BREAKING NEWS - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till jobbet
  25. > Cykla till skolan
  26. > Cyklande barn
  27. > Danmark
  28. > Davos
  29. > Debatt
  30. > Design
  31. > Desire lines
  32. > Drift & underhåll
  33. > Däck
  34. > Elcykel
  35. > Felanmälningssystem
  36. > Framkomlighet
  37. > Gatubantning
  38. > Groningen
  39. > Grus
  40. > Gå på cykelbanan
  41. > Gång- och cykelbana
  42. > Gästbloggare
  43. > Hinder på cykelbanan
  44. > Hinderbana
  45. > Hjälm
  46. > Hjälmlag
  47. > Holland
  48. > Humor
  49. > hållbart samhälle
  50. > Kläder
  51. > kollektivtrafik
  52. > Konfliktdesign
  53. > Konst
  54. > Köpenhamn
  55. > Lastcykel
  56. > Lådcyklar
  57. > Lånecyklar
  58. > Lövhalka
  59. > Media
  60. > Miljö
  61. > Motormännen
  62. > Nacka
  63. > Nationell cykelstrategi
  64. > Nederländerna
  65. > New York
  66. > Nollvisionen
  67. > Norra Djurgårdsstaden
  68. > Nya Slussen
  69. > Omklädningsrum
  70. > Packning
  71. > Polisen
  72. > Politik
  73. > Popup-cykelbana
  74. > Regional cykelplan
  75. > Regionala cykelstråk
  76. > Rullstolscykel
  77. > Ryggsäck
  78. > Rödljuscykling
  79. > Samhälls- och trafikplanering
  80. > Samhällsekonomin
  81. > Shimano
  82. > Självkörande fordon
  83. > Skärmar
  84. > Snabbcykelväg
  85. > Sollentuna
  86. > Solna
  87. > Sopsaltning
  88. > Sportcyklist
  89. > Stella Fare
  90. > Stockholm
  91. > Stockholms Handelskammare
  92. > Stolpar i cykelbanan
  93. > Svensk Cykling
  94. > Svängfest
  95. > Torkrum
  96. > Trafiklagstiftning
  97. > Trafikmaktordning
  98. > Trafikplanering
  99. > Trafikrapportör
  100. > Trafikregler
  101. > Trafiksignaler
  102. > Trafiksäkerhet
  103. > Trafikverket
  104. > Täby
  105. > Tävling
  106. > USA
  107. > Vintercykling
  108. > Vinterväghållning
  109. > VTI
  110. > Vägarbeten
  111. > Väjningsplikt
  112. > Västerbron
  113. > Växtlighet
  114. > Åland
  115. > Önskelista

BREAKING NEWS

16 jan 2013
av: Krister Isaksson

 

Snart kommer detta bli en bekant syn på delar av Stockholms cykelbanor för nu ska det börja sopas!

 
Foto: Iréne Skogvold

 
Foto: Hans Lindberg

Har precis haft kontakt med Peter Ringkrans, projektledare som arbetar med drift och underhåll på Trafikkontoret i Stockholm. Inom kort kommer Trafikkontoret och deras entreprenörer påbörja ett test med sopning och saltlakelösning på två cykelstråk. Ett stråk i västerort som går mellan Lövsta och Alviksplan och utmed Lövstavägen, Bergslagsvägen och Drottningholmsvägen. I söderort är stråket inte ännu bestämt, eventuellt utmed Nynäsvägen (jag återkommer när jag får besked om sträckan). Två maskiner med tillhörande utrustning har införskaffats. En utmaning att hantera är att ekipaget är hela 13 meter långt, först maskinen med sopvalsen och sen släpet med saltlakelösningen. Detta är en anledning till att försöket görs i söderort och västerort då ytorna där ofta är större än i innerstaden. Så det ska bli spännande och se hur tvära kurvor och trånga passager klaras av. Sopvalsen som finns på maskinen är 2 meter bred och initialt har man tänkt sig att bara köra en gång. Det kommer då att innebära att bredden på gång- och cykelbanan kommer att begränsas kraftigt. Det är ett misstag anser jag och något jag varit kritisk mot vad gäller sopningen av cykelbanor i Norrköping och Linköping, läs mer här. Redan för smala gång- och cykelbanor kommer bli ännu smalare. Innebär konflikter mellan cyklister och mellan cyklister och gående samt ökade olycksrisker. Ändra på detta beslut och kör två gånger, fram och tillbaka, så blir bredden och därmed förhållandena avsevärt bättre är mitt råd. Som jämförelse, inte blir Bergslagsvägen och Drottningholmsvägen av med några körfält för att det faller lite snö utan där upprätthålls kapaciteten och framkomligheten.

 
Det blir för smalt med 2 meter! Exempel från Norrköping. Foto: Per-Erik Hahn

I Köpenhamn har man en längre tid använt sig av denna metod. Det man har lärt sig där är att anpassa fordonen än mer till cykelinfrastrukturen, särskilt i deras innerstad. Mindre maskiner, ibland också två maskiner, en som utför sopningen och en som sprider saltlakelösning. På detta sätt klarar man bättre av trånga sektioner och passager. En blandning av fordon är troligen nödvändigt. Utgångsläget är också att röja hela cykelbanans bredd.

 
Mindre maskin, anpassad för sopning och spridning av saltlake på cykelbanor i Köpenhamn Foto: Copenhagenize

Testperioden kommer att pågå till hösten 2013 då maskinerna och utrustningen även kommer att användas till sopning av grus, sand, löv, glas etc. 

I innerstaden och då stadsdelarna Norrmalm och Östermalm kommer en annan metod och utrustning testas för att se hur förhållandena på cykelfälten kan förbättras. Genom att använda en fast borste ska Trafikkontoret studera om detta kan fungera för att hålla cykelfälten fria från snö, slask och modd. Anledningen till att man inte använder samma utrustning som i ytterstaden är att man är orolig för skador på parkerade bilar då den roterande borsten gör att snö och slask flyger omkring.

 
Borste som ska användas för cykelfält

Säkert kommer det var en del inkörningsproblem och en läroperiod under detta försök men det är ju ytterst glädjande att Trafikkontoret nu börjar ändra lite fokus på sin vinterväghållning och är beredd att testa, utveckla och förbättra vinterväghållningen för cykeltrafiken.

Så ni som cyklar dessa sträckor, kolla gärna lite extra och hör gärna av er till mig med text och bilder hur ni tycker det fungerar. krister.isaksson@kadens.se

RED. 20130117. Så här ser det ut eftar att maskinen har gjort sitt:

 
Här har maskinen nyligen passerat och saltlaken inte hunnit verka fullt ut. Foto: Robert

 
Här har saltlaken hunnit verka en lite längre tid, barmark!. Foto: Jon Jogensjö

Nu sticker jag ut hakan och säger att ingen annanstans ser det ut så här på Stockholms cykelbanor. Sen kommer det självklart situationer och förhållanden då denna metod har sina brister men de är avsevärt färre än de som råder vid traditionell plogning.

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttiofem med siffror i fältet här


Kommentarer


2013-01-21 19:59   Krister Isaksson

Erik, om jag inte minns fel så startar man och borstar vid 2 cm i Linköping. Just för att som du säger, det krävs inte mycket snö för att det ska bli dåligt underlag för cyklister.

 

2013-01-21 13:25   Erik Johansson

Förövrigt så är väl detta med begränsade plogbilar en bra motivation till att göra cykelbanor/fält mer raka och mindre krångliga att cykla på och ploga.

 

2013-01-21 13:24   Erik Johansson

Jag cyklade ut i helgen för att prova men naturligtvis hade det snöat igen, hoppas det var plogat/borstat nu till måndag morgonen. Det krävs inte mycket snö för att det ska bli dåligt underlag.

 

2013-01-21 13:15   Krister Isaksson

Joakim, det kommer mindre maskiner, var så säker! De måste ju börja någonstans! Och precis som jag visat med bilder från KPH så kommer man bli tvungen att komplettera med mindre maskiner för att klara cykelbanornas alla utmaningar.

 

2013-01-21 12:04   Joakim von Scheele

Det stod om sopmaskinen i DN idag: http://www.dn.se/sthlm/ny-maskin-mot-cykelhalka

Tyvärr konstaterar Ulla Hamilton att " Maskinen fungerar bäst på raka breda stråk, det är en begränsning". Det låter ungefär som alla plogtraktorer och sopmaskiner idag då? Tråkigt - det är ju i korsningar, vid knixiga passager, kurvor och andra knepiga ställen som framkomligheten är som allra viktigast. Jag skulle hellre sett en smidigare maskin som kunde åtgärda de svåra ställena i första hand. Trevligt med snöfria rakor, men prio 1 är de trånga och knepiga ställena.

 

2013-01-19 14:26   Krister Isaksson

Guy, bättre än fort, fel och dåligt! Försöket är ju till för att få svar på en rad frågeställningar och går det för långsamt får man väl använda fler fordon. Varför ska inte snö- och halkbekämpning för cykel få kosta? Om vi vill förändra och få fler att cykla, och cykla säkert, kan det ju knappast ske utan att det kostar...

 

2013-01-19 12:38   Guy Bastin

det ser dyrt och långsam ut! Man vill alltid ha en snabb röjning-även bristfällig- men som ni säger-det är bra att nånting görs för halkbekämpning.Hur blir det med salt lösning under 10 grader?

 

2013-01-17 07:03   Krister Isaksson

Johannes, det kommer nog inte gå att helt sluta använda grus då saltlake har sina begränsningar vid vissa temperaturer. Men det kommer vara avsevärt mindre mängd grus som kommer att behövas och ibland inte alls beroende på väderförhållandena.

Och nog är det en försenad julklapp alltid! År 2002 kom Anna Niskas (då Bergström) avhandling om denna metod. En representant i betygsnämnden var en högre tjänsteman från Gatu- och fastighetskontoret (nuvarande Trafikkontoret i Sthlm), vi var då några på förvaltningen som hårt arbetade för att detta skulle införas i staden, om inte annat prövas. Motståndet, trots kunskapen om och de positiva resultaten i avhandlingen, var massivt. Ett mycket tydligt exempel vilken makt tjänstemän har när det gäller hur trafiksystemet ser ut och kan användas, sk frusen ideologi som Martin Emanuel tar upp i sin avhandling Trafikslag på undantag.

Så du kan kanske förstå att jag i dagarna är fylld av blandade känslor, glädje över att detta äntligen är igång, ilska och besvikelse över att det ska behöva ta 10 år innan cyklister i Stockholm (och gående) ska få drägliga förhållanden att färdas i vintertid. Och kom ihåg, det är endast ett försök på en mycket begränsad del av stadens cykelvägnät. Men har nu bollen kommit i rullning går det inte att backa...

 

2013-01-17 05:18   Johannes Westlund

Fantastiskt! Jag nyper mig fortfarande i armen, men det börjar sjunka in nu. Vilken fin försenad julklapp till Stockholms cyklister. Hoppas konceptet sprider sig till Göteborg, där jag trampar omkring.

Har jag fattat rätt rätt, att den här metoden betyder att man inte grusar? För i så fall hoppas jag verkligen att metoden inte bara sprider sig utan också helt ersätter andra sätt att röja GC-banor. Det förbaskade gruset är inte bara livsfarligt på våren. Det orsakar otaliga punkteringar också! Om det kan bli ett slut på det så kommer min milkostnad sjunka till än mer härligt låga nivåer.

 

2013-01-16 22:49   Krister Isaksson

Dmitri, vi får se vad försöket kommer fram till vad gäller frekvens. Den stora fördel som denna metod har jämfört med plogning är att det sällan blir snömodd. Dvs lite som du påpekar sker med bilvägen. Vi får se framöver!

 

2013-01-16 22:44   Krister Isaksson

Lennart, du pekar tydligt ut den brist jag påtalar i mitt inlägg: det är för smalt. Detta är något som inte kommer hålla i längden utan sopningen måste självklart ske över hela gång- oc cykelbanan.

 

2013-01-16 22:40   Krister Isaksson

Richard, det är ju bl.a. därför man gör ett försök, för att få svar! Självklart är det så att alla metoder har sina för- och nackdelar. Sammantaget är jag övertygad att denna metod totalt sett är överlägsen den som annars används i Sthlm.

 

2013-01-16 21:31   Dmitri

jag tror att det största problemet plogning och städning av cykelbanor är att man måste göra det oftare än bilvägar. bilvägen plogar ju för det mesta sig själv efter första plogningen.
i köpenhamn har de cykelbanor som plogas "24 timmar om dygnet". jag kan tyvärr inte föreställa mig att det någonstans i Sverige utförs gatustädning mer än en gång i veckan.... och man kan ju glömma att staten betalar för helgjobb om det inte är en naturkatastrof. inte ens dennes majestät bilen får sådana tjänster.

 

2013-01-16 21:20   Lennart Öhmark

Aha, det var därför sträckan Vällingby-Stora Mossen var exemplariskt röjd i kväll. Funderade på om dom kört med blåslampa. Viktigt att folk nu använder CYKELLYSE! Det blir lite tajt när man möts, så viktigt att man i tid ser mötande för när man kör på den rensade delen så vill man inte gärna göra en snabb manöver till den delen som "bara" är plogad kände jag.

Men totalt sett ett jättelyft efter en turs erfarenhet.

 

2013-01-16 15:45   Borttagen

Trams - det är ju en utmaning att sladda/slingra/slira fram på alldeles för smala dubbdäck under vintern! Näe, skämt åsido – jag blir jätteglad varje gång jag läser om att man aktivt jobbar med cyklandet i länet.

Några funderingar - hur blir det med barskrapad asfalt när det fryser på? Räcker saltlakelösningen för att hålla isfritt när det växlar mellan milt och kallt väder? Det känns ju som risken för svartis på en sådan yta är rätt stor. Det bästa vinterunderlaget enligt mig är en eller ett par centimeter hårt packad snö. Gärna med lite sand ovanpå.

Men som sagt – utmärkt att man testar!

:)

 

2013-01-16 15:26   Krister Isaksson

Peter, måste börja någonstans! Och ska vi få fler att cykla så ska det väl inte krävas omfattande vintervana, teknisk skicklig på hojen, 380 dubb i däcken osv. Och det är min bestämda uppfattning och erfarenhet att med det klimat med temperaturväxlingar som råder i Sthlm och stora delar av landet är det inte möjligt att nå samma resultat med plogning.
Du har helt rätt att det är en stor organisatorisk utmaning att få detta att fungera över större områden men har vi klarat av det för biltrafikens trafikleder, huvudleder och huvudgator osv så är det mer en fråga om vilja...
Det pågår ett arbete med en regional cykelplan för hela länet, där tas denna fråga upp som särskilt viktig att lösa så det finns hopp om framtiden!

 

2013-01-16 14:55   Peter

Detta är ett bra steg på vägen tekniskt. Men huvudproblemet är väl inte tekniskt?

Jag tror en smal plog utan specialutrustning som _fort_ rensar snömassan kanske täcker stor del av behovet (iaf för folk med dubbdäck och vintervana) Det är kanske mer volymen cykelbanor isf kvalitén på resp cykelbana som är det viktigaste.

Det finns även en annan viktigt organisatorisk punkt för att fler skall kunna cykla året runt: många cykelstråk passerar flera kommuner så som innerstaden - vallentuna vilket passerar stockholm, danderyd, täby och vallentuna samt flera olika snöröjningsdistrikt inom resp kommun tom. Skall sådana stråk fungera bra bör ju samma maskin eller sortsmaskin köra hela stråket och vem beställer/samordnar/prioriterar det?

-- Vinterpendlare

 

2013-01-16 14:10   Krister Isaksson

Robert, tack! Ge det en tid, låt dom lära sig osv. så är jag i varje fall övertygad om att det blir bättre än tidigare. Om du har möjlighet får du gärna ta fler bilder!

 

2013-01-16 13:52   Robert

Det här var vid Vällingby: https://twitter.com/Rilger/status/291505380578717696/photo/1

 

2013-01-16 13:49   Robert

Krister. Från Alvik till Hässelby.

Ja, nu när du säger det så, det var mer isfritt närmare stan.

 

2013-01-16 13:11   Krister Isaksson

Erik, maskinen och utrustningen är monterad och på plats. Enligt Peter Ringkrans så sker start denna eller nästa vecka.

 

2013-01-16 13:09   Erik Johansson

Underbart jag cyklade nyligen ut på Drottningsholmsvägens cykelbana, och strax efter att bygga ett stort bullerplank från Traneberg till Åkeshov så är nog sopning det bästa som kan hända cyklister. Den där vägen låter som en jetmotor, men cykelbanan är som gjord för att sopas.

Jag undra hur snart snart är, ska ut igen om någon vecka tror du att det är igång då?

 

2013-01-16 13:07   Krister Isaksson

Robert, var var det någonstans?

 

2013-01-16 13:06   Krister Isaksson

Robert, det är av vikt att man använt saltlaken på rätt sätt samt låtit den verka en tid. Om du låg direkt bakom så har saltlaken troligen inte hunnit verka. När den verkat uppstår ofta ett förhållande som nästan kan liknas vid barmark!

 

2013-01-16 13:00   Krister Isaksson

Jonas T, som vi ser så fungerar ju detta i KPH också med parkerade bilar. Danskarna är väl inte mer eller mindre rädda om sina bilar än vi utan vad denna metod innebär är ju att det far omkring lite snö, inte sand och grus då det inte behövs användas vid halkbekämpning. Och snö bör väl bilarna tåla...
Och alla tusentals som boendeparkerar i Sthlm vet väl hur det kan se ut när de blir INPLOGADE, där snackar vi om snö, is, grus och sten på bilar! Men ibland måste processen ha sin gång...

 

2013-01-16 12:53   Robert

Cyklade bakom en sådan idag på vägen hem. Mycket bättre än tidigare, även om det inte gick att få helt rent där man tidigare slarvat med snöröjningen. Jag tänkte inte på att det var smalt, men det är nog mycket för att jag har vant mig vid att bara ha två spår att välja mellan.

 

2013-01-16 12:43   Jonas T

Trots ändå bra att någon vill testa. Hoppas nån annan kommun följer efter. Lite rörande, som vanligt, hur den stillastående trafiken värnas. Den här gången kan de få lite grus på lacken.
Borde vara bättre med Lite smuts på lacken än alla cyklister i backen...

 

2013-01-16 12:23   Krister Isaksson

Olof, lugn det kommer! Om de bara lär sig metoden och utrustningen så kommer kvaliteten bli avsevärt bättre än dagens. Då är bollen i rullning så att säga. Och då får man börja använda liknande maskiner som de använder i KPH.

 

2013-01-16 12:20   Krister Isaksson

Patrick, här tror jag dessvärre att det är en lång resa... Det är ju nämligen så att många av dessa hinder plockas bort inför vintern för att inte hindra snöröjningen!

 

2013-01-16 12:18   Krister Isaksson

Joakim, du har nog helt rätt i att den fasta borsten inte kommer att fungera. Peter Ringkrans uttryckte samma farhåga. Men då vet man det efter test och kan då kanske börja diskutera "tankenöten" du efterfrågar...

 

2013-01-16 12:10   olof

Tråkigt att det inte testas i innerstan oxå. Finns ju en del stråk som inte har parkerade bilar bredvid. Typ götgatan och sveavägen. Och där de finns kan man väl införa parkeringsförbud vissa tider då det sopas?

 

2013-01-16 11:41   Patrick Arkley

Kanske kommer även medvetenheten om hinder i cykelbanan öka då snösoparna inte kommer fram.

 

2013-01-16 10:56   Joakim von Scheele

Ska bli intressant att se resultatet av sopningen. Tråkigt att de bara röjer halva cykel/gångbanan. Det grundläggande problemet med att blanda fotgängare och cyklister kommer bli etter värre på så vis.
Den fasta borsten ser helt värdelös ut - ser inte hur den skulle kunna uträtta något, annat än möjligen fluffa upp snön lite. Om snöröjningen kommer i konflikt med parkerade bilar finns det ju ett annat sätt att lösa det än att avstå från ordentlig snöröjning. Undrar om gatukontoret förmår lösa den tankenöten...

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!