Cykelvägen som försvann - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till skolan
  25. > Cyklande barn
  26. > Danmark
  27. > Davos
  28. > Debatt
  29. > Design
  30. > Desire lines
  31. > Drift & underhåll
  32. > Däck
  33. > Elcykel
  34. > Felanmälningssystem
  35. > Framkomlighet
  36. > Gatubantning
  37. > Groningen
  38. > Grus
  39. > Gå på cykelbanan
  40. > Gång- och cykelbana
  41. > Gästbloggare
  42. > Hinder på cykelbanan
  43. > Hinderbana
  44. > Hjälm
  45. > Hjälmlag
  46. > Holland
  47. > Humor
  48. > hållbart samhälle
  49. > Kläder
  50. > kollektivtrafik
  51. > Konfliktdesign
  52. > Konst
  53. > Köpenhamn
  54. > Lastcykel
  55. > Lådcyklar
  56. > Lånecyklar
  57. > Lövhalka
  58. > Media
  59. > Miljö
  60. > Motormännen
  61. > Nacka
  62. > Nationell cykelstrategi
  63. > Nederländerna
  64. > New York
  65. > Nollvisionen
  66. > Nya Slussen
  67. > Omklädningsrum
  68. > Polisen
  69. > Politik
  70. > Popup-cykelbana
  71. > Regional cykelplan
  72. > Regionala cykelstråk
  73. > Rullstolscykel
  74. > Rödljuscykling
  75. > Samhälls- och trafikplanering
  76. > Samhällsekonomin
  77. > Självkörande fordon
  78. > Skärmar
  79. > Snabbcykelväg
  80. > Sollentuna
  81. > Solna
  82. > Sopsaltning
  83. > Sportcyklist
  84. > Stella Fare
  85. > Stockholm
  86. > Stockholms Handelskammare
  87. > Stolpar i cykelbanan
  88. > Svensk Cykling
  89. > Svängfest
  90. > Torkrum
  91. > Trafiklagstiftning
  92. > Trafikmaktordning
  93. > Trafikplanering
  94. > Trafikrapportör
  95. > Trafikregler
  96. > Trafiksignaler
  97. > Trafiksäkerhet
  98. > Trafikverket
  99. > Täby
  100. > Tävling
  101. > USA
  102. > Vintercykling
  103. > Vinterväghållning
  104. > VTI
  105. > Vägarbeten
  106. > Väjningsplikt
  107. > Västerbron
  108. > Växtlighet
  109. > Åland
  110. > Önskelista

Cykelvägen som försvann

13 nov 2018
av: Krister Isaksson

Det fanns en gång en cykelväg – ett så kallat huvudstråk enligt stadens cykelplan – en viktig länk i ett större och sammanhängande cykelnät. Sen skulle Idrottsförvaltningen bygga en bollplan – på cykelvägen. Sen fanns det ingen cykelväg mer. Det har nu gått nästan tre år sedan bollplanen stod klar. De som cyklar (och går) är hänvisade till att göra det i jord och lervälling - en stig som de själva cyklat och trampat upp.


Den tidigare cykelvägen år 2014 (innanför träden)


Bild från stadens cykelplan. Aktuellt område inringat med grönt. Ljusblåa streck symboliserar huvudstråk, röda streck är pendlingsstråk


Flygfoto från 2015. Foto: Stockholms stad


Flygfoto från 2016. Foto: Stockholms stad


Cykelvägen är borta. Nu finns i stället en upptrampad och uppcyklad stig av jord och lera - människans vilja att ta sig fram är stark. Är viljan att planera och bygga en vettig cykelstad lika stark undrar jag?

Människors behov att förflytta sig försvinner ju inte bara för att det kommer en bollplan i vägen. Till skillnad mot lervällingen där människor nu måste gå och cykla är ytorna som tillhör bollplanen fina och asfalterade – här ska det vara ordning och reda:


Ytan till vänster tillhör bollplanen - asfalterad och fin. Ytan till höger om stenbumlingarna är vad som är kvar av den tidigare cykelvägen - jord och lera


Vy från andra hållet. Cykelvägen bara upphör - i en salig röra av jord, lera och stenbumlingar. Inte vad som kan klassas som säker och framkomlig cykling. Och har du någon form av funktionsvariation - lycka till.

Staden informerar även på sin hemsida hur du kommer till bollplanen - med bil och var du kan parkera gratis. Det finns ingen information om hur du cyklar dit eller var du kan parkera din cykel. Det finns dock några cykelställ vid bollplanen. Men som Idrottsförvaltningen har valt att utforma området kring cykelställen är det en parkering mer för PRO och deras fordon än för att funktionellt kunna parkera cyklar där:


Stenar placerade i direkt anslutning till cykelställen gör att bara rullatorer och barncyklar kan parkera där

Man kan ju nästan få den uppfattningen att det här med cykel är något Idrottsförvaltningen fullständigt struntar i.

Det är alltså stadens Idrottsförvaltning som byggt detta. En förvaltning som finns till för att underlätta ett fysiskt aktivt liv hos medborgarna. Att återställa den upprivna cykelvägen med en ny för att underlätta en annan form av fysisk aktivitet verkar inte röra dem i ryggen - inte deras business så att säga. Inte heller att barnens cykelväg inte längre finns, eller arbetspendlarnas, eller att PRO:s medlemmar på väg till samlingslokalen vid bollplanen ska halka omkring i jord och lera. Viktigare att informera hur du tar bilen till bollplanen och var du kan parkera gratis.

Bara ett stenkast härifrån, och på samma huvudstråk, har stadens Trafikkontor nyligen gjort en mångmiljoninvestering – närmare 200 miljoner. Två nya fina cykelbroar har byggts och invigdes för lite mer än ett år sedan.


Bro nr 1. Foto: Holger Ellgaard


Bro nr 2. Foto: Holger Ellgaard


Broarna är en del av det öst-västliga huvudstråket i söderort.

Detta avsnitt på huvudstråket har länge varit en saknad länk och besvärlig passage för cykeltrafiken då man varit hänvisad till att cykla i blandtrafik med mycket tung trafik eller långa omvägar. Så på ett avsnitt av detta huvudstråk för cykeltrafiken har det byggts nytt och fint för massor av miljoner. På en annan del av stråket rivs cykelvägen upp och försvinner - du får nu i stället färdas i jord och lera. Det är som att det här med cykel vore ett nollsummespel.

Jag tycker sådant här är väldigt märkligt och sorgligt. I en stad som säger sig satsa på cykel.

 

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femton med siffror i fältet här


Kommentarer


2018-11-18 20:10   Max Berggren

Cyklade som av en händelse precis där för första gången för någon vecka sedan och reagerade instinktivt. Flytet i cyklandet helt förstört. Barn och familjer överallt så en får ta ner hastigheten rejält när en kryssar mellan gryttjepölar.

 

2018-11-15 06:53   Krister Isaksson

Erik, exakt, jag valde att inte gå in på allt elände för att hålla nere längden på inlägget. Det ska bli spännande att se vad de till slut får till på denna plats, är långt i från övertygad om att det blir acceptabelt. Och precis som du har jag fått liknande svar från staden. Svar som med all tydlighet visar vilken prioritet frågan har.

 

2018-11-14 22:03   Erik Johansson

@Victor Jag tror du måste besöka platsen, fast det kanske är svårt om du cyklat där för ett par år sedan. Det var min pendlingssträcka, den sträckan tar nu ca 10% längre tid för att man har byggt sämre cykelvägar.

Cykelbanan innan var inte perfekt men attans vad skönt det var att cykla där riktigt bra prio och bra sikt. Det är så många fel nu att jag tror inte tre-fyra sådana här blogginlägg skulle räcka för att täcka allt.

Fick detta svar när jag mailade senast till TK 2017:
"Hej Erik! Ja det stämmer att gång- och cykelvägen blev en del av byggarbetsplatsen när man anlade bollplanen. Vi har för andra gången kontaktat idrottsförvaltningen och fastighetskontoret och bett dem återställa gång- och cykelvägen efter sig. Vi avvaktar svar från dem. "

 

2018-11-14 09:17   Krister Isaksson

Victor, nej så här blir det inte för att det är trångt. Det finns fortfarande yta kvar för att göra en acceptabel cykelväg förbi bollplanen. Det är dålig planering och ett dåligt utförande som ligger bakom att det inte finns en cykelväg, inte att det är trångt.

 

2018-11-14 05:13   Victor

Det gjordes ett reportage aug 2018 i Rapport, jag inte minns fel, om skriande brist på idrottsytor i Stockholm och så här blir det tyvärr när det är trångt. Här artiklar från förra året:
www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stor-brist-pa-idrottsytor-i-stockholm
http://mitti.se/nyheter/stockholm-brist-idrottsytor
Men man borde ju asfaltera en cykelväg, det finns ju faktiskt plats.
/Cyklist sedan sommar 2017

 

2018-11-13 19:19   Krister Isaksson

Mia, håller med dig fullständigt. Det går att göra så mycket bättre. Utan att det kostar mer. Det går att bygga bollplaner, bostäder OCH bra cykelinfrastruktur. Om man vill. Och den viljan lyser många gånger med sin frånvaro.

 

2018-11-13 09:45   Mia

Så i snart tre år har människor fått klampat omkring i jord och lera? De är ju inte få heller sett till hur brett upptrampad stigen är. Tre år, och ännu ingen ny gc-väg. I norra delen, upp mot Västbergavägen/Tåhättevägen kommer de säkert "skylla" på bostadsbyggandet - de har inte velat återställa gc-vägen innan bostäderna är klara. Så under tiden är det jord, lera och stenbumlingar som gäller. Vad "motivet" vid Pliggvägen är är svårare att se, kanske ska den sträckan "samordnas" med den norra delen men det är ju horribelt om det vore anledningen. Eller så blir det ingen ny gc-väg. Om inte Trafikkontoret går in med pengar, för det ingick inte in bollplanens budget - där bara tog man och gav inget tillbaka.
Jag tycker detta är häpnadsväckande. Gång på gång visar du dessa exempel. Det byggs bra, det byggs skit, det försvinner cykelvägar - det är som du säger ett nollsummespel. Och ingen verkar veta vad den andra (förvaltningen) gör. Ingen samordning, ingen gemensam målbild. Som om att beslut fattade av kommunfullmäktige inte omfattade alla förvaltningar. "Vi kör våra egna race!" Jag mår illa när jag ser slöseriet, när jag ser hur bra det kunde bli - utan att det behöver kosta mer - utan bara genom en bättre och mer omsorgsfull planering.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!