slut kom igenom Hallandsåsen borde nog klara av en så liten och enkel uppgift som att fixa två gång- och cykelramper i var ände av bron - tycker i varje fall jag. Men för att vara säker visar jag två principskisser på hur ramperna kan utföras:


Gång- och cykelramp på södra sidan


Gång- och cykelramp på norra sidan

Och vips så har vi nu en helt ny och effektiv förbindelse mellan söderort och Södermalm. Till en liten kostnad för samhället och till en mycket stor nytta för samhället. Tänk så enkelt det är ibland!


En ny och viktig förbindelse, en pulsåder, mellan söderort och Södermalm! Ligger där och slumrar och bara väntar på att förverkligas.

Vi kan också se att en sådan åtgärd skulle vara av betydelse för näringslivets transporter och leda till bättre framkomlighet och tillgänglighet för dem.


Flera transporter i veckan sker på bron av cykelåkeriet MOVEBYBiKE

Allt detta helt i linje med fyrstegsprincipen - att genomföra åtgärder som medför ett mer effektivt utnyttjande av den befintliga infrastrukturen.

Så Trafikverket, här har ni nu ett gyllene tillfälle och ett bra exempel att använda fyrstegsprincipen. Ett tillfälle att snabbt förbättra framkomligheten och tillgängligheten för gående och cyklister - de mest hållbara transportsätten.

Ingen tid att slösa, bara att sätta igång. Den tomma asfalten har skrikigt efter cyklister länge nog.

Uppdaterad 2015-11-25:
Här kan ni läsa Trafikverkets svar på min idé om att göra cykelbana av servicevägen.


Relaterade inlägg:

          Kategorier:
          Cykelkultur 

          Gilla artikeln





          (visas ej)

          För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
          från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
          « skriv talet sjuttioett med siffror i fältet här


          Kommentarer


          2015-11-02 15:47   Krister Isaksson

          Arne B, stort tack! Ja tänk ett cykelstråk från Medis till Flemingsberg utmed/ovanpå spåren. Vilket superstråk!

           

          2015-11-02 15:07   Arne B

          Jag skulle ju egentligen skriva "Jättebra Krister!" ;-)

           

          2015-11-02 15:05   Arne B

          Många gånger har jag fantiserat om en cykelled längs med järnvägen in mot Stockholm. En led likt den på Årstabron som följer spåren mellan Stockholm och (söder)förort.

           

          2015-11-02 12:38   Krister Isaksson

          Magnus, tack för din beskrivning. Det är till stor del det som detta handlar om - att bygga ett helt system. Där denna åtgärd bara skulle vara en del i det större systemet. Ser vi till stadens cykelplan och att Södermalms allé är utpekat som ett pendlingsstråk som knyts ihop med Folkungagatan så är det helt plötsligt ett helt annat stråk vi ser framför oss.

           

          2015-11-02 11:25   Magnus

          Marschupp: En liten invänding här känner jag är att resonemang av typen att "just den här lösningen ger inte så mycket" är en del av problemet när det gäller cykelinfrastruktur. Även om varje förbättring i sig inte är radikal kan många såna smärre förbättringar leda till en betydligt smidigare cykeltur. Och på samma sätt bidrar "Äh, det går ju att cykla runt" negativt.

          Sen exakt hur mycket just den här lösningen ger beror väl på var man kommer ifrån och vart man är på väg. För oss som kommer från Årstahållet och ska vidare rakt fram/österut skulle det kunna bli en ganska trevlig genväg och totalt sett mindre berg- och dalbana : )

           

          2015-11-02 09:27   Marschupp

          Från Årstasida ser det här rätt enkelt att genomföra. Från Södermalmssida är det Lite jobbigare. Först ska man åka upp över ledningar, sen nerför mot Tantogatan som ligger under järnvägen. Visst går det, men det är lite berg och dalbana känsla.
          Dessutom ger detta inte mycket. Det är visst många som går/cyklar över bron, men det går att trampa på i 20-25 även i rusningstid. För att vinna något ska man skicka gående på ena sida och cyklister på andra, och hur många kommer att förstå det?
          Det lär finns mer intressanta investeringar. Som att få fortsätta på den nya Älvjsöbågen.

           


          Följ oss

          @bicyclingswe

          Följ oss på Instagram!

          Få vårt nyhetsbrev!