Avskyr SL cyklister? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Avskyr SL cyklister?

13 sep 2012
av: Krister Isaksson

Vad är det med SL och deras inställning till cyklister? Det väller in bilder från er läsare där väderskydd och hållplatsskyltar placerats i eller i direkt anslutning till cykelbanan. Är SL, kommunerna och Trafikverket i maskopi för att skada cyklister och få dem att börja åka kollektivt? Det är ju inte heller en särskilt bra miljö för SL:s resenärer att stå på eller kliva av i cykelbanan men ändå ser det ut så här på många platser i Stockholms län. Ren och skär konfliktdesign! Vad föregår i huvudena på trafik- och gatuingenjörerna på kommunerna, Trafikverket och SL när man bara slänger ut dessa attiraljer. Är de helt blinda? Är detta verket av professionella yrkesutövare? Det är ju väldigt tydligt att de inte cyklar själva för cykling och motion leder ju till ökad och förbättrad hjärnaktivitet!

Men nu måste jag bli allvarlig, varför blir det så här? Det är ju uppenbarligen inte ett olycksfall i arbetet vi ser på dessa bilder utan ett systemfel som existerar i hela länet (och jag vågar säga i stora delar av landet). I grunden för detta systemfel ligger synsättet på cykeln och cykeltrafik, inte som transportmedel utan något som ”leksakstrafikanter” håller på med. Den yta som är reserverad för enbart cykeltrafik är när det kommer till kritan inte reserverad för cykeltrafik. Ytan för cyklister kan användas till lite vad som helst som jag har visat i tidigare bloggar (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8). Det är ju inte en naturlag att väderskydd och stolpar måste hamna i cykelbanan men ändå gör det de. Det är ett tecken på minsta motståndets lag. Att göra andra, mer funktionella och säkra lösningar för cyklister (och SL:s resenärer) tar lite längre tid och kostar lite mer pengar. Då är det lättare att göra dessa lösningar, flytta över ansvaret till cyklisterna och säga att man får ta det lite lugnt som cyklist och visa hänsyn. Man behöver väl inte cykla så fort…

Bra och säker framkomlighet är så att säga bara reserverad för bil- och kollektivtrafik

På de flesta av dessa platser finns det möjlighet till annan utformning. Det går att utnyttja mer av sidoområdet, det behöver inte vara hållplatsfickor för bussen som inkräktar på cykelbanan, det går att göra en så kallad timglashållplats som inte stjäl yta av cykelbanan osv. osv. Detta kostar lite mer och i vissa fall innebär det lite sämre framkomlighet för biltrafiken, ve o fasa!

En motsvarande besudling av busskörfält  är naturligtvis otänkbar, där jagar och bötfäller polisen bilister som färdas i dem. Vem jagar de ansvariga för detta elände?

Dålig infrastruktur leder till dåligt beteende…

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiosju med siffror i fältet här


Kommentarer


2014-09-18 11:53   Krister Isaksson

Andreas, de bryr sig inte. De skyller helt o hållet på väghållaren och menar att det är deras ansvar att se till att hpl är rätt placerade/utformade och när det gäller betonggrisarna skyller de ifrån sig på både väghållaren och sin egen entreprenör som placerar ut dem. Det här påverkar ju inte trafikeringen utav bussen så varför bry sig...

 

2014-09-18 10:34   Andreas

Vore kul med en respons från SL - de bör ju haft tid på sig att svara nu sedan inlägget publicerades kan man tycka. Just betonggrisarna är ju tveklöst SLs ansvar och det är direkt farligt för cyklister eftersom de inte sällan är i helt avsaknad av reflexer etc. Att det skall vara så jämrans svårt...

 

2012-10-04 00:30   Karin

Ska absolut kolla in dem! Den om cykelparkering HAR jag sett, eventuellt i en tidigare upplaga, för jag tyckte inte riktigt att det som fanns där räckte. Men bra att få veta att den/de ska revideras, då ska jag absolut kolla på dem mer sen!
Jag hoppas att stadens representanter i alla projekt lyfter fram det projekteringsstöd kring cykling som finns mer och trycker på dess vikt i projekt. Men jag jobbar mest åt andra beställare/med annat än gatuprojekt, så jag vet inte om de kanske gör det ibland redan nu. Vet bara att det jag har sett hittills är att ingen riktigt bevakar cyklisternas intressen, medan det finns de som bevakar, ja, faktiskt alla andra intressen. Men det kanske är dig man ska ringa? I så fall gör jag det nästa gång :-)

 

2012-10-03 16:41   Krister Isaksson

Karin, kolla upp handböckerna Cykeln i staden (2009) och Cykelparkering i staden (2008) framtagna och utgivna av Trafikkontoret i Stockholms stad. Bör finnas på stadens hemsida. Där finns typlösningar för de flesta "cykelsituationer", också lösningar kring hållplatser. Handböckerna ska inom kort revideras då en del mått är för låg standard sett till hur mycket cyklandet har ökat men du finner ändå god vägledning i dem. Lycka till!

 

2012-10-03 14:16   Karin

Jo, förresten. Stockholms stad har ju en samling med riktlinjer för utformning av allt möjligt inom markbyggnad med tekniska typritningar, t.ex trappor, murar, övergångsställ och busshållplatser. Vad jag vet finns det ingen typritning för cykelbanor, det kanske kan vara något att jobba för? Om det fanns med några såna skulle det garanterat bli i alla fall BÄTTRE, då de är ett bra verktyg för landskapsarkitekter när vi ritar saker som vi inte är experter på, och det ger oss starka argument. Till exempel trafiklösningar. Ingen argumenterar mot stadens typritningar :-). Och de SKA följas när man ritar på stans mark. Lobba för det! Eller ännu bättre: tillhandahåll ritningarna åt staden, så att de är bra, med rätt radier på krökar, rätt avstånd till busskurer etc. Det vore ett utmärkt verktyg! Jag håller tummarna.

 

2012-10-03 14:09   Karin

Jag jobbar som landskapsarkitekt och har varit med i ett gatuprojekt på sistone där vi ritade in busskurer åt SL.
Jag tror att en stor del av problemet är att det finns tydliga riktlinjer med strikt minimimått för handikappanpassning, för att skapa en god tillgänglighet. I alla projekt kopplas en tillgänglighetsexpert in, en person som har som jobb att se till att alla regler kring det följs. Det är en perosn som alla lyssnar på, annars bråkar de (jobbigt). Det är inte dåligt, men när gatuutrymmet är begränsat och INGEN har som roll att jobba aktivt för att cyklisternas behov ska uppfyllas blir det naturligt att det är där kompromissen hamnar. Trafikplanerarna hade kunnat ha den rollen, men de studerar oftast bara kurvmallar och gatumått för bilar/bussar/lastbilar. Ett exempel på att trafikplanerarna inte tänker cykel är den nya trafiklösningen vid LO-borgen, där cykelbanan går i slalom förbi alla utfarter, med alldeles för små radier på svängarna. Tänk om man hade dragit den rakt i stället och samtidigt skapat bredare cykelbanezoner där snabbcyklare kan ta sig förbi söndagscyklister? Hade kunnat bli riktigt bra.
Sen saknas det nog tydliga riktlinjer för hur cykelbanor ska vara utformade också. Men en obligatorisk cykelbanesamordnare med mandat att agera i alla gatuprojekt skulle nog i alla fall ta oss en bra bit närmare målet.

 

2012-09-28 08:15   Krister Isaksson

Så här skriver SL i sin egen utformningshandbok RIBUSS-08 ang. cykelbanor och hållplatser: "Cykelbana får inte ledas så att påkörningsrisk mellan cyklister och avstigande/väntande passagerare föreligger. Cykelbana ska placeras bakom regnskydd/räcke alternativt ledas ut i körbanan före hållplatsområdet. Räcke bör placeras mellan cykelbana och hållplatsområdet för att skydda på- och avstigande resenärer." Då får man konstatera att SL inte klara av att följa sina egna riktlinjer, det är tom SKA-krav som SL inte uppfyller!

Vill ni läsa mer finns handboken här: http://sl.se/Global/Pdf/Rapporter/riktlinjer_for_utformning_av_gator.pdf

 

2012-09-15 07:08   Krister Isaksson

Magnus, SL:s officiella svar skulle självklart vara att det yttersta och slutliga ansvaret för utformningen av gaturummet har väghållaren (kommuner, trafikverket). Nu är verkligheten sällan helt svart eller vit. Utformningen och godkännandet av dessa hållplatser sker i mer eller mindre nära samråd och samförstånd mellan dessa parter. Även finansieringen är uppdelad. Jag skriver ju också att de verkar vara i maskopi! Det varierar också vem som håller i taktpinnen från plats till plats, se bara på utbyggnaden av Tvärbanan som nu pågår i Stockholm. Det är SL som ansvarar för den utbyggnaden, självklart i samråd med berörda väghållare, och den infrastruktur som erbjuds cyklister på denna sträcka är många gånger under all kritik.

SL är också den enda aktören som verkar över hela länet och eftersom det ser ut så här på väldigt många cykelbanor runt om i länet, oavsett kommun, är det uppenbarligen en vilja från SL att det ska se ut så här. Studerar vi sedan några av bilderna så ser vi ett antal tillfälliga hållplatser som SL och deras entreprenör placerat ut, det är inte väghållaren som sagt att betonggrisen och stolpen ska placeras i cykelbanan.

 

2012-09-14 16:38   Magnus Billberger

Är det verkligen trafikbolaget som man ska klandra? Det är väl oftast kommunens gatuförvaltning som hittar på dessa dumheter?

 

2012-09-13 21:45   Henrik Ahlen

Hårresande! Borde det inte vara olagligt att blockera cykelbanor? Kanvi inte få det prövat genom att polisanmäla alla dessa hinder och följa upp vad polisen gör med utredningarna?

 

2012-09-13 19:32   Nils Calmsund

+1 miljon.

Och det "märkliga" är att det inte bara är begränsat till Sthlm utan liknande exempel kan hittas nästan överallt i Sverige där det råkar finnas en cykelbana som går utmed en väg som trafikeras av kollektivtrafik.

Kanske det är dags med obligatoriska studieresor till Danmark eller Holland för alla trafikplanerare, beställare och utförare för (cykel)trafik?

 

Mest lästa just nu



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!