Chef på Trafikverket: ”så här ska det inte se ut” - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till jobbet
  25. > Cykla till skolan
  26. > Cyklande barn
  27. > Danmark
  28. > Davos
  29. > Debatt
  30. > Design
  31. > Desire lines
  32. > Drift & underhåll
  33. > Däck
  34. > Elcykel
  35. > Felanmälningssystem
  36. > Framkomlighet
  37. > Gatubantning
  38. > Groningen
  39. > Grus
  40. > Gå på cykelbanan
  41. > Gång- och cykelbana
  42. > Gästbloggare
  43. > Hinder på cykelbanan
  44. > Hinderbana
  45. > Hjälm
  46. > Hjälmlag
  47. > Holland
  48. > Humor
  49. > hållbart samhälle
  50. > Kläder
  51. > kollektivtrafik
  52. > Konfliktdesign
  53. > Konst
  54. > Köpenhamn
  55. > Lastcykel
  56. > Lådcyklar
  57. > Lånecyklar
  58. > Lövhalka
  59. > Media
  60. > Miljö
  61. > Motormännen
  62. > Nacka
  63. > Nationell cykelstrategi
  64. > Nederländerna
  65. > New York
  66. > Nollvisionen
  67. > Norra Djurgårdsstaden
  68. > Nya Slussen
  69. > Omklädningsrum
  70. > Polisen
  71. > Politik
  72. > Popup-cykelbana
  73. > Regional cykelplan
  74. > Regionala cykelstråk
  75. > Rullstolscykel
  76. > Rödljuscykling
  77. > Samhälls- och trafikplanering
  78. > Samhällsekonomin
  79. > Shimano
  80. > Självkörande fordon
  81. > Skärmar
  82. > Snabbcykelväg
  83. > Sollentuna
  84. > Solna
  85. > Sopsaltning
  86. > Sportcyklist
  87. > Stella Fare
  88. > Stockholm
  89. > Stockholms Handelskammare
  90. > Stolpar i cykelbanan
  91. > Svensk Cykling
  92. > Svängfest
  93. > Torkrum
  94. > Trafiklagstiftning
  95. > Trafikmaktordning
  96. > Trafikplanering
  97. > Trafikrapportör
  98. > Trafikregler
  99. > Trafiksignaler
  100. > Trafiksäkerhet
  101. > Trafikverket
  102. > Täby
  103. > Tävling
  104. > USA
  105. > Vintercykling
  106. > Vinterväghållning
  107. > VTI
  108. > Vägarbeten
  109. > Väjningsplikt
  110. > Västerbron
  111. > Växtlighet
  112. > Åland
  113. > Önskelista

Chef på Trafikverket: ”så här ska det inte se ut”

28 jun 2019
av: Krister Isaksson

Med anledning av mitt senaste inlägg att Trafikverket ställt en stolpe mitt i cykelvägen ställde Cyklistbloggen en fråga på twitter till Trafikverket och till Rami Yones, chef på Trafikverket r Nationell Samhällsplanering samt ordförande för det Nationella cykelrådet.

Rami Yones svar på Cyklistbloggens frågor var:

Klart och tydligt - verket och dess personal följer inte sitt eget regelverk (VGU). Det är inte bra alls. Så här ska Trafikverket inte bygga och så här ska det inte se ut. 

Då får vi väl hoppas att detta tydliga besked sipprar ner i Trafikverkets organisation. Så att vi slipper flera sådan här fadäser och farligheter för cykeltrafiken i framtiden. Vågar vi även hoppas på att cykelvägen med stolpen i skyndsamt byggs om efter konstens alla regler?

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittioett med siffror i fältet här


Kommentarer


2019-06-28 11:20   Krister Isaksson

Gustaf, inte i detta konkreta fall. Och avtalen/upphandlingsformen ser ju olika ut för olika objekt. Men i slutändan är det alltid Trafikverket som ansvarar för anläggningen. Jag misstänker att entreprenören byggt enl handlingarna. Kanske påtalat under bygget att det ser lite tokigt ut men fått ok att köra vidare. Sen står de där allihopa vid slutbesiktningen och ser hur tokigt det blivit. Och då fattar de beslutet att, trots att de brutit mot regelverket och inte byggt som man ska, låta allt vara som det är. Och varför då? För att det är byggt enl handlingarna och att ändra på det skulle kosta Trv mer pengar. Skulle det varit fel av entreprenören drabbar ju ingen kostnad Trv, och skulle det varit fallet är det ju mer än häpnadsväckande att inte Trv krävde att det skulle byggas om.

 

2019-06-28 11:09   Gustaf

Vet du hur Trafikverket avtal med entreprenörer ser ut, borde det inte stå inskrivet att entreprenören ska utföra arbetet i enlighet med tex VGU? Dvs kontraktsbrott och ev rätt till påföljder om entreprenören brister där?

 

2019-06-28 08:27   Krister Isaksson

Mia, ja det är som natt o dag mellan de två svaren. Men allt avgörs ju om platsen byggs om och att vi ser att dessa "fel och brister", dvs att man inte ens följer sitt eget regelverk, försvinner framöver.

 

2019-06-28 07:41   Mia

Det var ju trevligt att läsa. En stor kontrast till tidigare svar från Trafikverket där de erkänner fel - "miss i kommunikationen" - men allt är ändå frid o fröjd. Tyvärr vågar jag inte hoppas på att platsen byggs om. Inte heller på att detta tydliga besked får effekt vidare i organisationen. Krävs en ordentlig "utrensning" och "uppsträckning" för att det ska ske.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!