Cykel och kollektivtrafik – upplever vi ett paradigmskifte? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stadsgata
  92. > Stella Fare
  93. > Stockholm
  94. > Stockholms Handelskammare
  95. > Stolpar i cykelbanan
  96. > Svensk Cykling
  97. > Svängfest
  98. > Torkrum
  99. > Trafiklagstiftning
  100. > Trafikmaktordning
  101. > Trafikplanering
  102. > Trafikrapportör
  103. > Trafikregler
  104. > Trafiksignaler
  105. > Trafiksäkerhet
  106. > Trafikverket
  107. > Täby
  108. > Tävling
  109. > USA
  110. > Vintercykling
  111. > Vinterpendling
  112. > Vinterväghållning
  113. > VTI
  114. > Vägarbeten
  115. > Väjningsplikt
  116. > Västerbron
  117. > Växtlighet
  118. > Åland
  119. > Önskelista
  120. > Örbyleden

Cykel och kollektivtrafik – upplever vi ett paradigmskifte?

22 nov 2013
av: Krister Isaksson

 

Skrev ju nyligen ett inlägg om att SL här i Stockholm ska utreda möjligheten att ta med cykel i tunnelbanan. Nu kommer nästa revolutionerande nyhet vad gäller cykel och kollektivtrafik En nyhet som kanske signalerar att en påtaglig förändring vad gäller detta område. Vi finner den i Stockholmsförhandlingen som är en överenskommelse om fyra nya tunnelbanesträckningar och 78 000 bostäder. Stockholmsförhandling har träffat en överenskommelse med Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka kommun, Solna stad och Järfälla kommun.

Överenskommelsen innebär att tunnelbanan byggs ut till Nacka, Arenastaden och Barkarby samt att blå linje byggs ut till Gullmarsplan och kopplas samman med grön linje för kraftigt ökad kapacitet genom centrala Stockholm. Utbyggnaden innebär nio nya stationer och en ökad tillgänglighet till flera delar av centrala Stockholmsregionen. Utbyggnaden av tunnelbanan startar senast 2016 och de tidigaste delarna börjar trafikeras cirka år 2020.

Det som är nytt och unikt är detta, punkt nr. 6 i överenskommelsen:

”Landstinget åtar sig att tillförsäkra den markåtkomst som behövs för utbyggnaden av tunnelbanan, inklusive mark för depåer och cykelparkering, dels under byggtiden och dels under drifttiden.”

Jag har aldrig varit med om att cykelparkeringar och ansvarig för dessa har pekats ut i ett sådant tidigt skede som detta är. Här finns nu stora möjligheter att vid dessa nya stationer skapa bra, funktionella och säkra cykelparkeringar av mycket hög standard. Ett viktigt steg för att underlätta dessa kombinationsresor och öka både cykelns och kollektivtrafikens konkurrenskraft. Kanska ett eller annat cykelgarage med spektakulär design och funktion kan bli verklighet!


Kanske kommer vi att få se "Cykeläpplet" eller någon annan spektakulär design på cykelparkeringarna vid de framtida stationerna

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiofem med siffror i fältet här


Kommentarer


2013-11-26 15:50   Erik

Hej där Krister, ska du inte följa upp ang. Hägerstensvägen nu när ni lobbat bort denna cykelväg. Från nästa år ska alla cyklister tvingas ut i bilvägen för att denna klick som bor där tydligen inte kan lära sig att se sig för själva utan skyller på cyklister. Man undrar vilka som bor där när de ha rsådan makt att stänga bilvägar och cykelvägar, har aldrig varit med om något liknande själviskt beteende någon annanstans i stockholm.

 

2013-11-25 12:13   Krister Isaksson

Jonas, ja det är verkligen lovande. Att redan nu ta höjd och peka ut ansvarig för cykelparkeringar är glädjande. Nu finns inte så mycket att skylla på kan man ju hoppas...
Retroaktiv, ja det vore roligt och spännande att se hur det skulle bli!

 

2013-11-25 07:18   Jonas Bergström

Låter lovande!
Som det ser ut nu vid många stationer önskar jag att denna skrivning gäller retroaktivt! Det är mängder av cyklar och få för cykelställ. Många gånger cykelställ där man inte kan låsa fast cykeln i. Det finns sällan tak över cykelparkeringen. Brukar cykla till Liljeholmen och Bagarmossen, ett skämt vad gäller cykelparkering.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!