Cykeln snabbast (igen) - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Cykeln snabbast (igen)

19 maj 2015
av: Krister Isaksson

 

I morse var det ett inslag i SVT, en ”tävling” mellan cykel och kollektivtrafik. Mellan Huddinge i södra Storstockholm och Hornstull på Södermalm skulle Mattias Bengtsson Byström cykla och samma sträcka skulle SVT-reportern Emil Hellerud åka kollektivt. En sträcka på ca 11,5 km att cykla. Det hela slutade med att Mattias stod och väntade på Emil vid tunnelbanan i Hornstull, nyduschad och ombytt. Cykelresan tog 25 minuter, resan med kollektivtrafik tog 45 minuter - utklassning!

Cykeln är konkurrenskraftig mot både bil och kollektivtrafik på resor upp till ca 15-20 km. Särskilt i rusningstrafiken. Det kan illustreras genom denna kartbild:

Tänk om det sedan fanns ett riktigt bra regionalt cykelvägnät. Väl anpassat och utformat för cykeltrafik. Hur snabbt och enkelt skulle det då inte vara att cykla! Till liten kostnad för samhället och till stor nytta för samhället.

Här kan du se inslaget i SVT.

Nästa gång hoppas vi att SVT tar med en bil och förare i tävlingen!

 

Andra inslag där cykeln är snabbast:

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiotre med siffror i fältet här


Kommentarer


2018-04-27 12:02   Tobias Carlén

Man hänger några kostymer och ett gäng strukna skjortot på jobbet och duschar där. Visst, det finns säkert en del som OMÖJLIGT kan hitta en enda dörr att hänga lite kläder bakom och ABSOLUT INTE kan komma åt en dusch på jobbet, men för ganska många går det faktiskt att lösa. Eller också finns en gym nära jobbet och genom att lösa medlemskap och lite smörande kan du få hänga några kostymer där.

 

2015-05-20 20:16   Magnus Billberger

Johan: intressant läsning. Jag kan känna igen mig mycket väl i ditt resonemang. Jag kunde ha sagt ungefär samma sak för 3-4 år sedan. För 3 år sedan blev jag osvettig el-cyklist vilket var ett intressant lyft. Numera står dock el-cykeln för mindre än hälften av resorna bara för att det är så skönt att cykla. Jag har successivt blivit starkare cyklist och jag har hittat former vad gäller klädsel mm.

Jag tror att man generellt kan säga att den som börjar cykelpendla en längre sträcka kommer att gå igenom en flerårig utvecklande process i många avseenden. Idag t ex snittade jag över 32 km/h på hemvägen vilket jag för 3-4 år sedan hade betraktat som löjligt orealistiskt.

 

2015-05-20 10:18   Johan

Problemet med reportaget är att cyklisten håller en genomsnittshastighet på 27 km/h. Om vi antar att han måste stanna ibland och manövrera i innerstaden så är den praktiska snitthastigheten över 30 km/h, vilket är att betrakta som extremt högt med tanke på den cykel som används (upprätt ställning).

Dusch är absolut nödvändigt och man måste dessutom vara ganska vältränad. Total tidsåtgång är säkert lägre, men bara om man räknar bort tiden för dusch hemma.

Jag har 19 km till jobbet och jag hade gärna cykelpendlat 1-2 ggr i veckan, men vad cykelentusiaster (varav jag själv är en) gärna bortser från är att vissa personer måste/bör vara snyggt klädda på jobbet. Jag vill inte vika ner min kostym i en ryggsäck. Inte heller vill jag lämna den på kontoret och då återstår därmed endast kollektivtrafiken som alternativ.

MEN, med en elcykel så kan jag ta mig 19 km snabbt utan att duscha och det blir därför med en sådan som jag kommer att förena mig med alla pendlande cykelhjältar (utom när det regnar).

 

2015-05-19 22:31   Magnus Billberger

Heja, heja!
Jag pendlar 24 km enkel resa och har kommit fram till att cykeln inte bara är konkurrenskraftig utan vida överlägsen alternativen. Det blir missvisande att bara räkna minuter. På cykeln blir hjärnan syresatt man hamnar i ett kreativt tillstånd. Jag utför ofta en dryg halvtimmes högkvalitativt arbete på mina pendelresor. Mervärdena för hälsan behöver knappast nämnas.

 

2015-05-19 18:33   Mattias Bengtsson Byström

Tack för viktig kunskap och bra inlägg i debatten som vanligt Krister!
Nu har inslagets webbartikel närmare 500 delningar och diskuteras i flera forum, bland andra i Cyklistbubblan på Facebook med listor över cykelsträckor versus kollektivtrafiken: https://www.facebook.com/groups/cyklistbubblan/permalink/928003330583423/

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!