Cykel och vägarbeten – nu händer det saker! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Cykel och vägarbeten – nu händer det saker!

8 sep 2017
av: Krister Isaksson

Precis fått information från Trafikkontoret i Stockholm att de under perioden 13 – 22 september kommer att demonstrera ny och cykelanpassat trafikanordningsmaterial vid tre platser i söderort. Det är ett samarbete med företagen ATA, ProVia, Ramirent och Jonsered.

Arbetet är en del i att ta fram en ny policy för hantering av gående och cyklister vid vägarbeten. För att nå framgång i detta arbete behövs ny och innovativ trafikanordningsmateriel som är anpassat efter gående och cyklisters behov och förutsättningar.

De tre platserna för demonstrationen ligger i Årsta, platserna är:

  1. Södertäljevägen/Årstabergsvägen
  2. Gång- och cykelvägen vid Bolidenplan
  3. Gång- och cykelvägen utmed Simlångsvägen

Bra och viktigt att detta arbete nu har startat. Det är ju något jag har efterfrågat flera gånger här på bloggen. Cyklister, följt av gående, har det högsta antalet skadade vid vägarbetsområden. Ska bli spännande att följa detta arbete och se vad man kommer fram till och vilka lösningar som har störst potential att bli framgångsrika.

Så har ni möjlighet, ge er ut och testa dessa platser i södra Stockholm under tiden 13 – 22 september. Hör gärna av er med eventuella synpunkter!

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugonio med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-09-14 15:21   Arne B

Jag har cyklat förbi alla tre. 1 och 3 upplevde jag som snarlika. 2:an är svårkommenterad då passagen redan tidigare var uppdelad mellan fotgängare och cyklister på samma sätt. Nu var det mest brandgula staket och mattor. Jag upplevde det som oklart vad som gällde för mig som cyklist.

Det är svårt att göra en bedömning av hur bra lösningarna fungerar eftersom igenkänning saknas. Det är helt enkelt svårt att intuitivt förstå var man ska cykla. Varför förvarnas man inte? Jag föreslår tydliga färgmarkeringar med pilar i marken i god tid. Vid 3:an är det svårt att veta vilken sida som är avsedd för cyklar respektive fotgängare innan man redan är inne i arbetsområdet.

 

2017-09-12 08:28   Fredrik

Jag cyklade förbi nummer 3 idag. Skillnaden mot "vanliga" vägarbeten var vaddering på änden av den stora betongblocksmuren som var utplacerad. Är det inte lättare att istället ställa dit något annat än betongblock som kanske inte kräver vaddering i samma utsträckning?

 

2017-09-09 10:36   Erik Johansson

Ska bli intressant att prova, hoppas det är ett stort steg.

Men.... Största problemet beror på dåliga TA planer, skyltar som sitter fel eller i onödan eller inga avspärrningar alls, alltså mjuka problem som inte rättas med nya sätt att spärra av. När man måste ignorera varningsskyltar dagligen så är något fel och kommer innebära en olycka någon gång i framtiden.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!