Cykeln får inte plats! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stadsgata
  92. > Stella Fare
  93. > Stockholm
  94. > Stockholms Handelskammare
  95. > Stolpar i cykelbanan
  96. > Svensk Cykling
  97. > Svängfest
  98. > Torkrum
  99. > Trafiklagstiftning
  100. > Trafikmaktordning
  101. > Trafikplanering
  102. > Trafikrapportör
  103. > Trafikregler
  104. > Trafiksignaler
  105. > Trafiksäkerhet
  106. > Trafikverket
  107. > Täby
  108. > Tävling
  109. > USA
  110. > Vintercykling
  111. > Vinterpendling
  112. > Vinterväghållning
  113. > VTI
  114. > Vägarbeten
  115. > Väjningsplikt
  116. > Västerbron
  117. > Växtlighet
  118. > Åland
  119. > Önskelista
  120. > Örbyleden

Cykeln får inte plats!

10 sep 2012
av: Krister Isaksson

 

Fick en inbjudan till ett frukostseminarium den 14 september hos Stockholms Handelskammare. På seminariet kommer de ge svaret på vilka trafiklösningar som krävs för ett växande Stockholm. Handelskammaren har ju tagit fram en rapport, ”Trafiklösningar för ett växande Stockholm" som jag tidigare bloggat om några gånger (1 och 2). Självklart vet Handelskammaren, som ju är en trafikexpert utav guds nåde, vad som krävs!

Kan inte låta bli att än en gång återge vad de säger om cykel och denna gång kommentera det från ett litet annat håll. ”Ökat utrymme för cyklar i trafikmiljön innebär att det ändå måste finnas plats för cyklisterna när de väljer andra transportslag. En cykel tar mindre plats än en bil men mer plats än en kollektivresenär, inte minst genom att cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar. Därför är det tveksamt om utbyggnad av cykelbanor och cykelparkeringar innebär ett maximaltutnyttjande av trafikytorna."

Vilken analys och slutsats! "…cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar.”  Och när vi åker bil och stannar, det genererar inte ett behov av uppställningsplatser för bilar?

Anna Wersäll, här har du lite bilder på vilka trafikytor som krävs för olika transportslag:

Foto: Stadt Münster


Foto: Gävle kommun

Vill vi maximalutnyttja så kan vi ju tvinga folk att använda vikcyklar så får vi in 42 st på samma yta som en bil! Tänk er, 42 personers parkeringsbehov istället för 1 person!

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiotre med siffror i fältet här


Kommentarer


2012-09-14 07:21   Krister Isaksson

StefanC, visst är det en variation i cykelflödet över året. De studier som Trafikkontoret, VTI mfl gjort på detta område visar att man främst slutar cykla på vintern pga väglaget, inte kylan. Så det är ju precis som du säger att det finns en hel del att göra. Framför allt handlar det om att förbättra metod, teknik och rutiner för snö- och halkbekämpning. Och här har Anna Niska på VTI visat om och om igen vad som kan göras! Och det är ju inte konstigt att vintercyklandet sjunker i Stockholm så bedrövlig som vinterväghållningen är för cyklister (och gående), ni kan ju fundera på hur mycket biltrafiken skulle minska om staden snöröjde gatorna med samma standard som de snöröjer cykelbanorna. Det finns en handbok med ett helt avsnitt om detta som Trafikverket/SKL givit ut: http://www.trafikverket.se/PageFiles/35571/gcm_handbok.pdf
Bara att läsa, lära och sätta igång!

 

2012-09-13 14:36   StefanC

De har en liten poäng med att årstidsvariationerna ät rätt stora för cyklingen, men då skulle man kunna fundera hur man kan skulle kunna minska variationerna så att fler även cyklar på vintern. Det är glädjande att dubbdäcken säljer bättre och bättre, men dubbdäcken hjälper inte om snöröjningen falerar. Och ta upp sanden om den nu måste spridas ut. Det finns säkert en massa andra åtgärder som skulel kunna öka vintercyklingen.

 

2012-09-11 21:01   Johannes Westlund

Tänkte bidra med siffror på bilåkande. För rusningstrafik i Göteborg gäller talet 1.2, i varje fall är det vad forskare vid Chalmers påstått (vill minnas att det t o m var John Holmberg som påstod det men är osäker). Alltså: 1.2 personer per bil i rusningstrafiken.

Vidare är bilden med vikcyklar lite orättvis av ett annat skäl. Bilarna kräver betydligt mer yta för att svänga in och ut ur parkeringsfickorna, något som inte åskådliggörs. Inte heller åskådliggörs att man kan stapla cyklar i flera dimensioner via innovativa tekniska lösningar vilket ger ännu bättre utnyttjande av marken samt reducerar behovet av manöveryta per plats.

 

2012-09-11 18:20   Jonatan florén

De flesta bilarna kör det trots allt bara en i, och sällan åker jag fullsatt buss (åker ej i rusningstider - göteborg/ulricehamn/jönköping)

 

2012-09-11 11:19   Boris

I de flesta bilar åker en eller två personer. Elller?

 

2012-09-10 22:30   Joel

Tipsa Handelskammaren om Gikens parkeringslösning för cyklar :)

http://www.giken.com/en/developments/eco_cycle/operation

http://www.youtube.com/watch?v=iMLYwtPwjzY

 

2012-09-10 16:19   johan

den nedersta bilden:

går det ju inte att komma åt sin cykel, dessutom tar bilar fler än 1 person. går inte att ta genvägar bara för att avsikten är god.

 

2012-09-10 13:25   Krister Isaksson

manne, tack för tipset och jag följer Christer Ljungbergs blogg. Jag tar ju upp en studie och liknande resonemang i denna blogg: http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/vill-de-inte-fa-nya-kunder.htm
Det är inte alltid lätt med förändring!

 

2012-09-10 13:21   Sara G

Intressant att man här har insett att det finns saker att göra för förbättring av Stockholms trafiken.Dessvärre verkar det som att tänka om" eller "tänka nytt" är för jobbigt. Istället för att anta utmaningen ser man istället problem. Dagens fantastiska teknik gör det möjligt,för många av oss, att söka, hitta inspiration på nätet. I detta fall finns mycket att titta på, lära av. Genom att titta på större städer och se hur de agerar. Detta är verkligen bakåt strävande, tråkig inställning...

 

2012-09-10 11:37   manne

vet inte om du följer Trivectors Christer Ljungbergs blogg. I maj skrev han på samma tema och hävdade bla. att " Och forskning visar att använder man ytan från en parkeringsplats för en bil att parkera cyklar på så ökar butikernas omsättning"
Det borde handelskammaren kolla upp tycker jag!
Här finner du bloggen http://www.ljungbergsblogg.blogspot.se/2012_05_01_archive.html

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!