Cykeltrafiken får det som blir över - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Sollentuna
  90. > Solna
  91. > Sopsaltning
  92. > Sportcyklist
  93. > Stadsgata
  94. > Stella Fare
  95. > Stockholm
  96. > Stockholms Handelskammare
  97. > Stolpar i cykelbanan
  98. > Svensk Cykling
  99. > Svängfest
  100. > Torkrum
  101. > Trafiklagstiftning
  102. > Trafikmaktordning
  103. > Trafikplanering
  104. > Trafikrapportör
  105. > Trafikregler
  106. > Trafiksignaler
  107. > Trafiksäkerhet
  108. > Trafikverket
  109. > Täby
  110. > Tävling
  111. > USA
  112. > Vintercykling
  113. > Vinterpendling
  114. > Vinterväghållning
  115. > VTI
  116. > Vägarbeten
  117. > Väjningsplikt
  118. > Västerbron
  119. > Växtlighet
  120. > Åland
  121. > Önskelista
  122. > Örbyleden

Cykeltrafiken får det som blir över

11 maj 2015
av: Krister Isaksson

 

Det blir inte mycket tydligare än så här. Bilderna är från 30- och 40-talet i Stockholm och visar Riddarholmskanalen och Munkbron.

 
Riddarholmskanalen, båtar förtöjda vid den smala kajen. Foto: Stockholmskällan


Riddarholmskanalen och Munkbron, fullt av människor som cyklar. Foto: Stockholmskällan

När cykeltrafiken ska få plats i våra städer så får den många gånger ta det som blir över. Som i detta fall, en kaj som inte längre är i drift då kanalen sedan länge försvunnit. En kaj som inte byggts för fordonstrafik och då inte heller är särskilt lämpad för cykeltrafik. Men hej, cykelbanan tar ju inte yta från eller påverkar biltrafiken så då är det ju ok. En biltrafik som för övrigt har 10 stycken körfält i detta snitt, dvs cirka 40-45 meter.

Cykeltrafiken får nöja sig med en yta på 2.2 meter, dubbelriktat...


Kajen som blev cykelbana. Nu ett av Stockholms mest trafikerade cykelstråk... Foto: SBK


Foto: Luca Mara


Foto: Joakim von Scheele


Inte så ofta vi ser en mur sticka rakt ut i ett körfält för biltrafiken. Men där cykeltrafiken ska färdas... Foto: Joakim von Scheele

Vågar vi hoppas på en förändring och en förbättring av detta högfrekventerade cykelstråk inom kort?

Varför inte en helt ny cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken. Som cykelslangen i Köpenhamn. Om inte det passar så går det ju alltid att ta körfält på Centralbron eller Munkbron och göra till bra cykelbanor. Enkelt om man vill.

 

Relaterade inlägg:

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtionio med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-06-15 07:40   Krister Isaksson

Rebecca, efter att jag skrev detta inlägg har Trafikkontoret fått i uppdrag att utreda en cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken. Du kan läsa mer här: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/cykel-i-stockholm-ljus-i-tunneln.htm

 

2016-06-08 11:15   Rebecca Nordenstam

Hej!

Jag cyklar med fasa denna sträckning två ggr om dagen i rusningstrafik och cykelvägen är verkligen underdimensionerad. Nu var det ett år sedan du skrev det här inlägget. Har du hört något om kommunen planerar att åtgärda cykelvägen på något sätt? / Rebecca

 

2015-05-19 07:43   Krister Isaksson

Franz, kallas utveckling och framsteg! ;-)

 

2015-05-18 20:55   Franz

Näää, vad deprimerande. Där det numera är en brusande trafikapparat med en mörkgrön gegga av valaffischer och plastpåsar fanns alltså träd och båtar för inte så länge sen? Nu kommer det ju bli ännu jobbigare att passera där på väg till jobbet.

 

2015-05-13 11:28   micke

jag röstar för en bojkott av cykelbanan och att alla som cyklar där istället väljer bilfilen, då kanske det händer något.

 

2015-05-13 11:27   micke

klagade på denna sträcka till staden.
De vassa kanterna på räcket.
Skarven i marken.
Lamporna i huvudhöjd. osv osv.

fick som svar.

Vi är medvetna om att det är trångt på platsen men vi har på kort sikt inga planer på några åtgärder. Att bredda cykelbanan längs Munkbron är komplicerat då Gamla stan är en känslig miljö och det är ont om utrymme. Räcket är speciellt formgivet för platsen och vi kommer inte att åtgärda det.

speciellt formgivet för. . . vad?

 

2015-05-13 11:27   micke

klagade på denna sträcka till staden.
De vassa kanterna på räcket.
Skarven i marken.
Lamporna i huvudhöjd. osv osv.

fick som svar.

Vi är medvetna om att det är trångt på platsen men vi har på kort sikt inga planer på några åtgärder. Att bredda cykelbanan längs Munkbron är komplicerat då Gamla stan är en känslig miljö och det är ont om utrymme. Räcket är speciellt formgivet för platsen och vi kommer inte att åtgärda det.

speciellt formgivet för. . . vad?

 

2015-05-12 23:03   Simon

Lite off topic, och nu tittar jag nog på de svartvita bilderna med romantiska ögon, men rackarns vad vackert det var på den tiden. Utan centralbron också.

 

2015-05-12 10:46   John

Nyckelfrasen är dessvärre "om man vill". Men finns det liv finns det hopp heter det ju. Problemet är att dylika konstruktioner utgör ett hot mot liv. Både cykellivet och det faktiska.

 

2015-05-12 00:16   Erik Johansson

Anders M. Jo då det går, men jag brukar stanna med min lådcykel här om saker blir komplicerat.

Munkbroleden är lågtrafikerad, men Riddarhusgränd är trång och ljusreglerad.

 

2015-05-11 22:44   Niklas K

Jag har bara turiståkt på denna sträcka och tyckte den var väl smal. Att den sedan är en huvudled i Stockholm är ju skrämmande vad dåligt hanterad cykeltrafiken är. Idén med en bro rakt över är mycket spännande tycker jag. Ett sätt att snabba upp cykeltransporter på många ställen i flera städer.

 

2015-05-11 22:41   Krister Isaksson

Arne B, tekniskt är det nog fullt möjligt. Misstänker dock att problemet ligger på ett annat plan, nämligen att vattenspegeln minskar. Brukar inte vara populärt....

 

2015-05-11 18:34   Fredrik Jönsson

Jo, man borde rimligen kunna plocka ett körfält. Gestalta om det hela så att det inte bara blir en förbifart så lär ju fastigheterna intill öka en del i värde

 

2015-05-11 18:29   Arne B

De få gånger jag passerar sträckan cyklar på den breda vägen som heter Munkbron. Den där cykelvägen borde straffcyklas av Stockholms trafikansvariga - i rusningstrafik ;-)

Borde det inte gå att få till en metallkonstruktion ut i vattnet eller fäst i kajen som breddar passagen. Vad tror du Krister?

 

2015-05-11 14:46   Krister Isaksson

Anders M, den är verkligen inte rolig den här sträckan. Jag själv cyklar gärna omvägar för att undvika sträckan i rusningstid...

 

2015-05-11 14:09   Anders M

Jag hatar den där sträckan! Tyvärr är jag tvungen att stå för två av de snart tiotusen (enligt cykelräknaren vid T Gamla Stan) passagerna varje dygn.

I praktiken är den ännu smalare än den förefaller att vara eftersom man inte har asfalterat hela bredden, utan lämnat en kantsten - alldeles säkert av estetiska skäl. Synd bara att de enda som ser stenen är vi cyklister, som inte vågar gå ut till höger vid möte eftersom vi riskerar att spåra i skarven och ramla, varpå vi skulle kunna göra oss väldigt illa på de vassa metallkanterna i räcket. Ett räcke som också helt i onödan inkräktar på ytan genom att skjuta in en decimeter (något som förvisso inte är ett problem så länge skarven i asfalten ändå hindrar oss från att komma nära det).

Kan två lådcyklar över huvud taget mötas här?

Uppfarten till Munkbroleden vid Gamla Stans tunnelbana är en skymd kurva i ett plötsligt och ganska kraftigt motlut. Ibland känns det som att bara försynen räddar en från en saftig frontalkollision när man kommer "uppifrån" och någon håller på att frustrationscykla om en långsammare cyklist som man har legat bakom hela sträckan och som nu har fastnat i backen. Två meter efter att nålsögat har passerats ansluter cyklister som kommer från bilvägen. Med "ansluter" menas att de leds rakt in i mötande cykelfil. Här någonstans finns ett övergångsställe också, men det har jag i ärlighetens namn sällan tid att reflektera över.

När det ösregnar blir det riktigt roligt! Notera räcket mot bilvägen uppe på muren på den näst sista bilden. Vart tar vatten från pölar på gatan vägen när det stänks upp av biltrafiken? Jo, det som inte blir kanaliserat rakt in i ditt ansikte återförs till nästa fordon...

Joggare och fotgängare som inte har begripit eller som inte bryr sig om att de inte har där att göra spär på kaoset ytterligare. Här får man välja vilka man ska bli frustrerad på - det är inte enkelt att som fotgängargäst i vår trafikverklighet lista ut hur det är tänkt att man ska ta sig från T Gamla Stan till Riddarholmen och ibland möter man stackare som förirrade sig ner på cykelvägen under ett tillfälligt trafikuppehåll och som nu med all rätta ser både skamsna och vettskrämda ut.

Om det fanns ett skyddsombud för cyklister så tror jag att vederbörande skulle nödstoppa den här sträckan tills den är åtgärdad på allvar.

 

2015-05-11 13:37   Krister Isaksson

Fredrik, jo så är det. Vad tror du om denna lösning som en quick fix: Södergående cykeltrafik kvar på befintlig sträcka. Norrgående leds ut på Munkbron och Riddarhusgränd genom att man tar ett körfält.

 

2015-05-11 13:21   Fredrik Jönsson

Är det bara jag som upplever att munkbroleden är överdimensionerad i förhållande till den biltrafik som är på den? Jag är iofs sällan där i rusningstrafiken.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!