Cyklande TV-reporter - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Cyklande TV-reporter

19 feb 2013
av: Krister Isaksson

 

I går var det ett inslag på SVTs regionala nyheter ABC som handlade om den kommande regionala cykelstrategin och cykelplanen för Stockholms län. Tänkte inte kommentera så mycket vad som togs upp i inslaget för jag tappade fokus då det genomfördes av en cyklande reporter. Hur ofta ser vi det? Utan att göra väsen av det, eller göra det fånigt utan rätt upp och ner så gjordes det på ett sätt som så många andra gör i Stockholm nu för tiden. Se även cykelbanan vid Stadshuset/Norr Mälarstrand i inslaget, asfalten är sopren för där kör ju den nya sopsaltaren! (vid 23, 58 sek samt 2min 46sek). I Solna såg det ju mer ut som det brukar göra på cykelbanorna... 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugosju med siffror i fältet här


Kommentarer


2013-02-21 10:33   Krister Isaksson

Pelle, ok och jag håller med dig ang. dubbdäck och packad snö! Det är bara det att detta förhållande med packad, hård och jämn snö är enligt min erfarenhet mycket sällsynt i Stockholm och övriga halva delen av Sverige. Ständiga temperaturväxlingar, nederbörd i form av snö och regn, mer eller mindre bra plogning, gång- och cykelbanor där gående "moddar" till snön osv. gör att denna ideala situation är sällsynt. Därför är det bättre att ta bort eländet helt och hållet. I Köpenhamn och i delar av Holland där denna metod också används är det ovanligt med dubbdäck, kan det vara en tänkbar utveckling även här om metoden sopsaltning används på stora delar av cykelvägnätet?,

 

2013-02-21 08:57   Pelle

Jag håller med dig Krister rörande "alla" cykelbanor. Jag menade det du skriver, att de större stråken ska prioriteras. Men om nu allt kan hållas het rent så behöver man ändå dubbdäck och när de väl sitter på cykeln är packad snö att föredra framför asfalt. Ett svårt dilemma..

 

2013-02-21 04:44   Krister Isaksson

Ulrika, tror det är Svevia som har hand om de västra delarna av söderort och där är det avsevärt sämre än i övriga söderort så de har en del att lära...
Visst hade det varit bättre att sopsalta stråk som det cyklas mer på, särskilt om metoden ska utvärderas genom att intervjua cyklister om vad de tycker. Man får vänta länge på Magelungsvägen för att intervjua tillräckligt många cyklister...

 

2013-02-20 23:41   Ulrika

Men tänk om sopsaltaren kunde gå från gullmarsplan över skanstullsbron, Ringvägen, Årstabron, årstabergsvägen, södertäljevägen, liljeholmsbron och tillbaka. Då skulle vi vara många som fick ett smakprov, och man skulle täcka alla broar som stan glömde.

 

2013-02-20 23:29   Ulrika

Aha, det är så det ligger till. Synd! Vid jul åkte jag bil på magelungsvägen, bredvid en nästan perfekt plogad cykelbana. Medan alla banor i årsta var orörda av snöplog, om än sandade!? Tänkte då att entreprenörerna i Årsta borde åka till Farsta för att lära sig. Känns som sopsaltaren kom till fel ställe.

 

2013-02-20 09:04   Krister Isaksson

Pelle, jag tycker precis som du att det ska vara en fungerande och jämnt fördelad snöröjning. Dock inte över samtliga cykelbanor, vilket jag finner orimligt utan de bör delas in olika kategorier sett till deras betydelse i cykelvägnätet. Till dessa olika kategorier av cykelbanor kopplas olika kriterier och villkor för vinterväghållningen. Min lilla korta stump till cykelbana där jag bor kan rimligtvis inte ha samma standard som de stora pendlingsstråken där stora mängder cyklister färdas.

Sen tycker jag inte det är fel att visa att det med små insatser går att få en mycket bättre kvalitet på själva snöröjningen. Ingen traditionell snöröjning kommer att komma i närheten av samma resultat som sopsaltaren. Det är bara för staden att se över sina snöröjningskontrakt och öppna lite på plånboken så kan vi se avsevärt fler maskiner redan nästa år. Det handlar bara om vilja, omprioriteringar och ev. lite mer pengar. En stor fördelen med denna utrustning är att borsten även kan används under vår, sommar och höst för sopning av sand, grus, glas, löv etc. på cykelbanor.

 

2013-02-20 08:16   Pelle

Sopsaltaren får mig att tänka på inledningssketchen i Mothy Pythons Meningen med livet. Det är en kvinna som ska föda och man för henne tämligen hårdhänt till avdelningen som är full med utrustning. Inget kan dock börja förrän de har fått i gång "the machine that goes Ping". Vilket är det den gör. En maskin som ser dyr ut och som låter ping, men sjukhusledningen älskar att bli fotograferad vid den. Tycker det vore bättre att börja i rätt ända och få en fungerande och jämnt fördelad snöröjning över samtliga cykelbanor, men det är klart det är roligare att bli fotograferade vid the machine that goes ping...

 

2013-02-20 06:50   Krister Isaksson

Ulrika, enligt info jag fått ska den köra på Magelungsvägen och ev. Farstavägen i söderort. Detta är ju två tämligen perifera cykelstråk med förhållandevis lite cykeltrafik på, särskilt vintertid. Lite synd att man valt dessa sträckor men det finns säkert skäl till det. Annars hade det ju varit trevligt att uppleva sopsaltning utmed E4/E20-Södertäljevägen-Liljeholmsbron eller varför inte Örbyleden-Huddingevägen-Johanneshovsvägen-Skanstullsbron.

 

2013-02-19 22:15   Ulrika

Det skulle ju vara två sopsaltare, en i Västerort, en i söder. Var tog den andra vägen? har varken sett resultatet av den eller någon kommentar om var den verkar. Jag vill också ha farbara cykelvägar.

 

2013-02-19 12:38   Krister Isaksson

Bruse, haha, den var bra!

 

2013-02-19 12:37   Krister Isaksson

manne, visst är det stor skillnad så mer borstning åt cykelfolket! Självklart har metoden också brister men de är över tiden färre än traditionell plogning.

 

2013-02-19 12:34   Krister Isaksson

Jocke, visst känns det avlägset... Men det måste ju börja nån gång och inget hindrar ju att det går fortare! Investeringsvolymen för hela länet kommer ju kanske var 10 procent av förbifarten så den kan ju skjutas på framtiden till förmån för den regionala cykelplanen!

 

2013-02-19 12:31   Krister Isaksson

ArneB, ja visst var det bra, mer sådant!

 

2013-02-19 11:37   Bruse

Är det så uttrycket "att sopa framför egen dörr" myntades?

 

2013-02-19 10:58   manne

vilken skillnad i snöröjning mellan de olika cykelbanorna! Tänk att den nya maskinen är så bra!
Snyggt gjort reportage -både tankemässigt och bildmässigt.

 

2013-02-19 10:53   Jocke

Jag blev mest deprimerad när de berättade att den nya cykelplanen skulle vara på plats till 2030. Lagom tills jag går i pension... :-(
Men lite kul var det att se den usla snöröjningen längs min väg till jobbet. Runt Haga är det ingen lek att cykla.

 

2013-02-19 10:31   Arne B

Jag reagerade på samma sätt Krister. Först trodde jag att cykeln var en gimmick, men det var bra gjort.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!