Cykeltrafiken måste väck - för biltrafikens skull. Del 2 - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till jobbet
  25. > Cykla till skolan
  26. > Cyklande barn
  27. > Danmark
  28. > Davos
  29. > Debatt
  30. > Design
  31. > Desire lines
  32. > Drift & underhåll
  33. > Däck
  34. > Elcykel
  35. > Felanmälningssystem
  36. > Framkomlighet
  37. > Gatubantning
  38. > Groningen
  39. > Grus
  40. > Gå på cykelbanan
  41. > Gång- och cykelbana
  42. > Gästbloggare
  43. > Hinder på cykelbanan
  44. > Hinderbana
  45. > Hjälm
  46. > Hjälmlag
  47. > Holland
  48. > Humor
  49. > hållbart samhälle
  50. > Kläder
  51. > kollektivtrafik
  52. > Konfliktdesign
  53. > Konst
  54. > Köpenhamn
  55. > Lastcykel
  56. > Lådcyklar
  57. > Lånecyklar
  58. > Lövhalka
  59. > Media
  60. > Miljö
  61. > Motormännen
  62. > Nacka
  63. > Nationell cykelstrategi
  64. > Nederländerna
  65. > New York
  66. > Nollvisionen
  67. > Nya Slussen
  68. > Omklädningsrum
  69. > Polisen
  70. > Politik
  71. > Popup-cykelbana
  72. > Regional cykelplan
  73. > Regionala cykelstråk
  74. > Rullstolscykel
  75. > Rödljuscykling
  76. > Samhälls- och trafikplanering
  77. > Samhällsekonomin
  78. > Shimano
  79. > Självkörande fordon
  80. > Skärmar
  81. > Snabbcykelväg
  82. > Sollentuna
  83. > Solna
  84. > Sopsaltning
  85. > Sportcyklist
  86. > Stella Fare
  87. > Stockholm
  88. > Stockholms Handelskammare
  89. > Stolpar i cykelbanan
  90. > Svensk Cykling
  91. > Svängfest
  92. > Torkrum
  93. > Trafiklagstiftning
  94. > Trafikmaktordning
  95. > Trafikplanering
  96. > Trafikrapportör
  97. > Trafikregler
  98. > Trafiksignaler
  99. > Trafiksäkerhet
  100. > Trafikverket
  101. > Täby
  102. > Tävling
  103. > USA
  104. > Vintercykling
  105. > Vinterväghållning
  106. > VTI
  107. > Vägarbeten
  108. > Väjningsplikt
  109. > Västerbron
  110. > Växtlighet
  111. > Åland
  112. > Önskelista

Cykeltrafiken måste väck - för biltrafikens skull. Del 2

27 nov 2017
av: Krister Isaksson

Fick ett mail som gör mig lite konfunderad.

Mailet är från planarkitekten för projektet Mälaräng som jag skrev om nyligen. Han informerar mig att gång- och cykeltunneln under motorvägens avfartsramp kommer att utgå och att pendlingsstråket då måste flyttas.  

”När det gäller den övriga cykelkopplingen med en GC-tunnel längs pendlingsstråken norr om trafikplatsen med en passage genom en tunnel är lösningen inte längre aktuell”

De studerar nu en annan dragning av pendlingsstråket: 

”studera en koppling söder om trafikplatsen där cykelstråket på ett parti går parallellt med den planerade lokalgatan ”Hantverksgången”.”

 Resultatet blir att det kan se ut så här:


Eventuell ny dragning av pendlingsstråket (grönt streck) då gc-tunnel utgår.

Hur ett pendlingsstråk med god standard ska korsa Murmästarvägens körbanor och rymmas på dessa lokalgator är i dagsläget oklart, mycket är så att säga redan intecknat på dessa gator:


Lokalgata med eventuellt pendlingsstråk.


Hantverksgången som nu även ska inrymma ett parallellt pendlingsstråk

Ytterligare en koppling som påverkas av att gång- och cykeltunneln nu utgår är cykelförbindelsen mellan Bredäng och Segeltorp/Fruängen. Den passerade ju tidigare genom gång- och cykeltunneln och vidare på ramp upp på bron över E4/E20. I dagsläget finns inget svar på hur den nu kommer att gå.

Jag får även information om att projektet kommer göra en detaljplan som inte omöjliggör att staden kommer tillbaka i ett senare skede och bygger en bättre cykellösning: 

"Detaljplanen för Mälaräng omöjliggör inte en sådan flyover"

 

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugonio med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-12-01 17:39   Mårten

Staden har ju valt att lägga cykelpendlar-stråket längs med E4, och då borde man ju också hålla sig till riktlinjerna för sådana.
Nu är det ju inte så trevligt att cykla längs med en bullrig motorväg.
En trevligare väg skulle vara att i stäĺlet följa Skärgårdsvägen där det redan finns cykelbana, och sedan Hägerstensvägen där det visserligen idag saknas cykelbana mellan Mälarhöjden och Axelsberg. Detta är både en snabbare och trevligare väg om man ska passera Liljeholmen.
Att fixa cykelbana på den bit i Mälarhöjden där det saknas borde vara en ganska enkel sak där dom gamla spårvagnsspåren gick, fast sen kommer man ju tiĺ den ökända passage Axelsberg-örnsberg som Krister skrivit om många gånger...

 

2017-11-29 17:52   Erik Johansson

Det blir kanske blir lättare att ta sig till och från området, kan man hoppas och det är väl positivt, även om det är sämre för genomfartstrafik från alla håll. Någon minut till på en av mina cykelvägar är väl inte så farligt, om det inte var så att nybyggnationen på andra sidan vägen gjort samma sak, och det sker vid varje nybygge utanför innerstan.

Det är lätt att glömma de ställen där de förbättrat, för man tar det som en självklarhet att det ska hålla en ok standard.

 

2017-11-28 13:24   Krister Isaksson

Peter H, så klart det går att göra en annan och bättre cykellösning på denna plats. Det skriver ju planarkitekten:
"Detaljplanen för Mälaräng omöjliggör inte en sådan flyover"

 

2017-11-27 15:10   Peter H

Det får aldrig kosta pengar att bygga rätt utan man måste slösa pengar på att bygga om. Kan man inte dra Pendlingsstråket under cirkulationsplatsen, antingen i en lång tunnel eller med en öppen rondell. Det bästa är ju dock att dra den helt rakt under bron och avfarten.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!