Cykelstad i växtklass! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Cykelstad i växtklass!

3 sep 2014
av: Krister Isaksson

 

Vem, jag frågar vem, kommer på den otroligt korkade idén att göra en bullerskärm av torvblock för att det ska växa i den – utmed en cykelbana?

Bullerskärmen är full av brännässlor samt hallon- och nyponbuskar med taggar. En bit in på säsongen växer de 1-2 meter in i cykelvägen. Varje år likadant. Jag felanmäler gång på gång, varje år, långt i förväg, men varje år likadant, det växer långt in i cykelvägen - då först röjs bullerskärmen...


Hej och välkommen till cykelstad i världsklass - här bränner vi dig med brännässlor och sticker dig med nyponbuskar!


Nyröjt!


Pendlingsstråk i världsklass!


Inte ens när det är röjt är det ett cykelstråk i världsklass och uppfyller inte de kriterier som anges för pendlingsstråk i Stockholms cykelplan

Detta är inte något perifert litet cykelstråk, det är ett så kallat pendlingsstråk utmed Nynäsvägen i södra Stockholm. Dessa stråk ska motsvara de stora trafiklederna för biltrafiken. Eller som det står i Stockholms cykelplan: ”Ett pendlingsstråk ska vara bekvämt och säkert att cykla på. Detta innebär tillräcklig bredd för att medge omkörning, generösa kurvradier, bra sikt och god framkomlighet.”

För några veckor sedan stötte jag på den så kallade cykeljouren som finns här i staden. En cykeljour som ska utveckla drift och underhåll på de prioriterade cykelbanorna i söderort och västerort.

Föraren berättade för mig att de har inte resurser att röja en så omfattande växtlighet på en så lång sträcka (ca 250 meter). Han berättade att även DE har felanmält sträckan via stadens felanmälningsapp en längre tid men inget händer. Fast det är ju fel, det ser ni ju på bilderrna ovan, det är ju röjt nu, det tog bara någon månad. Som det gör varje år...

Det är verkligen världsklass på växtligheten i min stad

 

Relaterade inlägg:

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet arton med siffror i fältet här


Kommentarer


2014-09-17 07:40   Krister Isaksson

Jonas. din video visar exakt vad det handlar om. Vi ser här vad väghållarens slappa inställning innebär, fara för dem som brukar systemet. Visst vi kan ju alltid vända på det och säga att du ska framföra din cykel som att det alltid kan dyka upp något oväntat...

 

2014-09-16 20:39   Jonas

Är det detta du vill undvika: http://youtu.be/fHLu0jsL0aQ
Alltid kul när det bjuds på lite spänning i vardagen ;)

 

2014-09-08 06:15   Krister Isaksson

Mikael, får ju konstatera att detta är inte särskilt högt prioriterat i verksamheten, det blir som det blir...

 

2014-09-07 10:53   Mikael Karlberg

När man ser dessa bilder så slår det mig att det är uppenbarligen inte bristen på pengar det handlar om. Sträckan åtgärdas ju efter upprepade påstötningar, då har ju förhållandena bedömts som dåliga och pengar för insatsen finns. Vad är det då som gör att det överhuvudtaget blir som det blir på sträckan? Att det först efter påstötningar åtgärdas? Uppenbarligen återkommer detta varje år så det är inte på något sätt okänt för kommunen. Kan inte dra någon annan slutsats än att kommunen inte bryr sig särskilt mycket. Man använder allmänheten som varningsklocka och inventerar inte själva förhållandena och lägger upp en plan för effektiv växtröjning som innebär säkra och trygga förhållanden för de som går och cyklar. Har ansvariga inte större yrkesstolthet än så?

 

2014-09-05 08:57   Krister Isaksson

Bitte, visst är det så och vi upplever ju sällan (aldrig?) samma knölighet när vi färdas med bil över kommungränser. Full fart från Värmdö, raka spåret mot city, flera filer, planskildheter, väl skyltat, fin asfalt, bra snöröjning, bra belysning...
Varför i hela friden cyklar jag?

 

2014-09-05 07:26   Bitte

Tack för det Krister, nu är det tre kommuner som är iblandade i min pendlarväg så det gör det väl lite extra "knöligt".

 

2014-09-05 05:53   Krister Isaksson

Bitte, har twittrat Nacka ang din kommentar. Får se om vi får någon reaktion/svar!

 

2014-09-04 19:04   Bitte Håf

Till och med utan bullerskydd så är vägen förbi Boo backe och ut mot Gustavsberg lika illa. När de väl har rensat så lägger de förstås riset i cykelbanan. Gångtrafikanterna har knappt utrymme att gå på och cykelbanan har spännande inslag av velodromliknande partier men på rak väg vilket gör höstlöv och frost på till en färd med "skräckblandad förtjusning". Sen är alla överfarter, underfarter, farliga svängar, dålig sikt efter varje tunnel, osv, något som tyvärr gör att jag ofta väljer bort pendlingen på cykel. Jag har skrivit till Nacka kommun för något år sedan, och som ville ha synpunkter, men har inte sett eller hört något om resultat.

 

2014-09-04 13:56   Krister Isaksson

Jonatan, verkligen, den är smal, svänger hit o dit, onödigt kuperad, mycket växtlighet. Visst kan man stänga av bevattningen, men uppenbarligen tycker staden det är viktigare med en grön och frodig bullervall än säkerhet och framkomlighet för cyklister (och gående). Lösningen med denna typ av bullervall i direkt anslutning till en cykelväg är ju minst sagt korkad...

 

2014-09-04 13:45   Jonatan

Det där kan mycket väl vara en av de sämst byggda sträckorna på vägen från Farsta in till stan, och då finns det ju lite att välja på.

Det borde väl dessutom gå att stänga av bevattningen på bullerskärmen, så kanske det inte växer så mycket?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!