Cykeln måste fram, gör hål i huset! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Cykeln måste fram, gör hål i huset!

22 okt 2013
av: Krister Isaksson

 

Stockholms trafikborgarråd upprepar ofta att det är trångt om utrymme i staden, att cykelinfrastruktur inte får plats och att: "Vi kan inte riva hus för att få fram mer cykelbanor, det kommer fortfarande att vara trångt att cykla i innerstaden."

Men vi behöver inte riva hus för att få fram mer cykelbanor! Vi kan göra hål i husen istället.

Återigen kan vi lära oss av holländarna hur man prioriterar cykeltrafik och ser till att det blir bra och väl fungerande cykelinfrastruktur. De river inte hus, de gör hål i dem!


Den ursprungliga järnvägsbron med dess två torn


Ett hål i ett av tornen där cykelbanan passerar genom. Så kan man också göra.

Så gjorde de när de byggde cykelbron ’Snelbinder’ i Nijmegen. En cykelbro som är 2 km lång, en av landets längsta, och går över floden Waal. Cykelbron monterades på den ursprungliga järnvägsbron som byggdes 1879. 2004 stod cykelbron klar och invigdes av dåvarande transportministern.

Så sätt i gång era hjärnceller och fundera var detta skulle vara möjligt i era städer!

 

Källa och bilder: BicycleDutch

 

Relaterade inlägg:

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextioett med siffror i fältet här


Kommentarer


2013-11-14 21:39   (anonym)

Och så bred cykelbanan är! Det är ju så att man får plats med en fyrfilig svensk cykelbana OCH en dubbelriktad gångbana ju!

 

2013-11-05 23:22   Anders Olsson

men då är de tvungna att flytta till väsby o ta bilen in till stan? Är inte det optimala att folk bor där de arbetar?

 

2013-11-05 20:33   Krister Isaksson

Anders, och om vi ska vara riktigt allvarliga så vid större väg- och spårprojekt är det inte helt ovanligt med både köp av mark och fastigheter. Går att göra för cykel också.

 

2013-11-05 20:30   Krister Isaksson

Anders, tvångsförflyttning och internering är möjliga lösningar! ;-) Inlägget är tänkt att visa att det finns mängder av olika lösningar för att få plats med cykeln i staden. Att inte nöja sig med besked som "vi har den stad vi har". Med vilja, mod och kreativitet går det att åstadkomma mycket.

 

2013-11-05 18:19   Anders Olsson

Hur tänker du med dem som bor i husen som du ska göra hål i?

 

2013-11-05 14:26   Krister Isaksson

Jon, ja det finns mycket att hämta därifrån. Det svåra att hämta är mentaliteten, inställningen som de har när det gäller cykeln och dess roll i transportsystemet...

 

2013-11-05 13:10   Jon Jogensjö

Bra exempel från Holland

 

2013-10-29 22:08   Dmitri F

Vi får väl vara tacksamma för smulorna som vanligt :-/

 

2013-10-29 11:16   Krister Isaksson

Ulrika, banan du beskriver är en serviceväg för drift- och underhållsfordon, inte en gång- och cykelbana.

Det särskilda objektet i cykelplanen har stor potential, om nu någon har modet och kraften att driva det. Så som man gör i Holland...

 

2013-10-29 09:16   Ulrika

Årstabron har en bana även på östra sidan, men där tog nog pengarna slut, för det finns ingen anslutning. Det finns alltså en dyr bana som skulle göra det möjligt att separera G och C, men det finns ingen möjlighet att ta sig dit. Fascinerande resursslöseri. Hoppas på det "särskilda objektet" som finns i cykelplanen. Parallellt med järnvägen så går det en streckad linje som en önskedröm om en framtida snabbcykelväg. Alltid okommenterad och otidsplanerad..

 

2013-10-28 07:54   Krister Isaksson

Dmitri, ja det är smalt på bron. Från början skulle det inte bli någon gc-bana överhuvudtaget. Banverket tänkte bara göra en tågbro, de sysslade inte med cykel! Sen blev det "förhandlingar" och staden fick hosta upp si så där 25-30 mnkr för att lägga till en gc-bana. Så här med facit i hand skulle den gjorts 3 meter bredare och med separation mellan G och C. Vidare skulle lite mer möda och omtanke lagts på anslutningarna på var sida bron.

 

2013-10-28 01:46   Dmitri F

Humöret styrde inlägget. Jag menade faktiskt mest bredden och uppdelningen mellan gående och cyklister.

Jag har nog läst om den där trätrappan någonstans, minns jag nu. Tragiskt att det krävdes vandalism för att den skulle bli till ;-)

 

2013-10-27 09:04   Krister Isaksson

Dmitri, verkligen natt och dag. Men du har lite fel ang Årstabron! ;-) Några år efter att bron var klar byggdes en liten trätrappa, staketet (som hela tiden klipptes upp) togs bort och vips så var en genare och bättre förbindelse skapad för gående på södra sidan. Skulle ju lika väl gå att göra en cykelramp istället för som nu cykla en omväg.

 

2013-10-27 02:16   Dmitri F

Såg precis att det var faktiskt gångväg på bron också - självklart tydligt separerad från cykelbanan med nivåskillnad, färg och materialskillnad - men för att gående ska slippa gå upp för långa cykelramper har man byggt rulltrappor till gångvägen. (jämför med årstabron - som dag och natt!)

 

2013-10-27 02:11   Dmitri F

Ser också ut som det är ljuddämpande glas längs med hela bron, så att cyklister slipper störas av tågen...

 

2013-10-24 21:00   Krister Isaksson

Robert, ja förändringar väcker många känslor. Inte alltid grundade på kunskap och fakta...

 

2013-10-24 20:30   Robert

Här har vi ju inte bara bilisterna att tampas med (jag menar då bilister i en ideologisk mening), i Stockholm leder ju dessutom minsta förändring av något som är äldre än tio år till ramaskri bland nimbyiterna.

 

2013-10-23 14:51   Mia Linde

Underbart! Förstår mer och mer varför du ofta lyfter fram Holland i din blogg. Vilket synsätt på cykel de har, vilka investeringar de är redo att göra. Som att vara på en annan planet när man jfr med Sverige...

 

2013-10-23 06:05   Krister Isaksson

Dmitri, ja det är en tämligen vanlig lösning de använder sig av. Skulle vara fullt möjlig även här.

 

2013-10-23 01:40   Dmitri F

Värt att se också att man inte har gjort en "gångväg", så att cykelbanan kan bli så bred som möjligt. Man får fortfarande gå på cykelbanan så klart, men vem vill göra det när det är så smidigt att cykla?

 

2013-10-22 17:01   Johan

Underbart, vilken kreativitet, vilken vilja, vilket fokus på cykel. Börjar förstå varför du så ofta hänvisar till Holland!

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!